*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
روح تازه‌ای در نجوم کشور دمیده شده است

روح تازه‌ای در نجوم کشور دمیده شده است
شنبه 20 اردیبهشت 1393 - 12:39 | شاخه : | منبع : ایسنا | 9368 بازدید | 0 دیدگاه
روح تازه‌ای در نجوم کشور دمیده شده است
دکتر بهرام خالصه

عضو اتحادیه جهانی نجوم گفت: با فعالیت‌های علمی صورت گرفته در چند سال اخیر، روح تازه‌ای در نجوم کشور دمیده شده است.

دکتر بهرام خالصه اظهار کرد: با مراجعه به گذشته و مقایسه با زمان حال، درمی‌یابیم که نجوم در گذشته وضعیت درخشانی در ایران داشت.

وی ادامه داد: این رشته علمی پس از رکودی طولانی، از 20 سال گذشته با تلاش‌های زیادی که در نهادهای علمی صورت گرفت، دوباره پا گرفته و شاخه نجوم در بسیاری از دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است.

خالصه با اشاره به ورود مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته نجوم، تاکید کرد: در مجموع، اقداماتی که انجام شده موجب دمیده شدن روح تازه‌ای در این رشته علمی در کشور شده است؛ در 20 سال گذشته مقام علمی ایران در حوزه نجوم ارتقای زیادی پیدا کرده است.

مدیر گروه اسبق نجوم دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: در گذشته نیز ایران سابقه درخشانی در حوزه نجوم داشت و دانشمندانی نظیر خواجه نصیرالدین طوسی، سوفی رازی و خیام در این حوزه فعالیت‌های درخشانی داشتند، اما باید توجه داشت که این افراد مربوط به گذشته هستند و امروز با علاقه‌ای که به رشته نجوم در بین دانشجویان وجود دارد، زمینه توسعه دوباره این علم فراهم شده است.

مسؤول المپیاد نجوم کشور با اشاره به فرایند ساخت رصدخانه ملی در کشور گفت: برای ساخت این رصدخانه، مدت سه سال است که کارهای مکان‌یابی انجام می‌شود؛ این مساله نیز نشان دهنده فعالیت‌های کشور در حوزه توسعه و افزایش کمیت و کیفیت ادوات نجومی است.

وی تصریح کرد: با این حال سهم دانشمندان ما در مقالات علمی نیز بسیار بالا بوده و در این زمینه نیز درخشش زیادی در دنیا داشته‌ایم.

عضو انجمن نجوم کشور تاکید کرد: در صورتی که با شتاب موجود در این رشته حرکت کنیم، مطمئنا افتخارات ایران در رشته نجوم در گذشته احیا خواهد شد؛ حتی این امید وجود دارد که بتوان پیش‌تر از گذشته روبه جلو حرکت داشت.

خالصه در ادامه با اشاره به آینده شغلی محصلین نجوم در کشور با توجه کمبود امکانات و زمینه‌های تحقیقاتی در این حوزه، تاکید کرد: نباید به این رشته به چشم کاربردی نگاه کرد، چراکه که این رشته، رشته‌ای بنیادی است و انتظار زیادی برای ورود به کار فارغ‌التحصیلان این رشته نباید وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: با این حال محصلین این رشته در کشور می‌توانند پاسخگوی نیازهای ما در این رشته علمی باشند.

خالصه تصریح کرد: در حال حاضر قریب به 90 درصد از فارغ‌التحصیلان این رشته در مقطع دکتری، در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند و در کنار آن به اقدامات پژهشی نیز می‌پردازند؛ در حال حاضر نیز نیازهای ما در حد پژوهش و تدریس خلاصه می‌شود.

عضو انجمن نجوم کشور خاطرنشان کرد: هم‌اکنون علاقه به این رشته در مقاطع تحصیلی پیش از دانشگاه نیز وجود دارد؛ همچنین بسیاری از نیازهای کشور ما در حوزه هوا و فضا نیازمند مقدمه‌ای همچون رشته نجوم است.

وی در پاسخ به این پرسش که «سطح علمی و پژوهشی استان در حوزه رشته تحصیلی نجوم را چگونه ارزیابی می‌کنید» گفت: در حال حاضر اقدامات خوبی در این رشته تحصیلی در سطح دانشگاه‌های فردوسی مشهد، آزاد اسلامی و خیام انجام می‌شود، در حال حاضر نیز تنها بستر رسمی فعالیت برای دانش‌آموختگان نجوم، دانشگاه‌ها هستند.

خالصه با اشاره به امکانات پژوهشی این رشته در استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بزرگترین تلسکوپ موجود در استان، تلسکوپی با قطر آئینه 50 سانتیمتر است، با این حال برخی از نیازها از طریق اعزام دانشجویان و پژوهشگران به خارج از کشور برآورده می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های خوبی که در برخی نقاط کشور در حوزه نجوم انجام می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر اقدامات خوبی در حوزه برخورداری از امکانات و فعالیت‌های پژوهشی در تهران و تبریز انجام می‌شود، مجموع این اقدامات سطح نجوم آماتوری را در کشور بسیار فعال کرده است.

عضو اتحادیه جهانی نجوم با اشاره به سطح فعالیتهای ایران در این حوزه تخصصی گفت: فعالیت‌های ما در بخش تخصصی در سطح جهانی ادامه دارد و در حال بازگشت به دوره درخشان گذشته هستیم؛ امیدواریم که در این زمینه حمایت نیز صورت گیرد.

خالصه با اشاره به ساخت رصدخانه ملی در کشور یادآور شد: یکی از حمایت‌های صورت گرفته از نجوم در کشور شکل‌گیری فرایند ساخت این رصدخانه با بودجه ملی است، با این حال حمایت‌ها باید از نجوم کشور بیشتر شود، چراکه یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری توسعه علم است و علاوه بر این، علاقه‌مندان این رشته نیز بسیار زیاد شده‌اند.


انجمن نجوم آماتوری ایران 13 دی‌ماه سال 1386 در همایشی با حضور اساتید گرانقدر و علاقه‌مندان نجوم در فرهنگسرای دانشجو از استاد دکتر بهرام خالصه تقدیر به عمل آورد که در ادامه تصاویری از آن آمده است:

پوستر همایش نکوداشت دکتر بهرام خالصه
پوستر همایش نکوداشت دکتر بهرام خالصه


در محضر استاد خالصه در همایش نکوداشت ایشان
در محضر استاد خالصه در همایش نکوداشت ایشان


تقدیر از استاد خالصه در همایش نکوداشت ایشان
تقدیر از استاد خالصه در همایش نکوداشت ایشان

 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون