***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
موشک جدید صوتی ناسا به فضا پرتاب شد

موشک جدید صوتی ناسا به فضا پرتاب شد
دوشنبه 12 خرداد 1393 - 11:46 | شاخه : | منبع : ایسنا | 32507 بازدید | 0 دیدگاه
موشک جدید صوتی ناسا به فضا پرتاب شد
موشک جدید صوتی ناسا به فضا پرتاب شد

در آزمایشی برای کاوش اجزای سازنده ماده در ابرهای غباری فضای بین‌ستاره‌ای، ناسا اخیرا یک موشک صوتی را با ارتفاع بالایی به فضا پرتاب کرد.

این موشک حاوی محموله «طیف‌نگار ستاره‌ای با تفکیک‌پذیری بالای Echelle کلرادو» (CHESS) بود.

این سامانه دانشمندان را قادر می‌سازد جامع‌ترین مطالعه ابزاری از نوع خود را انجام دهند، تحقیقی که دیدگاه‌های جدیدی را درباره شکل‌گیری ستاره‌ای نوید می‌دهد.

محموله ابزاری CHESS با استفاده از موشک صوتی زیرمداری «بلک برانت IX» از طیف «موشک شن‌های سفید» در نیومکزیکو ارسال شد. این محموله به همراه طیف‌نگار آنبورد خود توسط دانشگاه کلرادو طراحی شده و در بالای جو زمین، نور فرابنفش از یک ستاره شفاف را بررسی می‌کند.

با تفسیر داده‌های شکارشده توسط این ابزار، محققان می‌توانند اتم‌ها و مولکول‌های ابرهای غباری را شکار کنند که نور در مسیر خود به سمت زمین از میان آن‌ها عبور کرده است. این اتم‌ها مواد خام و اجزای سازنده برای تولید ستارگان و سیارات هستند.

با آگاهی از نوع فرکانس‌های جذب‌شده توسط مولکول‌های خاص، دانشمندان امیدوارند بتوانند فرکانس‌های گم‌شده از نور فرابنفش جمع‌آوری‌شده را برای درک انواع ذره‌هایی که با آن مواجهند، تعیین کنند. چون کربن، اکسیژن و هیدروژن اجزای اساسی ستارگان و سیارات (در مقادیر به اندازه کافی) هستند، محققان امیدوارند فراوانی و توزیع چنین مولکول‌هایی را در درون ابرهای غباری مطالعه‌شده، اندازه‌گیری کنند.

با توانایی طیف‌نگار برای ارائه اندازه‌های جامع و دقیق از سرعت حرکت مولکول‌های شناسایی‌شده و میزان آشفتگی گاز، دانشمندان همچنین امیدوارند بتوانند ابر غباری را مشخص کرده و نشان دهند که آیا نامزدی احتمالی برای شکل‌گیری آتی ستاره‌ای است. شناسایی چنین مولفه‌هایی به عنوان کربن، اکسیژن، هیدروژن یا حتی مولکول‌های منوکسیدکربن به محققان امکان تعیین قدمت ابر را می‌دهد و به مطالعات بیشتر در مورد چگونگی شکل‌گیری ستاره‌ها از این ابرها کمک خواهد کرد.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون