***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
چهارشنبه 29 فروردین 1403 | 7 شوال 1445 | 17 آوریل 2024
»
»
»
جشن آغاز هفته جهانی نجوم با بارش شهابی

جشن آغاز هفته جهانی نجوم با بارش شهابی
دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 - 16:04 | شاخه : | نويسنده : گروه آموزش | 33341 بازدید | 0 دیدگاه
جشن آغاز هفته جهانی نجوم با بارش شهابی
جشن آغاز هفته جهانی ستاره شناسی با بارش شهابی اتا دلوی

کره زمین در بامداد روز سه شنبه 16 اردیبهشت 93 وارد توده ای از ذرات بجا مانده از دنباله دار مشهور هالی خواهد شد و شهابهای ناشی از این برخورد در آسمان زمین، بارش سالیانه اتا دلوی را به نمایش خواهند گذاشت.

عامل این بارش شهابی زیبا،  دنباله دار مشهور هالی است که هر 76 سال یک بار در آسمان ظاهر می شود! آخرین بار در سال 1365 خورشیدی  این دنباله دار در آسمان کشورمان حضور داشت.

علاقمندان به رویدادهای جذاب آسمانی در شبانگاه دوشنبه 15 اردیبهشت و با شرایط بهتر در بامداد سه شنبه قبل از روشنایی هوا، فارغ از اینکه در کدام بخش از مرز پر گهر ایران عزیز هستند می توانند تا 30 شهاب در ساعت را بدور از آلودگی شهرها مشاهده نمایند. عدم وجود ماه در آسمان  و هوای معتدل بهاری در کشورمان به کیفیت رصد این بارش کمک خواهد کرد.

در طول سال بارشهای شهابی جذابی وجود دارند که رصد آنها نیاز به تلسکوپ و یا دیگر ابزارهای نجومی نداشته و بطور مثال در بارش امشب وبامداد فردا، در اطراف صورت فلکی سطل آب(دلو) این ذرات که در فاصله 80 تا 150 کیلومتری در برخورد با جو زمین درخشان می شوند، قابل مشاهده با چشم غیر مسلح هستند.

عکاسی نجومی، تعیین قدر شهابها، میزان جابجایی آنها در آسمان به درجه کمان، صورت فلکی مورد مشاهده و ... از جمله فعالیتهایی است که بدور از آلودگی هوا و نور شهرها آماتورهای  رشته اخترشناسی به انجام می رسانند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون