*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
فیلا در کجای دنباله دار 67 P فرود خواهد آمد؟

فیلا در کجای دنباله دار 67 P فرود خواهد آمد؟
شنبه 19 مهر 1393 - 14:10 | شاخه : | مترجم : حمیدرضا خاکدوست | 10496 بازدید | 0 دیدگاه
فیلا در کجای دنباله دار 67 P فرود خواهد آمد؟
کاوشگر فیلا در کدام قسمت از دنباله دار 67 P فرود خواهد آمد ؟

در 11 نوامبر 2014، فضاپیمای روزتا متعلق به آزانس فضایی اروپا ، کاوشگر فیلا را که مجهز گردیده ، با زحمت فراوان به ناحیه ای از دنباله دار 67 P/C-G   که سایت J   نامیده می شود اعزام خواهد نمود .

فضاپیمای روزتا از آژانس فضایی اروپا ، در نهایت بعد از سفر 10 ساله از فضای بین سیاره ای درماه گذشته به دنباله دار 67P / C-G   رسید. در حالت ایده آل ، دنباله دار C-G  یک توپ صاف از گرد و غبار همراه با یک سایت فرود امن و جالب علمی برای کاوشگر فیلا می باشد .

فرد جانسون ، مدیر ماموریت روزتا می گوید ، در این مورد یک شانس و احتمال موفقیت آمیز 70 -75 درصدی را پیش بینی نموده اند .

اما در حالت طبیعی ، پروژه مقداری از حالا ایده آل انحراف دارد. هسته دنباله دار  نه تنها پیچیده و غیر منظم و دارای ساختاری دو لوبی 2.5 مایل (حدود 4 کیلومتر ) است  بلکه بسیار ناهموار تر و سنگلاخی تر از حد انتظار است . علاوه بر فعالیت برنامه ریزی شده پیش روی دنباله دار (در حال حاضر در فاصله 3.4 واحد نجومی از خورشید می باشد ، گازهای جت را از خود خارج می کند ) . تمام امکانات دنباله دار خاموش است . در جلسه توجیهی مطبوعاتی آژانس فضای اروپا  ( ESA )  ، مدیر برنامه روزتا ، جانسون پیشنهاد تجدید نظر برای ارزیابی مجدد ریسک را نپذیرفت . او پذیرفت که هیچ سایت فرود برای فیلا که با تمام معیارهای مهندسی مطابقت داشته باشد را یافت نکرده اند .

او گفت : مکانهایی برای به زمین نشستن فیلا وجود دارد ، و تیم ماموریت یک مجموعه اولیه از 10 سایت کاندید برای مکان فرود و مکانهای جایگزین را غربال گری نموده است. بهترین مکان طراحی شده سایت J   می باشد که بر روی لوب کوچکتر دنباله دار ( که به عنوان"  سر" دنباله دار می باشد ) قرار گرفته است و سایت جایگزین ، سایت C   می باشد که در قسمت لوب بزرگتر دنباله دار بوده  که به عنوان " بدنه " دنباله دار در نظر گرفته شده است .

مهندسان بافت صاف سایتی که به عنوان " گردن " ما بین بدنه و سر می باشد را به عنوان مکان مناسب در نظر نمی گیرند ، زیرا در آن قسمت برقراری تماس رادیویی فیلا با فضاپیمای اصلی که در مدار هسته دنباله دار قرار گرفته است بسیار مشکل می باشد .

استیفن اولماک ، مدیر فرود فیلا از آژانس فضایی آلمان ( D L R  ) گفت ، سایت J   ترکیبی از نواحی صاف و زمینهای هموار است . این ناحیه کاملا صاف نمی باشد و در آن همچنان ریسک وجود سطح شیبدار نیز موجود می باشد و البته تعیین سایت فرود J  کار آسانی نبود .

نمای نزدیک از سایت J   ، سایت محل فرود فیلا در 11 نوامبر . ناحیه مورد نظر هموار نیست ، اما دارای سطح شیب نسبتا کمی می باشد و نسبتا خالی از سنگهای بزرگ و تخته سنگها می باشد . آن ناحیه همچنین یک نمای مستقیم از دو گودال کوچک که دارای منابع گاز فشانی از خود می باشد را عرضه می کند و این ناحیه در حدود فاصله 1000 فوت ( حدود 300 متری ) در مقابل سایت J   می باشد .

کاوشگر فیلا در سایت J   در لوب کوچکتر اقامت خواهد نمود ، زیرا دوربینها اخیرا دو گودال کوچک در نزدیکی آن تعیین کردند که منابعی از گازهای خروجی می باشد . جین پییر بیبرینگ دانشمند مسئول پروژه فرود فیلا تشریح کرد که هر 10 ابزار فیلا قادر خواهند بود حداقل برای یکبار هم از تمام ظرفیت خود استفاده نمایند .

این سایتها به مدت 2 ماه از طریق ابزارهای دریافتی کنترل از راه دور که بر روی روزتا نصب شده است مورد بررسی موشکافانه قرار خواهند گرفت و به مرور نزدیک خواهد تر خواهد شد و از فاصله کنونی که 20 مایل ( 30کیلومتری ) می باشد در ابتدا در ارتفاع 12 مایلی (20 کیلو متری ) و سپس در فاصله 6 مایلی ( 10 کیلومتری ) قرار خواهد گرفت .

فضا پیمای روزتا ، کاوشگر فیلا را در تاریخ 11 نوامبر آزاد خواهد کرد و به مدت 7 ساعت به سطح دنباله دار سقوط خواهد کرد . در زمان تماس در حدود 2 مایل در ساعت (1 متر در ثانیه ) کاوشگری به حجم یک ماشین لباسشویی با وزنی در حدود 220 پوند ( 110 کیلو گرم ) به سمت دنباله دار خواهد رفت و توسط نیزه های مکانیکی خود لنگر اندازی نموده و خود را ثابت می نماید و سپس به سرعت یه چشم انداز 360 درجه ای از محل فرود تهیه کرده و فشار گاز اطراف خود در دنباله دار را اندازه گیری می کند .

هسته دنباله دار یک توپ جامد ازآب و یخ زده یا خاک نیست . بلکه  با توجه به مولکولهای آلی غنی از کربن عوارض زمینی آن به نظر تیره می آید و عوارض صخره ای و زاویه دار نیز مشاهده می گردد . شاید آنها نتیجه به هم فشردگی ناشی از شوک های فشاری باشد . پیشنهاد براورد شده برای چگالی دنباله دار فقط 0.4 گرم بر سانتی مکعب می باشد و گرانش سطحی در حدود 0.00001   برابر میزان گرانش سطحی در سیاره زمین می باشد

تصویر هنرمندانه ای از فیلا در سطح دنباله دار 67 P / C-G

محموله علمی فیلا شامل یک مته سوراخ کن می باشد که قرار است نمونه ای از عمق حداقل 9 اینچی ( 23 میلی متری (   هسته دنباله دار را استخراج می نماید . همان عمق مورد نیاز که به ما اطمینان می دهد که موادخاک برداری شده از دنباله دارهای عبوری از نزدیک خورشید ، ناب و دست نخورده می باشند . ( این دنباله دارها از فاصله ای نزدیک در حدود 1.24 واحد نجومی یا 115 میلیون مایل ، هر 6.5 سال می آید ) . نمونه ها به عنوان خوراک به 3 دستگاه جهت ارزیابی مولکولی ، عنصری و ترکیبات ایزوتوپ داده می شود و علاوه بر این ، ارزیابی  عنصری توسط دستگاه اسپکترو فتومتر دیگری تکمیل می گردد . یک رادار صوتی آکوستیک نصب شده بر روی دستگاه ساختار داخلی را از عمق چند ده متری بررسی خواهد نمود .

دیگر ابزارها ، خصوصیات الکتریکی و مغناطیسی هسته را اندازه گیری می کنند و دوربین نصب شده بر روی دستگاه عکسهای پانورامای زیادی را ضبط خواهد کرد .

با آرزوی موفقیت برای فیلا

فیلا در چندین ماه گذشته در ابتدا بوسیله باطریهای نصب شده بر روی خود و سپس توسط صفحات سلولی خورشیدی کوچکتر فعال بوده است . در همین حال که روزتا در حال پیچ و تاب خوردن در فضای بین ستاره ای و فرای آن می باشد دنباله دار     C – G  را  مشایعت خواهد نمود ( در تاریخ 13 آگوست 2015 ) . امیدواریم که حداقل به مدت 13 ماه بتوان آن را مشاهده نمود .

شاید در زمان طولانی مشاهدات ، دانشمندان ماموریت بتوانند تعیین نمایند که دنباله دار  67 P / C – G   که امروزه به صورت شکلی خشن و نا منظم می بینیم ، حاصل ادغام دو جرم دنباله دار بوده است یا علت آن فرسایش بدنه دنباله دار می باشد  .

مترجم : حمیدرضا خاکدوست
عضو انجمن نجوم آماتوری ایران- مهندس شیمی


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون