***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
دنباله دار رزتا دوباره به خواب رفت

دنباله دار رزتا دوباره به خواب رفت
دوشنبه 23 تیر 1393 - 15:37 | شاخه : | مترجم : مهشید فرخی | 15242 بازدید | 0 دیدگاه
دنباله دار رزتا دوباره به خواب رفت
این دنباله دار در تاریخ 4 ژوئن 2014 توسط فضاپیمای روزتا (Rosetta)دیده شد. برخلاف تصاویر ارسالی در ماه آپریل و می در هسته این دنباله داری نشانی از گسترش کما نبود. این تصویر در زمان گذاری 67 ثانیه گرفته شده است.

دنباله‌دارها می‌توانند لوس باشند. در آپریل و می دنباله دار 67 پی چاریومو - گراسیمنکو (Comet 67P/Churyumov-Gerasimenko) از خواب بیدار شد، و دارای دنباله‌ی روبه افزایشی از آّب یخی، دی اکسید کربن و سایر مواد فرار بود.

در اوایل این ماه هسته دنباله دار هیچ نشانه‌ای از افزایش دنباله نداشت، همانطور که تصویر نشان می‌دهد (این تصویر توسط دوربین اسیریس در فضاپیمای روزتا گرفته شده است)، به نظر نمی‌رسد که این هسته کوچک (با عرضی حدود2.5 مایل یا 4کیلومتر) بدون فعالیت باشد، فعالیت‌های کوچک و نامحسوس دنباله نمی‌تواند از دید روزتای دوردست دور بماند (در این تصویر در 4 ژوئن روزتا در فاصله 430000کیلومتری دنباله دار است).

طبق گفته آقای جوئل پارکر عضوی از تیم این ماموریت (موسسه تحقیقاتی جنوب غربی)، این موضوع تعجب آور نیست. احتمالا دنباله دار در زمان شروع چرخش هر مدار کمی پرتاب شده ، مانند موتور ماشین که بعد از چند بار استارت زدن (به اصطلاع ریپ زدن) روشن می‌شود. از آن جایی که فعالیت‌های قبلی آنی و زودگذر بوده‌اند، نشانه خوبی برای روزتای نزدیک بود: فضاپیما قادر به دیدن افزایش کامل یک دنباله از نزدیک است.

در آگوست، روزتا ملاقاتی دوباره با این دنباله دار خواهد داشت و تا یک سالی که در مسیر خورشیدی اش قرار دارد آنرا همراهی می‌کند. اگر مایل به دانستن اطلاعات بیشتری ازین ماموریت هستید این لینک را چک کنید.

منبع :SkyandTelescope.com

مترجم : مهشید فرخی
مهشید فرخی از اعضای انجمن نجوم آماتوری ایران، در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده است و هم اکنون به عنوان مترجم و نویسنده با سایت این انجمن فعالیت می‌نماید.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون