***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
یک ماه گرفتگی اما غیر قابل رویت

یک ماه گرفتگی اما غیر قابل رویت
دوشنبه 12 امرداد 1388 - 02:30 | شاخه : | 3179 بازدید | 0 دیدگاه
یک ماه گرفتگی اما غیر قابل رویت

 بامداد پنج شنبه 15  امرداد ماه جاری برابر با 14 شعبان و در روز قبل از جشن میلاد حضرت ولی عصر(عج)  خسوفی رخ خواهد داد که همچون ماه گرفتگی شب نیمه شعبان در سال گذشته که قابل مشاهده و عکسبرداری بود، پدیده امسال این امکان را به علت وقوع ماه گرفتگی نیمسایه ندارد. در حقیقت به علت عبور ماه از نیمسایه زمین، چشم انسان قادر به تشخیص تغییر نورانیت ماه قبل و در زمان خسوف نیست. این واقعه در لحظات غروب ماه در آسمان صبحگاهی ایران رخ می دهد و ساعت 5:09 بامداد به اوج خود می رسد. قاره افریقا، اروپا و امریکای جنوبی تمام مراحل این خسوف غیر مرئی را می توانند بررسی نمایند. شرق آسیا و شمال غربی امریکای شمالی هرگز ماه را در این زمان در آسمان خود ندارند.

این واقعه سومین ماه گرفتگی از 71 خسوف مربوط به ساروس 148 است. برخی به اشتباه اینگونه بیان می کنند که فقط بعضی از افراد نمی توانند ماه گرفتگی نیمسایه را تشخیص دهند واین در حالی است که تمامی انسانها دارای حساسیت پایین چشم برای تشخیص این رویداد هستند.

ماه گرفتگی زمانی رخ می دهد که زمین بین  ماه و خورشید واقع و سایه و نیمسایه زمین در مسیر مداری ماه قرار می گیرد. عبور ماه از نیمسایه زمین را در گذشته خسوف غیر مرئی می نامیدند. لازم به ذکر است در هر خسوف جزئی و یا کلی ورود و خروج ماه از نیمسایه را نیز خواهیم داشت. قطر سایه زمین در مدار ماه بطور میانگین 900کیلومتر و قطر نیمسایه 1600کیلومتر است.

به علت انحراف مداری 5 درجه ای ماه نسبت به مدار زمین(مدار گرفت) در هر ماه بدر(نیمه ماه) یک خسوف رخ نداده وفاصله هر ماه گرفت تا رویداد بعدی آن 18 سال و 11 روز و 7 ساعت و49 دقیقه است که به ان یک ساروس(لغت بابِلی به معنای دوره). در هر سال بین صفر تا 3 ماه گرفتگی است که امسال(سال 1388 خورشیدی) قبل  وبعد از کسوف طولانی قرن 21  در 31 تیرماه دو ماه گرفتگی نیمسایه ای! داشته و داریم. یکی در روز سه شنبه 16 تیرماه که در سراسر ایران ماه وضعیت روز بود وماه را درآسمان نداشتیم و دیگری بامداد پنج شنبه 15  امرداد که 3 ساعت و9 دقیقه و47 ثانیه بطول خواهد انجامید. گویا امسال،  سال ماه گرفتگی های نیمسایه است تا زمینی ها از مشاهده خسوف محروم بمانند و قدر گرفت در سالهای آتی را بیشتر بدانند، چراکه معمولاً  نیمی از جمعیت کره زمین  یک خسوف را میتوانند مشاهده کنند و از این نظر در هر خسوف آمار بیننده بسیار بیشتر نسبت به کسوف(خورشید گرفتگی) است. همچنین جمعه 25 دیماه ناظران زمینی در برخی از نقاط شاهد کسوف زیبای حلقوی هستند. بخشهایی ازجنوب شرق آسیا (اندونزی) همچون زمستان گذشته شانس مشاهده کسوف حلقوی 25 دیماه را دارند و این در حالی است که بقیه بخشهای کسوف حلقوی  قبل از رسیدن به خشکی در اقیانوس هند رخ خواهد داد. در اطراف مسیر گرفت حلقوی کسوف جزیی مشاهده می شود و ما در کشورمان خورشید گرفتگی مذکور را در هیچ شرایطی حلقوی مشاهده نخواهیم دید. و صرفاً جزیی و بین 18 تا 4درصد گرفت مشاهده خواهیم نمود که جنوب و شرق کشور از شرایط بهتری برخوردار است.

                                                            سرویس علمی انجمن



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون