***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
پژوهشی علمی عمومی برای تعیین قبله

پژوهشی علمی عمومی برای تعیین قبله
دوشنبه 23 تیر 1393 - 16:00 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 39287 بازدید | 0 دیدگاه
پژوهشی علمی عمومی برای تعیین قبله
پژوهشي علمي عمومي براي تعيين قبله

در روزهای 7 خرداد و 25  تیر ماه هر سال هنگام ظهر شرعی درمکه معظمه ، خورشید دقیقاً عمود بر کعبه است و این سبب می‌شود خانه کعبه در این روزهای خاص در هنگام ظهر سایه نداشته باشد، از این رو افراد در هر نقطه ای از کره زمین در وضعیت روز قرار داشته باشند، هنگام اذان ظهر مکه ، خلاف جهت سایه شاخص که بهتر است برای دقت بیشتر از یک شاقول عمود بر زمین استفاده شود، سمت درست قبله را می توانند بدون فرمولهای دست وپا گیر و با دقت بالا تعیین نمایند.

ظهر شرعی در  مکه  مکرمه به وقت رسمی کشورمان  در روز  25 تیر، 13:57 (به وقت تابستانی ایران) است و تعیین قبله باید در این زمان‌ها صورت بگیرد.

اگر علاقمندان فرصت قبلی را در خرداد ماه از دست داده اند،  چهارشنبه25 تیرماه جاری فرصتی مناسب برای تعیین دقیق قبله، بویژه برای مساجد و نمازخانه ها می باشد که با ترسیم خطی باریک بر روی سایه در لحظه مذکور، برای همیشه این مشکل در آن مکان برطرف خواهد شد.

دلیل علمی این روش تعیین قبله که برای ما مسلمانان از اهمیت بالایی برخوردار و نشان از ترغیب دین مبین اسلام به فراگیری دانش نجوم و ریاضیات است را می توان اینگونه خلاصه کرد که همواره موضوع تعیین قبله طرح می گردد، پر واضح است مطرح شدن این روزها بخاطر تغییرات میل خورشید در بهار تا 5/23 درجه میل شمالی است که با توجه به عرض جغرافیایی خانه کعبه یعنی 21 درجه و 25 دقیقه در  روزهای  فوق الذکر، یکبار هنگام جابجایی از استوای آسمان به سمت شمال کره آسمان و یکبار در هنگام بازگشت به سمت استوای سماوی میل خورشید با عرض خانه خدا یکی شده و خورشید در هنگام رسیدن به نصف النهار محلی مکه(هنگام اذان ظهر مکه) درست در بالای خانه کعبه(سمت الراس آن) قرار می گیرد .

با پژوهشهای سالیان قبل نیز دانش پژوهان به این نتیجه رسیده اند، که همانگونه پیش بینی می شد در روز 24 تیر(روز قبل) خورشید بامیل 21 درجه و 33 دقیقه و در روز 25 تیر خورشید بامیل 21 درجه و 23 دقیقه، دو محل علامتگذاری بر روی صفحه، به هم بسیار نزدیک بوده به نحوی که        می توان گفت یک رد محسوب می شدند. بر این اساس، برخلاف برخی بیان ها در این زمینه که تغییرات از یک روز به روز بعد و قبل مشکلی در تعیین دقیق ایجاد می کند، صحیح نیست و اگر هموطنانمان در روزهای 24 و 25 نسبت به تعیین سمت قبله اقدام نمایند ، راستای بدست آمده تغییر محسوسی نخواهد داشت و در هر صورت جهت صحیح را تعیین کرده اند . پیش بینی ها نشان می دهد تغییرات میل خورشید در حد چند دقیقه قوس نمی تواند اثر محسوسی در جابجایی سایه شاخص برای تعیین قبله داشته باشد .هر چند که روزهای 7 و 25 تیر دقیق ترین زمان برای تعیین سمت قبله می باشد.

بدیهی است در این روزها با وجود مشخصه های فوق، عمل تعیین قبله با دقیقترین روش و به سادگی امکان پذیر است. هموطنان عزیز دقت فرمایند که با توجه به خطرناک بودن تابش مستقیم خورشید، با دلایلی همچون بالا رفتن دقت تعیین قبله و یا دلایل اینچنینی هرگز به خورشید مستقیماً نگاه نیاندازند.

همین مطلب در سایر خبرگزاری‌ها:
نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون