*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
فعالیت‌های نجومی کشور در مستند «تا ثریا»

فعالیت‌های نجومی کشور در مستند «تا ثریا»
جمعه 7 شهریور 1393 - 21:43 | شاخه : | منبع : ایسنا | 12329 بازدید | 0 دیدگاه
فعالیت‌های نجومی کشور در مستند «تا ثریا»
مروری بر فعالیت‌های نجومی کشور در مستند نجومی «تا ثریا»

مستند نجومی «تا ثریا» که با مشاوره انجمن نجوم آماتوری ایران در شبکه خبر تهیه و پخش می‌شود، هر هفته، شیفتگان آسمان شب را به تماشای پدیده های زیبای نجومی و گزارش فعالیت‌های گروه‌های آماتوری می‌برد.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم اماتوری ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا با اشاره به ارتباطات و همکاری های وسیع این انجمن با رسانه‌های مختلف از قبیل صدا و سیما، خبرگزاری ها و روزنامه ها در جهت ترویج نجوم آماتوری از بدو تاسیس ان در دهه 1370 شمسی گفت: به دنبال همکاری در ساخت مستند «ماه در سایه» که در اوایل دهه 80 از سوی شبکه دوم سیما تهیه و پخش شد، مستند دنباله‌دار 12 قسمتی آموزش نجوم ویژه گروه کودک و نوجوان نیز از شبکه دو سیما در سال 1383 تهیه و پخش شد. با ایجاد شبکه آموزش سیما مستند ادامه دار 15 قسمتی با هدف آموزش مفاهیم اخترشناسی، همکاری و تهیه شد که با رویکرد به بخش‌های مختلف نجوم ازتاریخ علم تا آموزشهای متدوال نجومی را در بر میگرفت.

وی گفت: از سال قبل، این مرکز به عنوان پیشنهاد دهنده و مشاورعلمی سری مستندهایی با شبکه بین المللی خبر سیما همکاری کرد که با عنوان «تا ثریا» طی چند هفته گذشته تا به حال در روزهای شنبه از ساعت 16:15 از آن شبکه پخش می‌شود و در همان ساعت، طی روزهای دوشنبه و چهارشنبه تکرار می‌شود. در این مجموعه به صورت کوتاه وگذرا، تاریخ مصور فعالیتهای نجومی کشور که منحصر به یک فرد و یا گروه خاص نیست و عموما در شهرهای مختلف کشور(و نه صرفا در تهران) صورت می‌گیرد منعکس و برای همیشه در تاریخ نجوم ایران ثبت می‌شود.

عتیقی با بیان این که برنامه اختصاصی نجومی «ماه و مس» ویژه ماه گرفتگی اوایل دهه 90 از شبکه چهارم سیما از دیگر نمونه های همکاری رسانه‌یی انجمن نجوم آماتوری است، اظهار داشت: شاید اولین پخش زنده تلویزیونی از رویدادهای شاخص نجومی در تاریخ این همکاریها با وجود موانع و مشکلات فنی و تکنیکی آن زمان هنوز در اذهان ماندگار شده باشد. به نحوی که دهه 80 برای آماتورهای کشورمان، عصر اثبات توانمندی و دهه 90 انشاالله با همت جمعی و وحدت گروهها، دهه قانونگذاری برای نجوم آماتوری باشد تا همه گروههای کشور با فرصتهای مساوی، صمیمانه با یکدیگر همکاری کنند.

وی در پایان از علاقمندان دعوت کرد روز چهارشنبه پنجم شهریور ماه جاری ساعت 16:15، دومین تکرار قسمت دوازدهم این مستند نجومی را از شبکه بین المللی خبر سیما تماشا کنند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون