***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
کشف قدیمی‌ترین تلسکوپ جهان

کشف قدیمی‌ترین تلسکوپ جهان
سه شنبه 30 اردیبهشت 1393 - 13:22 | شاخه : | منبع : ایسنا | 18518 بازدید | 0 دیدگاه
کشف قدیمی‌ترین تلسکوپ جهان
کشف قدیمی‌ترین تلسکوپ جهان

باستان‌شناسان هلندی موفق به کشف قدیمی‌ترین تلسکوپ کاربردی جهان شدند.

قدمت این تلسکوپ به قرن 17 بازمی‌گردد و از تمامی دیگر تلسکوپ‌های موجود قدیمی‌تر است. این کشف طی حفر یک تونل خط ریلی در شهر دلفت واقع در جنوب هلند صورت گرفت.

این لوله استوانه‌ای کوچک در نگاه اول مانند یک تلسکوپ به نظر نمی‌رسد و کارشناسان در ابتدا تصور کردند سامانه کشف‌شده، یک محفظه گلوله است اما متخصصان موزه «بوئرهاو» در لیدن تلسکوپ‌بودن این سیستم را تایید کرده‌اند.

سامانه مزبور بهترین تلسکوپ در زمان خود نبوده زیرا عدسی‌های درون آن دارای کیفیت پایینی است. با این حال، این ابزار که در جیب جای می‌گیرد و طول آن 10 سانتی‌متر گزارش شده، می‌تواند اشیا را تا پنج برابر بزرگنمایی کند.

این کشف از آن جهت حائز اهمیت است که به عصر طلایی هلند برمی‌گردد یعنی دورانی در قرن 17 میلادی که تجارت، علم، ارتش و هنر هلند در بالاترین سطح در جهان قرار داشت. در اوایل قرن 17 شهر دلفت تولیدکننده مشهور عدسی بود.

با این حال، تصور می‌شود هیچ تلسکوپی از آن زمان باقی نمانده و فقط تعدادی از آن‌ها که متعلق به نیمه دوم این قرن هستند، کشف شده‌اند و تلسکوپ جدید می‌تواند در نوع خود قدیمی‌ترین باشد.

کارشناسان قدمت شی‌ء مزبور را نیمه نخست قرن 17 اعلام کرده‌اند زیرا این سامانه از قلع ساخته شده و در سال 1650، دیگر قلع برای ساخت تلسکوپ‌ها به کار نمی‌رفت و شیشه‌های بهتری در دسترس بود.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون