***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
مشاهده رقص ماه از مدار

مشاهده رقص ماه از مدار
دوشنبه 12 خرداد 1393 - 11:42 | شاخه : | منبع : ایسنا | 16748 بازدید | 1 دیدگاه
مشاهده رقص ماه از مدار
مشاهده رقص ماه از مدار

ماموریتهای فضایی ناسا به دانشمندان اجازه داده تا جزر و مد رقصان ماه را از مدار شاهد باشند.

دانشمندان مشاهدات حاصل از دو ماموریت ناسا را با هدف بررسی شکل نامتوازن ماه و چگونگی تغییر آن تحت تأثیر تلوتلوخوردن زمین (واکنشی که پیش‌تر از مدار دیده نشده بود) ترکیب کردند.

تیم علمی در این مطالعه از تحقیقات «مدارگرد اکتشافی ماه» ناسا (که از سال 2009 در حال بررسی این قمر بوده) و همچنین آزمایشگاه GRAIL این آژانس فضایی استفاده کرد. با استفاده از داده‌های این سامانه‌ها دانشمندان توانستند تمامی ماه را و نه صرفا طرفی که از زمین مشاهده می‌شود، بررسی کنند.

«اروان مازاریکو»، دانشمند دانشگاه ام‌آی‌تی و محقق مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا، گفت: تغییرشکل ماه به دلیل گرانش زمین بسیار چالش‌برانگیز است اما اطلاعات بیشتر درباره آن می‌تواند سرنخ‌هایی درباره درون این قمر ارائه دهد.

شکل ماه یکی از نتایج جنگ تن به تن گرانشی آن با زمین است. کشش دو طرفه این دو جسم به اندازه‌ای قدرتمند است که هر دوی آن‌ها را کش می‌آورد؛ به طوری که شکل این دو اندکی مانند دو تخم‌مرغ می‌شود که انتهای آن‌ها به سمت یکدیگر است. روی زمین، این جدال اثر قوی روی اقیانوس‌ها دارد و جذر و مد را موجب می‌شود.

در این بین، شناسایی اثر تحریف کننده زمین روی ماه موسوم به «جزر و مد ماه» دشوارتر است زیرا تمامی این قمر به جز هسته کوچکش جامد است. با این حال، نیروی کشش ماه و زمین به اندازه‌ای قوی است که برآمدگی 51 سانتی‌متری را در سمت نزدیک‌ ماه و همچنین سمت دورتر آن به وجود می‌آورد. مکان این برآمدگی با گذر زمان اندکی تغییر می‌کند.

از نقطه‌نظر ماه، زمین نیز در نتیجه این نبرد حرکت می‌کند و برآمدگی ماه هم مانند یک یار رقاص به حرکات کره خاکی پاسخ می‌دهد و آن‌ها را تعقیب می‌کند.

یافته‌های جدید با کشفیات پیشین همخوانی دارند و اندازه تخمینی جزر و مد ماه در این مطالعه اندازه‌گیری‌های پیشین را تایید کرد. تایید ارزش‌های پیشین، اطلاعات بهتری از جزر و مد این جرم کیهانی در اختیار دانشمندان می‌گذارد.



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

امیرسینا
(مهمان)
سه شنبه 17 تیر 1393 - 20:35

لطفن اطلاعاتی درموردستاره ی،نمسیس بگوید

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون