***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
گزارش شب رصدی آموزشی سوم مهر 93

گزارش شب رصدی آموزشی سوم مهر 93
سه شنبه 8 مهر 1393 - 00:02 | شاخه : | نويسنده : مونا کریمی نژاد | 21020 بازدید | 1 دیدگاه
گزارش شب رصدی آموزشی سوم مهر 93

به نام زیبنده ی هستی و کائنات؛ خداوند آسمانها و زمین.

خدای پاکی و راستی.خداوند جویباران و سترگ کوههای دنیای آفرینش.

به نام او که نامش سرآغاز هر دفتر است و بس

 

این بار نیز همانند دیگر زمانها، برنامه ای علمی جهت آشنایی با صور فلکی آسمان پاییز به همراه عاشقان همیشگی سپهر زیبا و اساتید مجرب انجمن نجوم آماتوری ایران ،تدارک دیده شد که گزارش آن به شرح ذیل می باشد .

مورخ :93.7.3 و 93.7.4 پنجشنبه و جمعه

هدف : آشنایی با صور فلکی آسمان پاییز ، اعماق آسمان و عکاسی نجومی

ابزار رصدی : دوربین دو چشمی ، تلسکوپ چهار اینچی و تلسکوپ 8 اینچی اشمیت کاسگرینی (متعلق به یکی از اعضا)

مقصد : تفرش-استان مرکزی

برنامه سفرهای علمی بسیار جذاب انجمن نجوم آماتوری ایران برای بسیاری از همراهان همیشگی آن آشناست.مانند دیگر رصدها، با گرد هم آمدن تمام شرکت کنندگان در این گشت رصدی، گروه حاضر در ساعت 3:15 بعد از ظهر گروه به سمت توابع شهرستان تفرش در استان مرکزی، حرکت کردند .در طول مسیر نیز طبق روال همیشگی برنامه های رصدی،با مشاهده ی فیلمهای نجومی همانند "آپولو 11" و "پرتاب فضاپیمای کلمبیا در سال 1982" جوی علمی و پربار ایجاد گردید. پس از طی مسیری جهت رفع نیازهای افراد،توقفی در میانه های راه داشتیم و سپس در ادامه ی مسیر قرار گرفتیم . جهت صرفه جویی در زمان رفت و آمد،پس از رسیدن به منطقه در ساعت 8:30 شب به سمت رستوران به منظور صرف شام و چای حرکت کردیم و پس از آن مسیر حرکت به سمت رصدگاه از سر گرفته شد که ساعت 9:30 شب به آنجا رسیدیم . با رسیدن به رصدگاه زیراندازهایی را جهت قرار دادن وسایل و ابزار رصدی بر روی زمین پهن کردیم و به فرمایشات جناب مهندس عتیقی که دربردارنده ی یک سری قوانین مخصوص شبهای رصدی بود،گوش فرا دادیم و سپس در دو گروه آشنایی با اعماق آسمان و عکاسی نجومی قرار گرفتیم .

گروه عکاسی با مسئولیت و راهنمایی های جناب آقای مهندس عتیقی و آقای عاملی و گروه دوم با کارشناسی جناب استاد دالوند به انجام رسید . در طول شب افراد با توجه به علایق و سؤالاتشان در گروههای مذکور قرار گرفتند و در طی آن جابجایی هایی نیز بین گروهها جهت بهره از کلیه مطالب هر دو گروه انجام گردید. بسیاری از صور فلکی را در طول شب رصد کردیم از جمله:صورت فلکی ثور، آندرومدا، قیفاووس، پرساووش، ذات الکرسی(به همراه ستاره ی همدم معروف آن کاپا) ، روباه، بادبادک، مثلث تابستانی،... . در گروه عکاسی نیز که به کمک یک تلسکوپ 8 اینچی اشمیت کاسگرنی دارای سیستم Go to ،عکاسی و رصد انجام می شد، پس از قطبی نمودن آن تنظیمات از نوع 3جرمی انجام گردید و سپس آدرس دهی اتومات آن به کار گرفته  شد . حدود ساعت 3 صبح بود که سیاره ی برجیس(مشتری) را به همراه 4 قمر معروف آن رصد کردیم . اجرام مسیه بسیاری را نیز رصد نمودیم من جمله :M42  ، M43 ، M15 در صورت فلکی فرس اعظم ،M5 و... .

پس از جاروب کل آسمان سؤالاتی از جانب افراد مطرح گشت که توسط کارشناس گروه پاسخ داده شد . نمونه ای از سؤالات پرسیده شده عبارت است از :چگونگی تعیین چهار جهت اصلی جغرافیایی در شرایط جوی نامناسب ، نمایش مسیر طلوع و غروب ماه در آسمان و دلیل اختلاف 50 دقیقه ای طلوع آن در هر شب ، چگونه است که ستارگان طلوع و غروب دارند در حالی که به آنها ثوابت گفته می شود !، تفاوت کاربرد انواع تلسکوپها و دلیل تمایز آنها ،نحوه ی استفاده از Auto guide در تلسکوپ و ... . حدود ساعت 4 صبح بود که جهت استراحت به سمت استراحتگاهی در نزدیکی رصدگاه رفتیم و پس از صرف چای و کیک برای رؤیت صبح صادق  و اجرام صبحگاهی به رصدگاه بازگشتیم . پس از گرفتن چند عکس و رصد صورت فلکی شکارچی که دیگر تقریبأ در سرسو قرار داشت و همچنین صورت فلکی دب اکبر و کلب اکبر(سگ بزرگ)  و برخی اجرام غیر ستاره ای آنها که کاملأ بالا آمده بودند ، عکسی دسته جمعی مانند همیشه برای یادگاری از خاطرات زیبای این شب رصدی پربار انداختیم .

حدود ساعت 6:30 بامداد به سمت منطقه ی تاریخی "شهر زیرزمینی" ذلف آباد حرکت و پس از رسیدن و عکاسی از آن آثار حفاظت شده در سایت ،حدود ساعت 7:15 برای صرف صبحانه به راه افتادیم. پس از صبحانه در ساعت 8:30 صبح به سمت دفتر انجمن نجوم آماتوری ایران در تهران حرکت نمودیم که ساعت 12:15 بعد از ظهر به محل مذکور رسیدیم .

واقعآ شرح احوال و احساس افراد پس از یک شب رصدی به آن زیبایی و فرح انگیزی بس سخت است و دشوار ،اما در این حد بگوییم که تا تجربه نگردد ملموس و قابل درک نخواهد بود . از استاد  عزیزمان جناب آقای مهندس عتیقی به خاطر قبول تمامی این زحمات شبهای رصدی و مدیریت لحظه به لحظه آن ،بسیار سپاسگزاریم و همچنین به خاطر همیاری و انرژی بسیار جناب آقای دالوند در طول آموزشهای رصدی شان در طول شب از ایشان نیز تشکر ویژه ای را به عمل می آوریم و برایشان بهترینها را آرزومندیم .

باعث افتخار ماست با چنین اساتیدی بودن و از آموزه هایشان بهره جستن .
امین توکل نیا یکی از همراهان تصاویر زیبایی از آسمان این شب رصدی گرفتند که در گزارش جداگانه ای می توانید انها را ببینید.(لینک تصاویر)

از پروردگار منان برای این عزیزان سلامتی و شادی در تمام لحظات زندگی شان آرزومندیم.

به امید دیگر رصدها و دیدار شما دوستداران آسمان در برنامه های فروزان و آینده ی طلایی IAAS ...

رصد مهر93
شکارچیان آسمان در حال عکاسی از زیباییهای خلقت


رصدمهر93 تفرش
اعماق آسمان و مشاهده جذابیت های آنها


رصد مهر93تفرش
چشم در چشم اعماق کائنات


رصد مهر93 تفرش
پایان شب رویایی


شب رصدی تفرش مهر93
یادبود گروه از بازدیدمکانهای تاریخی منطقه رصدی


گشت نجومی تفرش مهر93
گواه زنده تاریخ تمدن منطقه رصدی




نويسنده : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

علی پزشکپور
(دیدگاه‌ها: 0)
سه شنبه 8 مهر 1393 - 07:09

از اساتید بزرگوار برای زحمات زیادی که می کشند و برنامه های بسیار پرباری برگزار می کنند سپاس فراوان دارم.
همچنین از خانم کریمی نژاد برای گزارش های زیبا و همچنین برای شب رصدی که با فعالیت هایشان و تشویق سایرین به فعالیت انرژی بخش گروه هستند.
به امید پیروزی و کامیابی روزافزون برای تمامی عاشقان آسمان.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون