***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
کشف آتشفشانی جوان در ماه

کشف آتشفشانی جوان در ماه
يكشنبه 27 مهر 1393 - 11:54 | شاخه : | مترجم : فربد کبیری | 39035 بازدید | 0 دیدگاه
کشف آتشفشانی جوان در ماه
کشف آتشفشانی جوان در ماه
مدارگرد اکتشافاتی ماه (LRO) شواهدی قوی ارایه داده است که نشان می‌دهد سرعت فعالیت‌های آتشفشانی ماه به تدریج کاسته شده‌ است نه اینکه یک میلیارد ‌سال پیش به طور ناگهانی متوقف شده باشند. 

تخمین زده می شود، سنگ‌های متمایز رصد شده توسط LRO ، کمتر از 100 میلیون سال قدمت داشته باشند. این دوره زمانی مطابق با دوره کرتاسه زمین، عصر اوج حضور دایناسورهاست و حتی ممکن است برخی مناطق کمتر از 50 میلیون سال قدمت داشته باشند.

جان کلر ، دانشمند پروژه LRO در مرکز فضایی گودارد ناسا در گرین بلت مرینلند گفت: این یافته‌ها نوعی از علم است که به معنای واقعی کلمه قصد دارد زمین شناسان را مجبور به  بازنویسی کتاب‌های مربوط ماه کنند.

ته نشست‌های پراکنده در سراسر دشت‌های آتشفشانی تاریک ماه، به صورت ترکیبی از تپه های کم عمق، صاف و گرد در کنار قطعاتی ناهموار کاملاً مشخص هستند و از آنجایی که ترکیبی از بافت‌ها هستند، محققان به این مناطق غیر معمول، اصطلاح تکه دریا‌های نامنظم را نسبت داده‌اند.

این جزئیات از ماه کوچکتر از آن هستند که از روی زمین بتوان آنها را دید. یکی از بزرگترین آنها یک منطقه ی کاملأ مطالعه شده ای به نام " Ina" می باشد که توسط فضانوردان آپولو 15 از مدار ماه از آن عکاسی شده است.

تصور می‌شد Ina  جزئی منحصر به فرد از ماه است تا اینکه محققان از دانشگاه ایالتی آریزونا توانستند چندین منطقه مشابه دیگر در تصاویر با وضوح بالایی که توسط دوربین مدارگرد ماه یا LROC گرفته شده‌اند را شناسایی کنند. این تیم در مجموع 70 تکه دریای نامنظم در سمت نزدیک ماه(سمتی از ماه که همیشه رو به زمین است) شناسایی کرده‌اند.

توزیع گسترده و زیاد این جزئیات به خوبی نشان می دهد که فعالیت‌های آتشفشانی در اواخر یک مرحله ناهنجاری است، اما بخش مهمی از تاریخ زمین شناسی ماه نیست.

تعداد و اندازه دهانه‌ها در این مناطق نشان می دهد که رسوبات نسبتا جدید می باشند. بر اساس تکنیک اندازه گیری سن دهانه‌ها،تصور می شود سه تکه از دریاهای نامنظم  کمتر از 100 میلیون سال قدمت داشته باشند و در مورد Ina شاید کمتر از 50 میلیون سال.

در مقابل، دشت های آتشفشانی اطراف این مناطق که کاملاً متمایزند، مربوط به دوره‌ای از فعالیت‌هایی آتشفشانی هستند که در حدود 3.5 میلیارد سال پیش آغاز شده و در حدود 1 میلیارد سال پیش به پایان رسیده‌اند. در این نقطه است که تصور می‌شد تمام فعالیت های آتشفشانی در ماه متوقف شده‌اند.

مطالعات قبلی نشان می دهد که Ina بسیار جوان بوده و ممکن است به علت فعالیت های آتشفشانی موضعی تشکیل شده باشد. به هر حال با توجه به نبود سایر جزئیات مشابه، Ina به عنوان نشانه ای از آتشفشان گسترده در نظر گرفته نمی شود و این یافته ها به این معناست که دمای درونی ماه به آن اندازه‌ای است که تصور می‌شد.

در پایان مارک رابینسون به عنوان محقق اصلی LROS در دانشگاه ایالتی آریزونا گفت: این ویژگی های آتشفشانی جدید اهداف اصلی اکتشافات آتی توسط انسان و روبات خواهند بود.

منبع :nasa

مترجم : فربد کبیری
عضو انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون