***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
بارش شخانه ای تابستان از راه رسید

بارش شخانه ای تابستان از راه رسید
دوشنبه 12 امرداد 1388 - 02:30 | شاخه : | 3188 بازدید | 0 دیدگاه
بارش شخانه ای تابستان از راه رسید

بارش شهابی پر ساووشی که برخی فارسی زبانان به اشتباه با حذف "پ"  زبان فارسی آنرا برساووشی می نامند، بدلیل داشتن آذر گوی های بسیار زیبا از یک سو و هوای مناسب فصل تابستان از سوی دیگر بسیار مورد توجه رصدگران آماتور است. این بارش امسال با همراهی کوژ ماه کاهنده با 55% روشنایی متاسفانه همراه شده است.
 

 

برای مشاهده بارشهای شهابی به هیچگونه ابزار نجومی نیاز نیست و بارش شهابها که به آنها شخانه نیز می گویند برای انسان و یا چشم رصدگران خطری در بر ندارد. نور و آلودگی هوای شهرهای بزرگ مانع اصلی مشاهده تعدا بیشتری از شهابها محسوب می شود. برای رصد باید از چشمان سالم وتیز بینی برخوردار بود و با پهن کردن یک زیر انداز مناسب و دراز کشیدن بر روی آن به مشاهده آسمان ومناطق اطراف کانون بارش(و نه دقیقاً کانون)  پرداخت. عکاسی با دوربینهای مکانیکی با امکان نور دهی طولانی برای عکاسی از بارشها مناسب هستند. فیلم با حساسیت 40و یا تنظیم این ISO   و یا قدری بالاتر بر روی دوربین دیجیتال و نوردهی بر روی وضعبتB  تا زمانی که اولین شهاب از مقابل لنز دوربین شما عبور کند، ثبت بارش را امکان پذیر می نماید.

تعیین قدر شهابها(نور مشاهده شده آنها)،میزان جابجایی شهاب در کره آسمان، صورت فلکی محل عبور شهاب و ... از جمله موارد در ثبت گزارش است که با ذکر رصدگاه و موقعیت جغرافیایی آن، اسامی افراد گروه که اصولاً برای رصد بارش شهابی رصدهای گروهی و تقسیم کار موفقیت آمیز تر است.

دنباله دار ها عامل ایجاد بارشها هستند وذرات میلیمتری و میکرومتری بجا مانده از دم دنباله دار عامل ایجاد آن است.  دنباله دار سویفت تاتل  عامل این بارش سالیانه است که هر 12سال یک دور به گرد خورشید می گردد و اولین بار سال 1862 رصد گردید. دهها شهاب در ساعت قبل از طلوع خورشید در بامداد روز چهارشنبه 21 امرداد قابل مشاهده می باشد. نام هر بارش از موقعیت قرار گیری کانون بارش در کره آسمان و در میان صورتهای فلکی منشا گرفته است.

 

انجمن نجوم آماتوری ایران عصر سه شنبه 20  امرداد گشت رصدی را برای ابیانه کاشان برنامه ریزی تا در کنار خانه های زیبای روستایی آن منطقه علاقمندان به رصد و عکاسی از این جلوه زیبای نجومی بپردازند. حضور برای عموم علاقمندان دراین برنامه آزاد است. آسمانی صاف و بارش  موفقی را برای سایر گروهها و دوستان نجومی آرزومندیم.

                                                                  گروه علمی انجمن



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون