***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
آب رفتن لکه سرخ مشتری

آب رفتن لکه سرخ مشتری
شنبه 10 خرداد 1393 - 17:25 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 15884 بازدید | 0 دیدگاه
آب رفتن لکه سرخ مشتری
آب رفتن لکه سرخ مشتری

15 می 2014 : ویژگی بارز و اصلی سیاره مشتری ؛ لکه ی بزرگ قرمز رنگ آن -- یک طوفان غیر سیکلونی بزرگتر از زمین -- به کوچکترین اندازه اش که تا به حال اندازه گیری شده رسیده است .

بر اساس داده های دریافتی از رصدهای اخیر تلسکوپ فضایی هابل سازمان ناسا که توسط Amy Simon  در NASA's Goddard  Space Flight Center واقع در گرین بلت مری لند به انجام رسیده ، تأیید شده است که لکه ی بزرگ قرمز رنگ مشتری هم اکنون  حدودأ 10250 مایل به طور عرضی کمتر از نصف اندازه گیری های قدیمی انجام شده ، می باشد .

ستاره شناسان این کاهش سایز را از سال 1930 دنبال کرده اند . تصاویر گرفته شده از لکه ی بزرگ قرمز رنگ مشتری که بیش از مدت 20 سال است توسط تلسکوپ فضایی هابل به انجام می رسد ، این را نشان می دهد که این لکه در حال انقباض و تحلیل است .

اگر بخواهیم به رصدهای قدیمی نزدیک اواخر سال 1800 بازگردیم ، مشاهدات به ما نشان می دهند که شدت طوفان، به بزرگی 25500 مایل حول محور اعظم مشتری بوده است . وویجر 1 و 2 ناسا در مانور فضایی خودشان حول مشتری در سال 1979 آن را به طور عرضی حدود 14500 مایل اندازه گرفتند . در سال 1995 ، یک تصویر از هابل نشان داد که محور اعظم لکه به طور تخمینی حدود 13020 مایل می باشد.

و در تصویر سال 2009 ، آنرا در حدود 11130 مایل اندازه گیری نمودند . در اوایل سال 2012 ، مشاهدات آماتورها یک روند افزایشی چشمگیری را در سرعت انقباض لکه آشکار ساختند -- با 580 مایل در ساعت -- تغییر شکل از بیضی به دایره .

سایمون می گوید : " در مشاهدات جدید ما بسیار واضح و مبرهن است که انبوهی از گردابه های کوچک به درون توفان رانده می شوند ."

او در ادامه می افزاید : " ما اینگونه استنباط کردیم که اینها مسبب تغییرات شتابدار و زیاد لکه ی بزرگ قرمز رنگ مشتری از طریق تغییر دینامیک درونی و انرژی آن شده اند . "

تیم سایمون قصد دارند حرکت های این گردابه های کوچک و دینامیک درونی توفان را بررسی کنند تا مشخص نمایند که آیا این گردابه های کوچک می توانند مسبب تغذیه و یا تحلیل تکانه ی ابتدایی گردابه های قوی باشند ! نتایج در این باره همچنان غیر قابل توجیه و فهم مبنی بر دلیل انقباض لکه باقی مانده است .

فضاپیمای Juno ناسا هم اکنون به سمت مشتری پرتاب شده است تا بلکه در جولای سال 2016 به آن سیاره ی غول پیکر برسد.

این بررسی که توسط Juno  به انجام خواهد رسید ، بدون شک به حل این مسئله کمک خواهد نمود .

همچنان منتظر جدیدترین خبرها و بروز رسانی ها ، هم از طریق Hubble  و هم Juno  ، باشید...

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون