***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
هر آنچه که باید درباره‌ی بارش اتای دلوی بدانید

هر آنچه که باید درباره‌ی بارش اتای دلوی بدانید
دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 - 20:16 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 43709 بازدید | 0 دیدگاه
هر آنچه که باید درباره‌ی بارش اتای دلوی بدانید



بهترین زمان دیدن اتای دلو  قبل از سحرگاه پنجم تا هفتم "ماه می" مطابق با 15 تا 17 اردیبهشت می باشد که لحظات خوبی را برای ساکنین نیمکره ی شمالی و جنوبی به همراه دارد .

چگونگی رصد ، تاریخ و کانون بارش آن در اینجا گفته شده است :


این بارش شهابی از اوایل ماه می 2014 شروع و باعث خوشحالی بسیاری از منجمان در نیمکره ی جنوبی می شود . بارش شهابی اتای دلوی که تا قبل از سحرگاه 5 ام تا 7 ام می به نقطه ی اوج خود می رسد ، یکی از زیباترین چشم اندازهای استوایی و عرض های جنوبی می باشد . در میانه ی عرض های شمالی ، این شهاب ها به وفور

قابل رؤیت نمی باشند ؛ این در حالی است که ناظران میانی عرض های شمالی تعدادی را رصد می کنند و حتی ممکن است آنقدر خوش شانس باشند که آذرگوی شکار کنند - یک شهاب نورانی که به مدت  طولانی عرض آسمان را به طور افقی قبل از نابود شدنش ، می پیماید .

چون اتای دلوی  اساساً بارش های قبل سحرگاهی هستند ، در اوایل می ، ماه افزاینده قبل از اینکه بارش اتای دلوی شروع باریدن در آسمان شب هنگام کنند، غروب می کند .

لینک های زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ی بارش اتای دلوی دنبال کنید :

When and how should I watch the Eta Aquarids?

Radiant point of the Eta Aquarid shower

How many meteors should I expect to see?

Why more Eta Aquarid meteors in the Southern Hemisphere?

Halley’s Comet is the source of the Eta Aquarid meteor shower.


چه زمان و چگونه می توان بارش اتای دلوی را دید؟

پیش بینی می شود که تعداد عظیمی از بارش شهابی اتای دلوی  در 2014  کمی قبل از سحرگاه روز سه شنبه ، ششم می ، ایجاد شوند .

با این همه ، نقطه اوج بارش اتای دلوی  می تواند یک جلوه ی زیبا را در ساعات قبل از سحرگاه روز دوشنبه ، 5 ام می و چهارشنبه 7 ام می ، به وجود آورد . بار دیگر ، بهترین زمان برای دیدن این شهاب‌های درخشان و تیزرو ، در اوایل صبح ( صبح کاذب ) ، قبل از آغاز سپیده دم ( گرگ و میش ، فلق ) در 5 ام ، 6 ام و 7 ام ماه می 2014 می باشد .

به خودتان حداقل یک ساعت برای رصد این بارش های شهابی را اختصاص دهید . شهاب ها کلأ تمایل دارند به صورت زبانه های آتشینی که با وقفه هایی از هم می پاشند ، ظاهر شوند . همچنین ممکن است که به 20 دقیقه زمان نیاز باشد تا چشمانتان بتوانند خودشان را با تاریکی آسمان تطبیق دهند .

شما به هیچ نوع وسیله ای برای مشاهده ی بارش شهابی نیاز ندارید ، اما همیشه کمی خوش شانسی مایه ی خرسندی است .

مشاهده ی شهاب ها  بسیار شبیه به ماهیگیری است . گاهی اوقات تعداد بسیاری از آنها را شکار می کنید و گاهی دیگر اصلأ .


کانون بارش Eta Aquarid  :

اگر شما مسیر شهاب های اتای دلو  را رو به عقب ردیابی کنید ، همگی آنها اینطور به نظر می آیند که در حال تابش از یک نقطه ی اصلی مقابل صورت فلکی دلو - حامل آب - می باشند . به این نقطه در گنبد آسمان ، کانون بارش شهابی گفته می شود که تقریبأ با ستاره های کم فروغ Eta Aquarii  ردیف بندی شده است .

از این رو ، این بارش شهابی را به افتخار این ستاره نامگذاری کرده اند . Eta Aquarii یکی از 4 ستاره ای است که دسته ی ستاره ای کوزه ی آب Y شکل در قسمت شمالی دلو  را می سازد . اگر شما بتوانید دسته ی ملاقه ی آبریز را در صورت فلکی دلو ( آبریز ) بیابید ، کانون خوبی برای مشاهده ی شهاب های اتای دلوی را یافته‌اید .

کانون بارش اتای دلوی
کانون بارش اتای دلوی

با این وجود ، چیدمان کانون و ستاره همسان و برابراند. Eta Aquarii حدود 170 سال نوری دورتر پدیدار می شود حال آنکه شهاب های اتای دلوی در حدود 100 Km در بالای سطح زمین شروع به سوختن و نابودی می کنند . هرچه بارش شهاب در آسمان نمایان تر شود ، بیشتر راغب به مشاهده ی شهاب اتای دلوی در آسمان خواهید شد . بارش در شب هنگام آسمان دقیقأ قبل از سحرگاه به بیشترین اوج خود می رسد ، و این دلیلی است که شما را به مشاهده ی تعداد زیادی شهاب در ساعات کوتاه صبحگاهی سوق می دهد . اما شما برای لذت بردن از رصد اتای دلو مجبور نیستید که دهانه ی آبریز و یا تابش بارشی را در آسمان بیابید ، این شهاب ها به سمت هر قسمتی از آسمان و به سمت تعداد بیشماری صورت فلکی می گریزند . یک پنجره ی بازی از سیاهی آسمان را از نورهای مصنوعی اطرافتان باز کنید و آزاد و رها بر روی یک صندلی راحتی بنشینید و با خیالی آسوده جذابیت های حیرت آور شب هنگام آسمان را ورق بزنید .


چه تعدادی از شهاب ها برای مشاهده و رصد انتظار می رود ؟

در تاریکی شب ، خصوصاً بیشتر در عرض های جنوبی اتای دلو می تواند بیشتر از 20 تا 40 شهاب در هر ساعت ایجاد کند . در قسمت های میانی عرض های شمالی ، ممکن است تنها تقریبأ 10 شهاب در هر ساعت مشاهده کنید . دنباله دارهالی منشأ بارش شهابی اتای دلوی  می باشد . هر ساله ، سیاره ما زمین از مسیر مداری دنباله دار هالی در اواخر آوریل و می  می گذرد ، بنابراین خرده ها و بقایای این دنباله دار شب هنگام آسمان را مثل شهابهای Eta Aquarid روشن می سازد . درباره ی این بارش گفته شده است که از 19 آوریل تا 20 می فعالیت خود را ادامه می دهد ، هرچند که زمین به شدت با سیل عظیمی از بقایای دنباله دار در حدود 5 ام و 6 ام می اصابت می کند.

غبارهای دنباله دار به بالاترین جو کره ی زمین با تقریبأ 240000Km بر ساعت برخورد می کند . تقریبأ نصف این شهاب های تندرو با دم طولانی - ردهای گاز یونیزه شده را که برای چند ثانیه ای بعد از گذر شهاب تابیده می شوند را ترک می کنند . سیاره ی ما همچنین از مسیر مداری دنباله دار هالی که در اواخر سال موجب بارش شهاب جباری می شود ، می گذرد که غالبأ بهترین زمان برای مشاهده در ساعات قبل از سحرگاه در نزدیکی 21 اکتبر است .

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون