***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
یک سال تا پلوتو

یک سال تا پلوتو
يكشنبه 12 امرداد 1393 - 12:02 | شاخه : | مترجم : مهشید فرخی | 17693 بازدید | 2 دیدگاه
یک سال تا پلوتو
یک سال تا پلوتو

در جولای 2015 ناسا جهان جدیدی را کشف خواهد کرد. هیچکس نمیداند انتظار چه منظره عجیبی را خواهیم داشت. آتشفشان های یخی، کوهای بلند، دره های عمیق، حتی حلقه های سیاره ای و ... کسی نمیداند.

در این نقطه  فقط یک چیز مشخص است: و آن پلوتو ست.

در 14 جولای 2015، فضاپیمای افق های جدید (New Horizons نام فضاپیمای جدیدیست که ناسا برای شناسایی بیشتر پلوتو ارسال کرده است) پرواز نزدیکی به این جهان دوردست خواهد داشت.

طبق گفته آدریانا اکامپو مدیر برنامه های اجرایی برنامه مرزهای جدید ناسا: از آنجا که پلوتو هرگز از نزدیک توسط فضاپیمایی از زمین دیده نشده است، هرچیزی که مشاهده کنیم جدید و برای اولین بار میباشد.من مطئنم که این یک تجربه شگفت آور و پراز لحظات تاریخ ساز خواهد بود.

آلن استرن،محقق اصلی این ماموریت از موسسه تحقیقاتی جنوب غربی، این انقلاب جدید در علم را که درمورد پلوتو رخ داده است را به زمان مارینر 4 که در جولای 1965 بر فراز مریخ پرواز کرد و اطلاعاتی درباره آن سیاره به ما داد، پیوند میدهد. در این زمان، بسیاری از مردم زمین فکر میکردند که این سیاره سرخ، جهانی سرسبز وپر آب، و مکان مناسبی برای حیات است. اما ، مارینر4  صحرای عظیم و فراموش نشدنی از این جهان زیبا را به ما نشان داد.

پرواز افق های جدید بر فراز پلوتو تقریبا 50 سال بعد از پرواز مارینر4 بر فراز مریخ ایجاد شده و مطمئنا باعث شگفتی بیشتر رصدگران خواهد شد.

پلوتو تقریبا بطور کامل شناخته شده است. اما آنقدر دور است که حتی تلسکوپ فضایی هابل به سختی قادر به دیدنش است. بهترین تصاویری که تاکنون ازین سیاره مشاهده شده کمی بیشتر از شکل و رنگ پلوتو (کروی شکل و قرمزرنگ)را نشان میدهند. بعد از سالها تغییر رنگهای ایجاد شده در این سیاره فعال نشاندهنده اتفاقاتی به روی آن است، اما هیچکس نمیداند که این اتفاقات چیست.

در اواخر آپریل 2015، افق های جدید به اندازه کافی به پلوتو نزدیک خواهد شد و با گرفتن عکسهای جدید از فاصله نزدیک به پلوتو  رقیب عکسهای گرفته شده توسط هابل خواهد شد.

در جولای 2015 افقهای جدید،در نزدیکترین فاصله خود با پلوتو (که این ارتفاع  10000کیلومتری بالای سطح پلوتو میباشد ) قرار خواهد داشت. اگر افق های جدید با این ارتفاع بر فراز زمین پرواز میکرد میتوانست ساختمانها خاص و نمای ظاهری آنها را ببیند.

پرواز بسیار نزدیک بر فراز پلوتو میتواند ریسک بزرگی باشد. پلوتو 5 قمر شناخته شده دارد: چارون، استایکس، نیکس، کربروس و هایدرا. شبیه سازی های عددی نشان میدهد که شهاب سنگهایی که با ماهواره های فضایی برخورد کرده اند ذراتی را در مدار اطراف پلوتو بجا گذاشته اند و سیستمی از ذرات را تشکیل داده اند که در طول زمان کم و زیاد شده اند و ممکن است فضاپیما را مورد اصابت قرار دهند، اما در طی این زمان که افق های جدید در حال نزدیک شدن به پلوتو میباشد، تیم علمی چشم از این ذرات بر نمیدارد و فضاپیما را دور از خطر هدایت میکند.

طبق گفته اکامپو: تیم افق های جدید برای انجام این کار با شکوه در حفظ سلامت و آماده کردن فضاپیما برای این ملاقات مهم به تلاش خود ادامه میدهد . "فضاپیمای خوش دستی است."

هیچ کس نمیداند که افقهای جدید چه چیزی را کشف خواهد کرد. طبق گفته های اکامپو، "با وجود بسیاری از پیشبینی هایی که توسط انجمن علمی صورت گرفته، ازجمله وجود حلقه های ممکن،فوران آتشفشانها و حتی وجود دریاچه هایی بر سطح آن، من مطمئنم هرچیزی که ما بیابیم بازهم پلوتو و قمرهایش از تمام پیشبینی های ما پیشی خواهند گرفت و ما را متعجب تر از ورای تصورات و انتظاراتمان خواهند ساخت. به چیزی فکر کنید که قرار است برای اولین بار مشاهده کنید و ناشناخته ای که قرار است کشف شود، این چیزیست که ما قصد انجام آن را داریم.

منبع :nasa.gov

مترجم : مهشید فرخی
مهشید فرخی از اعضای انجمن نجوم آماتوری ایران، در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده است و هم اکنون به عنوان مترجم و نویسنده با سایت این انجمن فعالیت می‌نماید.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

mahyar
(مهمان)
يكشنبه 12 امرداد 1393 - 13:52

وااااااااای خدااا اصلا نمیتونم 1 سال دیگه صبر کنم . اینقدر این پلوتو رو دوست دارم که نگو . فسقلی نصف کره ماه بعد 5 تا قمر داره . تازه شنیدم خود پلوتو نصب به یه مرکزی گردش میکنه یعنی هم دور خودش میچرخه و هم دور خورشید و هم نصب به یه مرکز نامریی میچرخه
احمد
(مهمان)
يكشنبه 31 خرداد 1394 - 02:42

سلام واقعا قدرت خدا راچگونه بیان کرد با این دنیای زیبا واینکه اشرف مخلوقات چکونه بعد از فقط 5هزارسال وطی انفجار علم یک قرن به این همه دستاورد علمی دست پیدا کرد واقعا که وجود خدا را در خود انسان پیدا کرد جای تعمل دارد واقعا چگونه از یک موجودی مثل ماها این همه دستاورد و اینکه تا چندصد سال اینده همین بشر اگر بتوند سیاره زیبا وپناگاهش را از خطر نابودی نجات بدهد که خواهد داد قادر خواهد بود بسرعت نزدیک نور دست پیدا کند وسغر تا سیارات را فقط در چند ساعت انجام دهد وعمر خودش را هم با شکافتن اسرار ژنتیک بالا خواهد برد وبرهمه بیماریها غلبه خواهد کرد انشاالله

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون