***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
شامگاه شنبه هفتم تیرماه بهترین زمان برای رویت هلال ماه رمضان

شامگاه شنبه هفتم تیرماه بهترین زمان برای رویت هلال ماه رمضان
پنجشنبه 5 تیر 1393 - 23:08 | شاخه : | منبع : ایرنا | 21224 بازدید | 0 دیدگاه
شامگاه شنبه هفتم تیرماه بهترین زمان برای رویت هلال ماه رمضان
شامگاه شنبه هفتم تیرماه بهترین زمان برای رویت هلال ماه رمضان

مهندس «مسعود عتیقی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، در توضیح این مطلب گفت: در شامگاه روز جمعه 6 تیر بر اساس زمان مقارنه که ساعت 12:38 ظهر همین روز است، ماه جدایی زاویه ای مناسب را تا لحظه غروب خورشید برای شکل گیری هلال ندارد، ضمن آنکه در این شامگاه ماه زودتر از خورشید غروب می کند.

وی افزود: بنابراین با اطمینان می توان گفت: رویت این هلال در اولین شامگاه بعد از مقارنه یعنی جمه 6 تیر امکان پذیر نخواهد بود.

عتیقی با اشاره به شرایط رویت پذیری این هلال در شامگاه روز شنبه 7 تیر93، گفت: در این شامگاه هر چند ارتفاع هلال به نسبت کم و مدت مکث هلال در افق کوتاه است اما رویت این هلال حتی با چشم غیر مسلح در سراسر کشور به ویژه در رصدگاه های عاری از غبار افق امکان پذیر است.

وی ادامه داد: رویت هلال با حرکت از شمال به سمت جنوب کشور آسانتر نیز می شود و می توان نتیجه گرفت رمضان امسال طبق تقویم رسمی کشور از روز یکشنبه 8 تیر آغاز می شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: اینگونه می توان ارزیابی کرد که حتی در مناطق شمالی کشور به شرط داشتن افقی باز و تمیز و رصدگاهی ایده آل از نظر شرایط آب و هوایی (بدور از گرد و غبار،رطوبت و...)، این امید وجود دارد که این هلال در روز، هم توسط رصدگر با تجربه رویت شود.

عتیقی تاکید کرد: طول کمان و روشنایی زیاد اینگونه هلال های 30 روزه از جمله ویژگی های آنهاست و نمی توان استدلال کرد که هلال شب دوم است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به پارامترهای علمی هلال شامگاهی رمضان 1435 در شامگاه شنبه 7 تیر گفت: فاز 1.83، طول کمان 147 به خوبی مشخص می کند که این هلال شرایط رصدی بسیار مناسبی برای رصد با چشم غیر مسلح دارد.

عتیقی افزود: فقط کافی است رصدگر در منطقه ای که افق غربی باز (بدون آلاینده هوا و یا ابر) داشته باشد مستقر شود و به سمت ماه در لحظه غروب خورشید (جایی که هلال قرار دارد) دقت کند.

وی ادامه داد: رصدگر از لحظه غروب خورشید در ساعت 20:24 دقیقه و 9 ثانیه تا لحظه غروب ماه در ساعت 20:58 دقیقه و 3 ثانیه، حدود 34 دقیقه فرصت دارند تا هلال ماه را با ابزارهای رصدی و چشم غیر مسلح جستجو و مشاهده کنند.

وی ادامه داد: به جرات می توان گفت در ایران به ویژه در یک دهه اخیر، رصدگران هلال ماه به صورت علمی و با ابزارهای پیشرفته به استقبال رویت هلال های خاص می روند.

عتیقی خاطر نشان کرد: این در حالی است که در کشورهای همسایه، اعلام رویت به تبعیت از کشوری ثالث و یا با قواعدی متفاوت از رویت قطعی با چشم یا ابزار انجام می شود و گرنه اختلاف افق ها برای اعلام به این اندازه نیست.

منبع :ایرنا

منبع : محسن شبانی
رشته تحصیلی: مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر - اولین منجم آماتور نمونه کشور در سال 1385 - مسؤول پروژه بومی سازی و گسترش نرم‌افزارهای نجومی فارسی (افلاک نما و استلاریوم)


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون