***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
آمادگی ناسا برای عبور دنباله‌دار از کنار مریخ

آمادگی ناسا برای عبور دنباله‌دار از کنار مریخ
يكشنبه 27 مهر 1393 - 11:19 | شاخه : | مترجم : علی پزشکپور | 16703 بازدید | 0 دیدگاه
آمادگی ناسا برای عبور دنباله‌دار از کنار مریخ
ابزارهای علمی ناسا که دنباله دار جانبدار بهار را رصد خواهند کرد. Image Credit: NASA

آماده سازی ناوگان ناسا برای عبور دنباله دار از کنار مریخ

ناوگان بزرگ تجهیزات علمی ناسا، به ویژه آن ها که در مدار یا بر سطح مریخ هستند، صندلی های ردیف اول را برای تصویر برداری و مطالعه بر روی عبور نزدیک دنباله دار در روز یکشنبه 19 اکتبر که یک بار در طول عمر رخ می دهد، در اختیار دارند.

دنباله دار C/2013 A1 که به نام دنباله دار جانبدار بهار نیز شناخته می شود، از فاصله 87000 مایلی (139500 کیلومتری) از سیاره سرخ (مریخ) عبور خواهد کرد (این فاصله کمتر از نصف فاصله زمین تا ماه و همچنین کمتر از یک دهم فاصله یک دنباله دار در نزدیکترین عبور شناخته شده از کنار زمین است).

هسته دنباله دار جانبدار بهار در حالی در ساعت 2:27 بعد از ظهر به وقت شرقی امریکا به کمترین فاصله اش از مریخ می رسد که با سرعت 126000 مایل بر ساعت (56 کیلومتر بر ثانیه) در حرکت خواهد بود. این مجاورت، فرصت بی سابقه ای را برای محققان جهت گردآوری اطلاعات درباره دنباله دار و تاثیر آن بر جو مریخ، فراهم خواهد آورد.

John Grunsfeld ، فضانورد و مدیر همکار با هیئت مدیره برنامه های علمی ناسا گفته است:« این یک هدیه کیهانی است که می تواند ادامه داشته باشد و ماموریت های علمی مختلف آژانس نیز روی حالت دریافت اطلاعات کامل خواهد بود. این دنباله دار منحصر به فرد هیچگاه پیش از این به بخش درونی منظومه شمسی وارد نشده است و بنابراین منبع تازه ای برای به دست آوردن سرنخ هایی از روزهای اولیه سامانه خورشیدی ما به دست می دهد.»

دنباله دار جانبدار بهار از ابر اورت می آید، منطقه ای کروی شکل که خورشید را احاطه می کند و فضا را در فاصله بین 5000 تا 100هزار واحد نجومی (هرواحد نجومی = 150میلیون کیلومتر) اشغال کرده است. ابر اورت مجموعه بسیار بزرگی از اجرام یخی می باشد و باور بر این است که این اجرام تشکیل شده از یخ، مواد باقیمانده از تشکیل سامانه خورشیدی است.

جانبدار بهار اولین دنباله دار از ابر اورت است که توسط فضاپیما از نزدیک مطالعه می شود و فرصت گرانبهایی در اختیار دانشمندان قرار می دهد تا دانش خود را درباره مواد موجود در زمان شکل گیری سامانه خورشیدی در 6/4 میلیارد سال پیش (شامل آب و ترکیبات کربن)، افزایش دهند.

برخی از بهترین و جالب توجه ترین عکس ها و اطلاعات، از دستگاه هایی که در مدار یا بر سطح مریخ قرار دارند دریافت خواهند شد. در راستای آماده سازی برای عبور دنباله دار، ناسا مدارگردهای ادیسه (Mars Odyssey orbiter) و MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) و همچنین جدیدترین عضو حاضر در ناوگان مریخ یعنی MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN) را حرکت داده است تا خطر برخورد با ذرات پرسرعت جدا شده از دنباله دار را کاهش دهد.

بازه بیشترین خطر برای مدارگردها از حدود 90 دقیقه پس از رسیدن هسته دنباله دار به نزدیکترین فاصله اش از مریخ آغاز می شود و تا حدود 20 دقیقه ادامه می یابد.در این زمان مریخ به کمترین فاصله اش از مرکز دنباله ذرات جدا شده از هسته دنباله دار می رسد.

Rich Zurek دانشمند ارشد در بخش برنامه های کاوش مریخ در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) در Pasadena کالیفرنیا بیان داشت:«خطر، برخورد خود هسته دنباله دار نیست بلکه ریسک برخورد دنباله مواد جدا شده از آن وجود دارد. نتایج شبیه سازی ها نشان می دهند که با استفاده از محدودیت هایی که با رصد های زمینی فراهم شده اند، خطر به بزرگی پیش بینی های اولیه نخواهد بود. مریخ درست در لبه توده ذرات باقیمانده خواهد بود و ممکن است با برخی از این اجسام برخورد کند یا امکان دارد این اتفاق روی ندهد.»

جو مریخ با آنکه بسیار نازک تر از اتمسفر زمین است، اگر غبار بجامانده از دنباله دار به سیاره برسد، از مریخ نوردهای کنجکاوی و فرصت محافظت خواهد کرد. هردو مریخ نورد برنامه ریزی شده اند تا دنباله دار را رصد کنند.

مدارگردهای مریخ ناسا قبل، بعد و در طول عبور، اطلاعاتی درباره اندازه، چرخش و فعالیت هسته دنباله دار، تغییرپذیری و نسبت اجزای سازنده در گاز پوشش اطراف هسته و همچنین اندازه و پراکندگی ذرات غبار در دم دنباله دار،جمع آوری خواهند کرد.

مطالعات جو مریخ برنامه ریزی شده اند تا شهاب ها، تغییرات در توزیع مواد خنثی و باردار و تاثیر دنباله دار بر روی دمای هوا و ابرها را بررسی کنند. MAVEN نیز فرصت خوبی برای مطالعه دنباله دار و فعل و انفعالات جو رقیق آن (گیسو) با جو بالایی مریخ، در اختیار خواهد داشت.

تلسکوپ های زمینی و فضایی از جمله تلسکوپ فضایی هابل نیز در موقعیت قرار خواهند داشت تا این جرم آسمانی بی همتا را مطالعه کنند. رصدخانه های فضایی ناسا (شامل: کپلر- سوییفت- اسپیتزر- چاندرا) و تلسکوپ زمینی فروسرخ در Mauna Kea، هاوایی همچنین این رویداد را دنبال می کنند.

شکارچی سیارک ناسا، NEOWISE (Near-Earth Object Wide-field Infrared Survey Explorer) به تصویربرداری از این دنباله دار مشغول بوده و به عنوان بخشی از ماموریتش به این کار ادامه می دهد. همچنین دو فضاپیمای فیزیک خورشید این آژانس یعنی STEREO (Solar TErrestrial RElations Observatory) و SOHO (Solar and Heliophysics Observatory) نیز از دنباله دار عکس خواهند گرفت. BOPPS (Balloon Observation Platform for Planetary Science) که یک تلسکوپ حمل شونده بر روی بالون زیرمداری است هم آماده شده تا این عبور نزدیک از کنار مریخ را رصد کند.

مترجم : علی پزشکپور
عضو فعال انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون