سالروز رحلت پيام آور اخلاق و مهربانی حضرت محمد(ص)؛ شهادت سمبل بخشندگي و گذشت امام حسن مجتبي(ع) و شهادت امام رضا(ع) بر دوستداران و رهروان واقعي اين بزرگواران تسليت باد. روابط عمومي
 يكشنبه 28 آبان 1396 | 29 صفر 1439 | 19 نوامبر 2017
نزدیک‌ترین ستاره فوق‌سریع شفاف به زمین

دوشنبه 29 ارديبهشت 1393 - 08:14 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4337 بازدید | 0 دیدگاه
نزدیک‌ترین ستاره فوق‌سریع شفاف به زمین

تیمی از دانشمندان به رهبری دانشگاه یوتا ستاره فوق‌سریعی را کشف کرده‌اند که در میان 20 همتای خود، به زمین نزدیک‌ترین بوده و از لحاظ شفافیت نیز رتبه دوم را داراست.

به گفته ژنگ ژنگ، دانشیار فیزیک و نجوم و رهبر ارشد این مطالعه، سرعت این جرم کیهانی 1.6 میلیون کیلومتر در ساعت است و می‌تواند سرنخ‌هایی را درباره سیاهچاله فوق‌عظیم مستقر در مرکز کهکشان راه شیری و همچنین هاله ماده تاریک مرموزی ارائه دهد که این کهکشان را احاطه کرده است.

ژنگ گفت: ما نمی‌توانیم هاله ماده تاریک را ببینیم اما گرانش آن روی این ستاره عمل می‌کند و می‌توان از مسیر و سرعت ستاره که تحت تاثیر جاذبه بخش‌های مختلف کهکشان راه شیری است، دیدگاه‌هایی را در این خصوص بدست آوریم.

در یک دهه گذشته، منجمان حدود 20 حلقه از این ستارگان عجیب را یافته‌اند. ستارگان فوق‌سریع جفت‌های باقی‌مانده ستارگان دوقطبی هستند که زمانی حول یکدیگر می‌چرخیدند و به سیاهچاله فوق‌عظیم موجود در مرکز کهکشان بیش از اندازه نزدیک می‌شدند. گرانش شدید از جانب سیاهچاله، که جرم آن چهار میلیون برابر خورشید است، یکی از این ستارگان را شکار می‌کند؛ بنابراین این ستاره حول سیاهچاله می‌چرخد و دیگری را به مسیری ورای کهکشان راه شیری پرتاب می‌کند.

با این که جرم کیهانی جدید نزدیک‌ترین ستاره فوق‌سریع به زمین است، 400 کوآدریلیون کیلومتر از کره خاکی فاصله دارد. هر کوآدریلیون نزد دانشمندان آمریکایی معادل یک هزار میلیون میلیون است.

جزئیات این دستاورد علمی توسط منجمان چینی و امریکایی در مجله Astrophysical منتشر شد.