***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
برخورد جو مریخ و دنباله دار جانبدار بهار

برخورد جو مریخ و دنباله دار جانبدار بهار
يكشنبه 20 مهر 1393 - 09:58 | شاخه : | مترجم : مهسا دولت مدنی | 19280 بازدید | 0 دیدگاه
برخورد جو مریخ و دنباله دار جانبدار بهار

در 19 اکتبر 2014، دنباله دار جانبدار بهار تنها 132000 کیلومتر آن طرف تر از ماه عبور خواهد کرد که مانند این است که دنباله دار حدود 3/1 فاصله بین زمین و ماه را طی می کند.

هسته دنباله دار  به مریخ برخورد نخواهد کرد، اما نوع دیگری از برخورد می تواند وجود داشته باشد.

دیوید برین از آزمایشگاه دانشگاه کلورادو برای جو و فیزیک فضایی توضیح می دهد: ما امیدواریم تا شاهد دو برخورد اتمسفری باشیم. این رویداد یکبار در طول عمر رخ می دهد.

همه می دانند که سیارات جو دارند. کمتر شناخته شده که دنباله دار ها هم اینچنین باشند. جو دنباله دار که آن را گیسو (کما) می نامند از گاز و گرد و غباری که از هسته گرم خورشید با فشار خارج می شود تشکیل شده است. جو یک دنباله دار معمولی گسترده تر از سیاره مشتری است.

برین می گوید: ممکن است جو دنباله دار با جو مریخ تعامل مشترک داشته باشد. این نکته می تواند به برخی از اثرات قابل توجهی شامل شفق های مریخ منجر شود.

زمان گیری به سختی می توانست بهتر از این مقدار باشد.  ناسا دقیقأ در سال گذشته فضاپیمایی به نام MAVEN را برای مطالعه قسمت بالایی جو مریخ اعزام نمود. و این فضاپیما در سپتامبر 2014، تقریبا یک ماه قبل از دنباله دار خواهد رسید.

MAVEN در ماموریتی برای حل رمز و رازی طولانی مدت است که چه اتفاقی برای جو مریخ افتاده است؟

میلیاردها سال پیش مریخ جو قابل توجهی داشته که این سیاره را می پوشانده. این جو مریخ را گرم نگه می داشت و آب مایع در سطح آن را حفظ می کرد. امروزه تنها پوشش باریکی از 2CO باقی مانده است و این سیاره سردتر و خشک تر از هر کویری بر روی زمین است.

نظریات حول این فجایع سیاره ای بر روی فرسایش جو  ، توسط باد های خورشیدی است.

بروس جکوسکی محقق اصلی MAVEN می گوید: هدف ماموریت MAVEN  فهمیدن این نکته است که چگونه محرک های خارجی، جو مریخ را تحت تاثیر قرار می دهد.

البته زمانی که ما ماموریت را طراحی کردیم، داشتیم در مورد خورشید و باد خورشیدی فکر می کردیم. اما دنباله دار جانبدار بهار فرصتی را برای مشاهده یک آزمایش طبیعینشان می دهد که در آن یک اختلال اعمال می شود و ما می توانیم پاسخ را ببینیم.

برین که عضو گروه علمی MAVEN است فکر می کند دنباله دار می تواند شفق های مریخ را ...... سازد. برخلاف زمین که دارای میدان مغناطیسی جهانی است و تمامی سیاره را مانند سپر در بر گرفته است، مریخ دارای یک در هم آمیخته ای از چتر مغناطیسی است که از سطحش در صد ها مکان از سراسر سیاره جوانه می زند. اگر شفق های مریخ رخ دهد، آنها در سایه بان این چتر مغناطیسی پدیدار می شوند.

برین می گوید: این چیزی است که ما بوسیله MAVEN و تلسکوپ فضایی هابل به دنبال آن خواهیم بود که هر شفقی که ما می بینیم تنها ساده نخواهد بود بلکه بعنوان یک ابزار تشخیصی بسیار مفید است برای اینکه بدانیم چگونه دنباله دار و جو مریخ با هم تعامل دارند.

جو دنباله دار نه تنها شامل نوارهای گازی می شود ,بلکه از غبار و سایر بقایای خارج شده از هسته مریخ با سرعت ۵۶ کیلومتر در ثانیه تشکیل می شود. در چنین سرعتی، حتی ذرات کوچکی به اندازه ی نیم میلی متر در محیط می تواند به فضاپیما آسیب برساند.

ناوگان مدار پیمای مریخ ناسا همچون MAVEN,Mars Odyssey و Mars Reconnaissance Orbiter در مانورهایی سعی دارند که مریخ و بقایای دنباله دار در طول مواجهه با بیشترین مناطق پر گرد و غبار را در بین خودشان جای دهند .

جکوسکی هشدار می دهد: این هنوز واضح نیست که آیا هرگونه گرد و غبار و گاز قابل توجهی به جو مریخ برخورد کند. اما اگر اینگونه شود، تاثیر عظیمی بر روی قسمت بالای جو خواهد داشت.

از هم پاشیدن شهاب ها می تواند گرما را ذخیره  و بطور موقت فعل و انفعالات لایه های فوقانی هوا را تغییر دهد.  ترکیب گازهای مریخی و دنباله دار می تواند تاثیرات غیر قابل پیش بینی بیشتری داشته باشد.

گرچه MAVEN به مریخ رسیده است، اما همچنان در فاز راه اندازی خواهد بود و از مجموعه کاملی از ابزار برای نظارت بر تغییرات جو مریخ استفاده خواهد کرد.

جکوسکی می گوید: با مشاهده قبل و بعد، ما امیدواریم تاثیراتی را که گاز و گرد و غبار دنباله دار بر روی مریخ دارد را تعیین کنیم. هر چه رخ دهد، MAVEN همیشه در صحنه خواهد بود .

مترجم : مهسا دولت مدنی
مهندس شهرسازی و عضو انجمن نجوم آماتوری ایران از سال 1392


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون