***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
سرنخ کشف حیات در سیارات بیگانه با غروب آفتاب تیتان

سرنخ کشف حیات در سیارات بیگانه با غروب آفتاب تیتان
شنبه 10 خرداد 1393 - 17:44 | شاخه : | منبع : ایسنا | 15179 بازدید | 2 دیدگاه
سرنخ کشف حیات در سیارات بیگانه با غروب آفتاب تیتان
سرنخ کشف حیات در سیارات بیگانه با غروب آفتاب تیتان

دانشمندان شیوه جدیدی را برای درک جوهای مبهم سیارات فراخورشیدی با استفاده از قمر تیتان طراحی کرده‌اند.

شیوه جدید تاثیر قابل‌توجهی را که آسمان‌های مه‌آلود می‌توانند بر توانایی دانشمندان در درک این جهان‌های بیگانه بگذارند، نشان می‌دهد؛ جهان‌های بیگانه حول ستارگان دوردست می‌چرخند و می‌توانند به شناسایی سیارات میزبان حیات کمک کنند.

محققان ناسا از داده‌های ماموریت کاسینی در مدار سیاره زحل برای خلق شبیه‌سازی‌های موردنیاز در این مطالعه استفاده کردند و مدعی‌اند هنگام غروب می‌تواند زمانی کلیدی در تحلیل سیارات فراخورشیدی باشد. نور غروب ستارگان و سیارات می‌تواند برای خلق یک طیف نوری به رنگ‌های تشکیل‌دهنده آن‌ها تفکیک شود، درست همان طور که منشورها برای کسب اطلاعات پنهان این عمل را با نور خورشید انجام می‌دهند.

علی‌رغم فواصل دورست زمین از سیستم‌های سیاره‌ای دیگر، در سال‌های اخیر محققان شیوه‌هایی را برای جمع‌آوری طیف‌های نوری سیارات فراخورشیدی ارائه داده‌اند.

زمانی که یکی از این جهان‌ها از مقابل ستاره‌ میزبانش - آن طور که از زمین دیده می‌شود - عبور می‌کند، بخشی از نور ستاره از میان جو سیاره فراخورشیدی حرکت می‌کند و در آنجا به شیوه‌های ظریف اما قابل‌اندازه‌گیری تغییر می‌کند. این فرآیند، اطلاعاتی را درباره سیاره‌ ارائه می‌دهد و منشور حاصل پرونده‌ای از این مشخصات است.

طیف‌های نوری از این دست به دانشمندان کمک می‌کنند جزئیاتی درباره هویت سیارات فراخورشیدی از قبیل دما، ترکیب و ساختار جوشان را شکار کنند.

تیم علمی ناسا از شباهت بین عبورهای سیاره فراخورشیدی و غروب آفتاب تیتان که توسط کاسینی مشاهده می‌شود، استفاده کردند. این مشاهدات که «غیبت خورشیدی» نام دارند، به طور موثری به دانشمندان امکان مشاهده عبور تیتان به عنوان یک سیاره فراخورشید ترانزیتی را بدون ترک منظومه شمسی می‌دهد. تیتان، یکی از قمرهای سیاره زحل، جهانی در منظومه شمسی است و غروب‌هایش میزان تاثیرگذاری مه‌های موجود در جو آن را آشکارسازی می‌کند.

اجرام متنوعی در منظومه شمسی از جمله تیتان، با ابرها و هاله‌های مرتفع پوشیده شده‌اند و دانشمندان انتظار دارند بسیاری از سیارات فراخورشیدی نیز به همان شیوه مبهم باشند. ابرها و هاله‌ها اثرات پیچیده‌ زیادی را خلق می‌کنند و مانعی مهم برای درک مشاهدات ترانزیتی به شمار می‌آیند. مطالعه تیتان می‌تواند به دانشمندان در رفع این ابهامات کمک کند.

جزئیات این مطالعه در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد.



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

ستایش خوشنویس
(مهمان)
سه شنبه 10 تیر 1393 - 17:52

با سلام
با توجه به تعریف کسوف و نیز گردش روزانه ماه به دور زمین
ایا هرروز ما یک کسوف داریم؟
با تشکر ستایش شش ساله .تهران
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
سه شنبه 10 تیر 1393 - 18:03

سلام
ماه به صورت ماهیانه به دور زمین می‌گردد نه روزانه یعنی اینکه احتمال وقوع کسوف هر یکماه است اما به دلیل اختلاف مداری ماه و زمین هر ماه کسوف اتفاق نمی‌افتد.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون