***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 | 13 شوال 1445 | 23 آوریل 2024
»
»
»
بارش شهابی جدید

بارش شهابی جدید
جمعه 2 خرداد 1393 - 16:44 | شاخه : | مترجم : مهشید فرخی | 17519 بازدید | 0 دیدگاه
بارش شهابی جدید از یک دنباله دار که در جمعه شب این هفته رخ می‌دهد رصدگران آسمان را مبهوت خواهد کرد.

این بارش شهابی که از ذرات باقیمانده و پراکنده شده یک دنباله دار بوجود آمده است، آسمان این شب را روشن می‌کند، پیش بینی شده که در هر ساعت بیش از 200 شهاب سنگ منظره خیره کننده ای در آسمان شب به نمایش می‌گذارند.

در تصویر زیر که توسط  فضانوردان ناسا در مرکز پروازهای فضایی مارشال گرفته شده، دنباله دار 209P/LINEAR به صورت یک جرم غبارآلود و تاریک دیده می‌شود. این تصویر در می 2014 گرفته شده است. غباری که از این دنباله دار در فضا پخش شده بارش شهابی را بوجود آورده که برای اولین بار در می 2014 روی زمین دیده خواهد شد.

(تاییدیه: ناسا، مرکز پرواز فضایی مارشال)
(تاییدیه: ناسا، مرکز پرواز فضایی مارشال)


اگر همه چیز همانطور که انتظار داریم پیش رود، بارش شهابی زرافه ( این شهاب باران برای اولین بار در صورت فلکی زرافه اتفاق می افتد) در نقطه اوج آسمان شب 23 و 24 می قابل مشاهده است، این شهاب باران ناشی از عبور زمین از بین غبار و ذرات باقیمانده دنباله دار (209P/LINEAR)  نزدیک به 200 سال پیش می باشد. این شهاب باران جدید می تواند رقیب خوبی برای بارش های پرساوشی که هرساله در امردادماه (آگوست) اتفاق می افتد باشد.

منظره بارش‌های شهابی کاملا جدید دانشمندان را هیجان زده کرده است.

"یک شهاب باران جدید در حال اتفاق افتادن است و من می‌خواهم آنرا با چشمان خودم مشاهده کنم"، این بیانیه را آقای بیل کوک کارشناس شهاب در ناسا، رئیس دفتر محیط شهاب در مرکز پروازفضایی مارشال در هانت اسلیو آلا، اعلام کرده است.



بارشهای شهابی زمانی اتفاق می افتند که زمین از بین غبار و گازهای باقیمانده از یک دنباله دار که در مسیر گردش خود به دور خورشید بوده عبور کند. این غبار و گاز به سوی جو زمین سرازیر می شوند، و در مکانی از جو می سوزند، ذرات ناشی از سوختن این غبارها روبه پایین فرو میریزند و منظره بسیار زیبایی از شهابها را بوجود می آورند. مقدار خرده سنگها و ذرات موجود در فضا، تعداد شهاب که از زمین قابل مشاهده اند را مشخص میکند.

در فوریه 2004 تیم تحقیقی سیارکهای نزدیک زمین لینکون (LINEAR) دنباله دار 209P/LINEAR را کشف کردند. این دنباله دار نسبتا کم نور هر 5 سال یکبار در گردش خود به دور خورشید از مدار زمین عبور میکند.

دو سال پیش در سال 2012، آقای اسکو لایتینن کارشناس شهابها در فنلاند و پیتر جنیسکن در مرکز تحقیقاتی ناسا دریافتند که امسال زمین از بین ذرات باقیمانده این دنباله دار عبور میکند. مواد و ذرات دنباله دار در 1800 ثانیه در 24 می 2014 با زمین برخورد خواهند کرد.

این نقشه آسمان موقعیت بارشهای شهابی جدید را که برای اولین بار در صورت فلکی زرافه توسط دنباله دار 209P/LINEAR افشانده شده است را نشان می دهد. این بارش شهابی از نقطه ای نزدیک به این صورت فلکی پرتوافکنی خواهد کرد.

چه تعداد شهاب خواهیم دید؟

باوجود اینکه کارشناسان در مورد این حتمی بودن این بارش شهابی اتفاق نظر دارند، اما هیچکس مطمئن نیست که چه تعداد ذرات در فضا منتظر تبدیل شدن به شهاب هستند. این موضوع به این بستگی دارد که این دنباله دار کم نور و ضعیف به هنگام عبور از مدار زمین چقدر فعال بوده است.

بهترین زمان برای تماشای آسمان شهاب باران، بین ساعت 6 تا 8 جهانی در 24 می است، که به زمان مناطق شرقی بین ساعت 2 تا 4 شب خواهد بود. مناطق شمالی امریکا بهترین موقعیت دیدن آسمان این شب را دارند، چون اوج بارش شهابی در این مناطق در شب اتفاق می افتد.

طبق گفته کوک: ما انتظار داریم که این بارش ها در نقطه ای از صورت فلکی کم نور زرافه که نزدیک به ستاره قطبی میباشد اتفاق بیفتد و برای کسی که بخواهد تمام شب را به آسمان نگاه کند، این بارشها را بالای سر خود خواهد دید.

اگرچه طبق پیش بینی ها، زمان بارش شهاب 2 ساعت تخمین زده شده است، رصدگران مشتاق میتوانند ساعت مشاهده خود را برای دیدن شگفتی های بارش شهابی بیشتر کنند. ساعات قبل و بعد از بارش، انفجارهایی در آسمان رخ خواهد داد.

اگر اتمام شهاب باران زودتر از زمان پیش بینی شده اتفاق افتاد، رصدگران میتوانند پیوستگی هلال ماه و ناهید را که بالای خورشید بایکدیگر طلوع میکنند را ببینند.

کانون بارش
کانون بارش

مترجم : مهشید فرخی
مهشید فرخی از اعضای انجمن نجوم آماتوری ایران، در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده است و هم اکنون به عنوان مترجم و نویسنده با سایت این انجمن فعالیت می‌نماید.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون