***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
10 نکته برای علاقه‌مندان آسمان

10 نکته برای علاقه‌مندان آسمان
دوشنبه 23 تیر 1393 - 15:58 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 13868 بازدید | 3 دیدگاه
10 نکته برای علاقه‌مندان آسمان
10 نکته برای علاقه‌مندان آسمان

در اینجا 10 نکته وجود دارد که می تواند به ارتباط شما با آسمان شب کمک کند تا یک سرگرمی خوب داشته باشید.ستاره شناسی برای هر کسی می تواند باشد. این علم برای کسانی است که دوست دارند خودشان را به عنوان عضوی از یک تصویر بزرگتر ببینند – برای کسانی با حسی مملو از حیرت و شگفتی – کسانی که فقط دوست دارند به هنگام شب بیرون  باشند.

ممکن است این فرد شما باشید!اگر،اینچنین است،در اینجا چند نکته برای شروع و کمک به شما وجود دارد:

1- بالای سرتان را نگاه کنید.اکثر ما در طول زندگی مان تنها به مسیر مستقیم نگاه می کنیم .اما شما می بایست برای دیدن ستاره ، به بالای سرتان نگاهی بیاندازید .در ایستگاه اتوبوس یا از درون ماشینتان به بیرون از پنجره نگاه کنید.به بیرون بروید قبل از اینکه خورشید طلوع کند تا فرصت را به چنگ آورید .به افق خورشید چشم بدوزید. بله شما راه چاره را یافتید .به اجرام روشن توجه کنید.در میان ستاره ها به طرح ها و الگوهای تصویری توجه نمایید.فقط به بالا بنگرید و دقیق باشید .

2- به ماه نگاه کنید .ماه، همراه همیشگی زمین، از خیابان های شهر، حومه ها و علفزارهای پهناور روستاها، قابل رؤیت می باشد .

ماه، شما را با همه بر روی سیاره ارتباط می دهد، چرا که اگر بخواهیم به طور کلی بررسی کنیم ، همیشه ما تنها یک طرف ماه را می بینیم .مدار ماه به گرد زمین ثابت و قابل پیش بینی است.بنابراین اوج و حضیض ماه در آسمان تقریبأ به نحوی رضایت بخش، ثابت و قابل پیش بینی است دقیقأ همانند هر آنچه که بر روی کره زمین است. در ابتدا مطمئن شوید که ماه را هر شب در زمان مشخصی رصد می کنید. به چه چیزی دقت می کنید ؟ آیا ماه در هر یک از فازهایش چاقتر و یا لاغرتر می شود ؟ آیا به سمت ستارگان نورانی حرکت می کند ؟

3- به خورشید بنگرید.البته به طور مستقیم به آن نگاه نکنید .اما به نقطه ی افق، جایی که خورشید از پنجره ی آشپزخانه ، بالکن یا حیاط طلوع و یا غروب می کند دقت نمایید.آیا آن نقطه طلوع و یا غروب در طول گذر(جابجایی) فصول تغییر می کند؟ خورشید طی هر اعتدال از جانب مشرق طلوع و در مغرب غروب می کند.اگر شما شرق و غرب را از هم تشخیص دهید ، یک پرش به فعالیت بعدی تان خواهید داشت.

4- از یک نقشه آسمان استفاده کنید – استفاده از اینترنت عالی است، اما کامپیوتر یک همراه دست و پاگیر در ماجراجویی شکار ستاره هاست . آنچه که شما احتیاج دارید یک نقشه آسمان آماده ی پرینت شده است. پس دست به کار شوید و یک نقشه آسمان پرینت شده تهیه کنید

5- در حال حاضر تلسکوپی تهیه نفرمایید.دو چشمی ات را که در بالای گنجه کنار گذاشته ای، به خاطر داری ؟ آن را در مقابل ماه و اجرام درخشان آسمان شب قرار بده و در مقابل الگوهای آسمانی قابل تشخیص تنظیم کن. اگر در موقعیتی به دور از آلودگی نوری شهری هستید ، هر نوع لکه ی مه آلود را در آسمان شب برسی کنید .آنها درواقع خوشه های ستاره ای، ابرهای گازی و یا غبارهایی اند  که ستاره های جدید در آن شکل می گیرند.اگر در تابستان باشیم ، و شما در تاریکی قرار گرفته باشید ، به دنبال نوار ستارگان روشن راه شیری بگردید، و آنرا با دو چشمی خود بررسی کنید .فقط  نگاه کنید ، این تنها چیزی است که از آن لذت خواهید برد و برای لذت بردن از آن منظره ، مهم این نیست که بدانید قرار است چه ببینید ( تنها کافی است به آن نگاه بیاندازید).

 

6- به تصاویر و اشکال ساختگی در میان ستارگان توجه کنید.در اینجاست که اکثر رصدگران آسمان با صور فلکی آشنا می شوند. آنها یک شکل قابل تشخیص را می یابند و سپس به تصویر نزدیک آن توجه می کنند. آنها به بیرون از شکل می روند ، و از ستاره‌ها و الگوهای تصویری که می شناسند به نوع جدیدی می رسند. به مثلثها، سهمی و خطوط مستقیم ستارگان توجه کنید. برخی از این اشکال قابل توجه ، همان هایی هستند که نیاکان ما وقتی به دور آتش حلقه زده بودند و داستان می گفتند ، به آنها توجه میکردند.حتی بعضی از داستانهای آنها سینه به سینه نقل شده و به ما رسیده است.شما هم می توانید داستانهای خودتان را بسازید.افسانه های آسمانی هم گونه ای از افسانه ها و رسوم  قومی - اجدادی می باشند. و متعلق یه ماست :واژه ی قبیله(ملت،مردم)

 

7- یک مکان با آسمان تاریک را بیابید. از طریق یک پارک ایالتی و یا پارک ملی اقدام کنید.پشیمان نخواهید شد.همچنین می توانید کلوپ ستاره شناسی را در محدوده ی خود بررسی نمایید.اعضای با تجربه منابع خوب پیشنهادی اند ،وحتی برخی گروه ها تلسکوپهایی را نیز قرض می دهند.همچنین بسیاری از انجمن ها کتابخانه هایی دارند که با کتبها و اطلس های مخصوص پرشده اند که معمولأ در کتابخانه های عمومی یافت نمی شوند.علم ستاره شناسی همچنین یک سرگرمی خوب برای با خانواده و یا کنار دوستان خود بودن است.لذت و شوق یک کشف جدید معمولأ به دیگران نیز سرایت می کند .

 

8- با دوستان نجومی تان لینک شوید .اگر در یک شهر دانشگاهی زندگی می کنید ، به دنبال انجمن های عالی نجومی بگردید. مدارس محلی ، موزه ها و آسمان نماها نیز ممکن است میزبان برنامه های عمومی باشند .

9-با دقت درباره ی خرید تلسکوپ تصمیم بگیرید.آیا حداقل به اندازه ی نصف سال را به آسمان نگاه کرده اید؟ آیا می توانید تعدادی از صور فلکی اصلی و مهم را تشخیص دهید؟ آیا توانسته ای یک یا دو سیاره را از ستاره تمیز بدهید؟ زمان خرید یک تلسکوپ روزی است که به خودت زمانی برای عادت کردن به آسمان اطرافت با تمام ظرایف آن بدهی.قبل از آن، اگر وسیله ی قدرتمند خوب می خواهی یک دو چشمی بخر.

10- نسبت به آسمان وفادار باش.

یکی از مهمترین نکته ای که برای ستاره شناس شدن (راصد شدن) نیاز است ،ایجاد ارتباط دوستانه با آسمان است.آسمان دقیقا مثل یک دوست است که در همسایگی شما زندگی و مانند هر دوست دیگری ، به گونه ای هوشمندانه و ظریف روز به روز و سال به سال تغییر می کند .بنابراین زمانی که به آن نگاه می کنید ، صبور باشید. شما در یک آن قادر نخواهید بود همه چیز را راجع به دوستان دریابید. در این راه مصّر و سمج باشید! به صورت منظم و مکرر به آسمان نگاه کنید. شما با مشاهده آسمان ، هر آنچه را که لازم است فرا خواهید گرفت. و شما از این طریق یک ارتباط با طبیعت که در سراسر زندگیتان به همراه شما خواهد بود ، ایجاد می کنید.

منبع :earthsky.org

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

محمد قاسمي
(مهمان)
پنجشنبه 2 امرداد 1393 - 14:00

نكته چهارم نامفهوم و نكته دهم عالي بود ...
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
جمعه 3 امرداد 1393 - 22:08

سلام
نکته چهارم رفع ابهام شد
mahyar
(مهمان)
سه شنبه 7 امرداد 1393 - 22:20

من زندگیم نجوم ولی نه برای کلاساش و نه برای تلسکوپ پولی دارم

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون