***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
زبن الجنوبی ستاره آلفای صورت فلکی ترازو

زبن الجنوبی ستاره آلفای صورت فلکی ترازو
دوشنبه 2 تیر 1393 - 12:18 | شاخه : | مترجم : الهه نجفی | 27752 بازدید | 2 دیدگاه
زبن الجنوبی ستاره آلفای صورت فلکی ترازو
کفه جنوبی همانند یک ستاره به چشم می آید اما در واقع دو ستاره است.

زبن الجنوبی نامی عربی است که نشان می دهد این ستاره زمانی پنجه جنوبی عقرب در صورت فلکی آن بوده است.

از دوربین دوچشمی برای جستجوی کفه جنوبی – یا مشهور به  آلفای ترازو- استفاده نمایید و خواهید دید که شامل دو ستاره است. ستاره شناسان حرکات دو ستاره کفه جنوبی را مطالعه کرده اند با این تصور که احتمالا آن یک ستاره دوتایی – دو ستاره مرتبط از لحاظ فیزیکی که به دور جرم مرکزی مشترکی می چرخند- است. هر چند فاصله نسبتا زیاد دو ستاره باید به معنی دوره های طولانی مدت مداری احتمالا 200000 ساله باشد. با این همه ،  این امر می رساند که این دو ستاره ممکن است بوسیله جاذبه به هم وصل نشده باشند. کفه جنوبی ذاتا از خورشید ما درخشان تر است و در فاصله 77 سال نوری از ما قرار دارد.

کفه جنوبی کمی ازستاره درخشان دیگر صورت فلکی ترازو ، کفه شمالی کم نور تر و محو تر است. به این دلیل کفه جنوبی به عنوان ستاره آلفا متمایز شده است که به دایره البروج نزدیکتر است.
کفه جنوبی کمی ازستاره درخشان دیگر صورت فلکی ترازو ، کفه شمالی کم نور تر و محو تر است. به این دلیل کفه جنوبی به عنوان ستاره آلفا متمایز شده است که به دایره البروج نزدیکتر است.


چگونه کفه جنوبی را ببینیم؟

هر سال کمی بعد از هالوین ، کفه جنوبی طلوع می کند و با خورشید غروب می کند و اصلا قابل رویت نیست. هر سال خورشید و این ستاره درحدود 7 نوامبر در مقارنه خواهند بود.

نیم سال بعد دراوائل ماه می هرسال این ستاره مقابل خورشید در آسمان زمین قرار می گیرد که بهترین زمان برای رویت کفه جنوبی فرا رسیده است. کمی بعد از روز ماه می ، کفه جنوبی حدود غروب خورشید در آسمان  بالا می آید و تمام شب درآسمان می ماند و در حدود طلوع خورشد از افق پایین می رود. در اوائل ماه می این ستاره در نیمه شب به نقطه اوج خود درجنوب آسمان برای تمام ناظران زمینی  می رسد. به دلیل  اینکه این ستاره ( و همه ستارگان) روزانه 4 دقیقه ( هر ماه دو ساعت)  زودتر به نقطه یکسان در آسمان باز می گردند، کفه جنوبی در جنوب آسمان درحدود 10 شب دراوائل ژوئن و حتی زودتردرجولای  و آگوست  به نقطه اوج خود در آسمان شب می رسد.

دلیل اینکه بعد از ظهرهای تابستانهای نیمکره شمالی ( یا زمستانهای نیمکره جنوبی) زمان خوبی را برای دیدن این ستاره ارائه می کند همین است. درطول این ماهها این ستاره در ارتفاع بالایی در آسمان و در زمان راحتی ازشب قابل رویت است. کفه جنوبی هرچند ستاره نسبتا کم نوری است به راحتی در آسمان تاریک خارج از شهر دیده می شود.  و موقعیت یابی آن در کنار ستاره همتایش درصورت فلکی ترازو نسبتا آسان است.

امسال (2014) ، صورت فلکی ترازو  میزبان درخششی طلایی است که حتی ازدو ستاره خود نیزدرخشان تر است. این مهمان سیاره حلقه دار کیوان است که با چشم غیرمسلح نیزقابل دیدن است و حلقه های آن به راحتی در تلسکوپهای خانگی دیده می شود.

کفه جنوبی به صورت ملموس از کفه شمالی کم نورتراست.  با این حال به عنوان ستاره آلفا شناخته شده که احتمالا به خاطر نزدیکی آن به دایره البروج است-مسیر خورشید، ماه وسیاره ها در آسمان زمین.

سیاره کیوان درمقابل صورت فلکی ترازو (میزان) درسال 2014 با درخششی بیش ازدو ستاره درخشان کفه جنوبی و کفه شمالی می درخشد.
سیاره کیوان درمقابل صورت فلکی ترازو (میزان) درسال 2014 با درخششی بیش ازدو ستاره درخشان کفه جنوبی و کفه شمالی می درخشد.



درهرسال ، شما می توانید صورت فلکی  ترازو را بین ستارگان  قلب العقرب و سماک اعزل بیابید. اما در سال 2014، سیاره کیوان به عنوان راهنمای شما برای دیدن این صورت فلکی تا حدی کم پرتو عمل می کند.
درهرسال ، شما می توانید صورت فلکی ترازو را بین ستارگان قلب العقرب و سماک اعزل بیابید. اما در سال 2014، سیاره کیوان به عنوان راهنمای شما برای دیدن این صورت فلکی تا حدی کم پرتو عمل می کند.


کفه جنوبی در میانه مسیر بین دو ستاره درخشان در صورتهای فلکی دیگر قرار می گیرد. که بین دل کژدم (قلب العقرب) در صورت فلکی کژدم(عقرب) و سماک اعزل در صورت فلکی خوشه (سنبله) است.  کفه جنوبی درغرب (راست) قلب العقرب یاقوتی و درشرق (چپ) سماک اعزل سفید-آبی میدرخشد.

تاریخ و افسانه شناسی کفه جنوبی

نامهای دو ستاره درخشان صورت فلکی ترازو ازعربی گرفته شده اند. کفه جنوبی به معنای پنجه جنوبی (پنجه عقرب) و کفه شمالی به معنای پنجه شمالی (عقرب) است. این نامها به دوران بابلیهای باستان باز می گردد که این ستارگان  ترازو را به عنوان قسمتی ازصورت فلکی عقرب می دیدند.

مشخصا، یونانیها و رومیها این قسمتها را ازصورت فلکی عقرب حذف و به ترازو افزوده اند، به این خاطر که خورشید درمقابل این صورت فلکی دراعتدال پاییزی می درخشیده است. تعادل سمبل طول مساوی شب و روز است که با آمدن اعتدال فرا می رسد.

صورت فلکی ترازو نشان دهنده موقعیت اعتدال پاییزی در 2000 سال پیش بوده است.هم اکنون خورشید مقابل صورت فلکی خوشه در اعتدال پاییزی می درخشد.

مطابق اسطوره شناسی یونانی ، صورت فلکی خوشه نماینده آسترئا ، الهه عدالت است که میزان را نگهداشته است. ریچارد هینکلی آلن درکار کلاسیک خود ، نامهای ستارگان می گوید میزان در چشم رومیهای باستان ممکن است قائل به الوهیت دانستن آگوستوس به عنوان داورعدالت بوده باشد.

موقعیت کفه جنوبی در بعد 14 ساعت 51.4  دقیقه، میل : 16.5-

مترجم : الهه نجفی
دانشجوی مقطع دکترای معماری و مدرس دانشگاه


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

فتح اله جمالو جمالو
(مهمان)
پنجشنبه 30 بهمن 1393 - 18:02

باسلام وعرض ارادت:درتصاوير فكه جنوبي وفكه شمالي ودرمتن كلا كفه جنوبي وكفه شمالي درج گرديده است لطفا دقت شود تاموجب انحراف ذهني خواننده نشود باتشكر.
مسعود عتیقی
(دیدگاه‌ها: 25)
شنبه 2 اسفند 1393 - 20:44

جناب جمال لو، ضمن تشكر از توجه حضرتعالی؛ نوشته های عكسها اصلاح شدند.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون