***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
کاوش محققین درباره ی کهکشان های اولیه

کاوش محققین درباره ی کهکشان های اولیه
چهارشنبه 14 آبان 1393 - 17:30 | شاخه : | مترجم : فرناز امیرجلیلوند | 24851 بازدید | 1 دیدگاه
کاوش محققین درباره ی کهکشان های اولیه
کهکشان مارپیچی میله ای NGC 1073، که در صورت فلکی Cetus (هیولای دریایی) یافت می شود. (NASA, ESA)

داده های جدید جمع آوری شده توسط Galaxy Zoo، کهکشان های اولیه با میله های مرکزی را نمایان می سازد، که گمانه هایی درباره رشد ونمو کهکشان ها را فراهم می سازد.

تلسکوپ فضایی هابل در سراسر عالم از هر چیزی با جزئیات ظریف که در نزدیکی کهکشان هایی که میلیون ها سال نوری از ما دورتر هستند تا کهکشان های موهومی که تنها چند صد میلیون سال نوری بعد از انفجار بزرگ شکل گرفته اند تصویر برداری می کند. تصویر برداری کلی اجازه می دهد تا ستاره شناسان به مطالعه منشاء و سیر تکاملی کهکشان ها بپردازند، تا بینشی از کهکشان راه شیری خود ما به دست بیاورند.

اما همچنان رموزی باقی است.برای مثال بیشتر کهکشان های مارپیچی در مرکز عالم، یک میله باریک در مرکز خود با بازوهای مارپیچی دارند که از آن خارج می شوند و همانند نوارهای انتهای چوب های بالرینها می باشد . اگر چه ستاره شناسان توافق دارند که این میله ها از زمانی که یک کهکشان در حال عبور از دوره جوانی به بزرگسالی است شکل گرفته اند، اما آن ها روی زمان کیهانی که در آن به طور معمول اتفاق می افتد اختلاف نظر دارند.

در حال حاضر ستاره شناسان با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط Galaxy Zoo (پروژه جمعی ستاره شناسی که در آن مردم را به تجزیه و تحلیل درباره تصاویر پیچیده و مشوش از راه دور کهکشان ها دعوت کردند) به بررسی عمیق تر عالم در جستجوی این کهکشان های میله ای می پردازند.

پروژه ستاره شناسی به نام بروک سیمونز(دانشگاه آکسفورد انگلستان) می گوید: Galaxy Zoo به دلیل بررسی و پیش بینی آینده کهکشان ها همانند چالشی مناسب برای بشریت می باشد. ما به عنوان یک گونه بزرگ در به رسمیت شناختن الگو هستیم و شما برای تشخیص جعبه ای شکل بودن داخل صفحات مدور لازم نیست یک اختر فیزیکدان حرفه ای باشید.

اولین دیسک کهکشان ها با گازها و گرد و غبارهای در حال حرکت با تغییرات ناگهانی بالا داغ و متورم بودند. اما آن ها به تدریج سرد شده و محتویات تشکیل دهنده ی آن ها به شکل باریک تری گسترده می شوند. در این مرحله دیسک های نازک با بازوهای مارپیچی عظیم یا میله ای برجسته رشد می کنند.

اما ستاره شناسان درباره ی زمانی که این ساکن شدن رخ می دهد نامطمئن هستند. نزدیک به 10 سال پیش ستاره شناسی به نام کارتیک شیث ( که در حال حاضر در رصدخانه ملی نجوم رادیویی در شارلوتس ویرجینیا است) فهمید که بخشی از کهکشان های میله ای در نزدیکی عالم در زمانی که عالم فقط 6 میلیارد سال سن داشت از 50-70% به 10% کاهش یافته اند. مطالعات بعدی تقریبا شیب یکسان را نشان می دهد.

بنابراین سیمونز و همکارانش از Galaxy Zoo برای کاوش عمیق تر هم استفاده کردند. با گسترش بازه زمانی به عقب، آن ها انتظار داشتند کسری از کهکشان های میله ای زمانی که جهان 5 یا 6 میلیارد سال سن داشت به صفر برسد. در عوض آن ها فهمیدند که تعدادی از کهکشان های میله ای زمانی که جهان فقط 3 میلیارد سال سن داشت هنوز به بزرگی 10% بوده است. این نتایج شگفت آور نشانگر آن بود که در دوران جوانی عالم این میله ها به سرعت و به مقدار زیادی تولید شده است.

نگرانی شیث درباره به کارگیری چشمان داوطلبان برای مشخص کردن تعدادی از کهکشان های میله ای به جای استفاده از آنالیز آماری است. مانند ریچارد داوکینز که می گوید: ما الگوها را به آن صورت که می خواهیم می بینیم. اما او موافق این است که میزان دقیق هر چه که باشد ، به طور قطع تعدادی از کهکشان های میله ای در اوایل عالم وجود داشتند و این غیر منتظره است.

ستاره شناسی به نام بروس المگرین (شرکت IBM ) می گوید: این نتایج جدید و تازه هستند زیرا هیچ کسی به راستی  با دقت به آن ها نگاه نکرده است . این کهکشان های میله ای اولیه ممکن است برای این که زودتر از انتظار مستقر شدند شکل گرفته باشند و یا این که آن ها نتیجه برخورد دو کهکشان هستند.

دانستن دقیق و کامل مکانیزم های رشد ساختارهای روند این کهکشان ها به شناخت ما از راهی که منجر به پر شدن  کهکشان راه شیری از ستاره با بازوهای مارپیچی و میله ی مرکزی شده است کمک خواهد کرد.

 

مترجم : فرناز امیرجلیلوند
دانشجوی فیزیک هسته‌ای و عضوانجمن نجوم آماتوری ایران از سال 1389


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

ثنا سادات موسوی
(مهمان)
سه شنبه 25 آذر 1393 - 22:57

سلام .با تشکر از پست آموزنده و زیباتون

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون