***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
گزارشی از یک نمایشگاه آسمانی

گزارشی از یک نمایشگاه آسمانی
يكشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 21:01 | شاخه : | نويسنده : مونا کریمی نژاد | 11102 بازدید | 2 دیدگاه
گزارشی از یک نمایشگاه آسمانی
مرتضی مرادلی - برگزار کننده نمایشگاه رازهای شب ایران

ممکن است چندین بار از خود خواسته باشیم که چگونه می توان به  راز این شب و ستارگان چشمک زن آن پی برد !

چگونه می توان گوشه ای از این زیبایی وصف ناپذیر را به نمایش گذاشت و با دیدن ثانیه به ثانیه ی آن سیراب نگشت!

ممکن است حتی از خود پرسیده باشیم ، من عاشق آسمانم و با دیدن لحظه به لحظه ی آن عبادت می کنم و دلیل تپشهای قلبم را می فهمم ; اما چگونه این حس را به مردمان عاشق زمین منتقل سازم ! افرادی که حتی سپیدی ابرها و رنگ نیلی آسمان از خاطرشان رفته است!

هستند افرادی که با کارهای زیبایی خلاقیت خفته ی ذهن اینان را بیدار می سازند و هنر گردش ماه و ستارگان را به یادشان می آورند.

جناب آقای مرتضی مرادلی ، از عکاسان نجومی کشورمان ، با بیش از 3 سال تجربه ی برپایی گالری عکس و نقاشی  نجومی ، به صورت انفرادی و گروهی ، توانسته اند با سفرهایی که به استانهای شمالی و جنوبی ایران داشته اند ،  گوشه ای از این خلقت زیبا را به نمایش بگذارند . ایشان در نمایشگاه " رازهای شب ایران " از 20 اثر خود هنرنمایی  کردند که همگی با دوربین Canon 40D - 6D با لنزهای 14mm و 35mm و با دو حالت Wide Fix  و  Wide Normal گرفته شده اند.

ایشان آثارشان را با کمک نرم افزارهای Photoshop و Startralles پردازش کردند و از دومین نرم افزار برای ساخت تکنیک رد ستارگان بهره گرفتند . تمامی آثار ایشان بدون استفاده از انواع تلسکوپها بوده و در 3 گروه تکنیکی تک فریم ، رد ستارگان و پاناراما ، قرار گرفته است.

تنها این نمایشگاه حاصل 2 سال عکاسی و سفر ایشان به اقصی نقاط ایران بوده است که این شامل استان های:

مازندران - (ساری/ گچسر / چالوس) ، کرمان -( بم )، قم ، اصفهان -( کاشان) ، یزد ، سمنان و جزیره ی قشم می باشد.

آقای مرادلی در پاسخ به سؤال انتخاب بهترین تابلوی مورد علاقه یشان  ، تابلوی " راه شیری در روستای خرانق یزد " که با تکنیک تک فریم گرفته شده است را معرفی کردند . ایشان دلیل این انتخاب را علیرغم علاقه شان به تمامی آثارشان ، اولین طلوع کهکشان راه شیری زمستانی که بدون برنامه ی قبلی از اطلاع طلوع و شکار این منظره واقعأ زیبا بود ، بیان کردند.

ایشان در ادامه مصاحبه این موضوع را خاطر نشان ساختند که تنها هدف و مهمترین خواسته ی قلبی ایشان ، ترویج علم  نجوم و آشنایی بازدید کنندگان با برخی از رخدادهای نجومی و کامپوز این وقایع آسمانی با جذابیت های زمینی و ایجاد علاقه مندی به عکاسی نجومی در افراد بازدیدکننده چه آشنا با این علم و چه نا آشنا ، می باشد.

20 اثر به نمایش گذاشته ی ایشان در ابعاد 90×60 و 70×100 در  این نمایشگاه در معرض دید عموم می باشد.

دیگر آثار گروهی و انفرادی در سایت شامل : نقاشی نجومی ، عکاسی و کارت پستال های نجومی به همکاری سازمان میراث فرهنگی در شاخه ها ی مختلف ژئوتوریزم ، اکوتوریزم و استروتوریزم می باشد .

بیوگرافی مرتضی مرادلی

متولد 1357 در تهران که تحصیلات خود را در رشته معماری به پایان رسانده است و آموزش عکاسی را در دانشکده هنرهای زیبای  فراگرفته است.

علاقه او به نجوم از سال 1387 شروع شد که با آموزش در شاخه های مختلف نجومی و رصد آسمان  به سمت عکاسی نجومی گرایش پیدا کرد که از سال 1389 شروع به عکاسی  نجومی  نمود و آغازی برای سفرهای  نجومی آن و یافتن  مکانهای  بکر و بناهای تاریخی فراموش شده از شمال تا جنوب ایران بود . که نمایشگاه رازهای شب ایران حاصل  بخشی از سفرهای نجومی و عکاسی ایشان از آثار تاریخی  و بناهای گمنام و بنام  ایران می باشد.

کاخ گلستان - محل برگزاری نمایشگاه رازهای شب ایران
کاخ گلستان - محل برگزاری نمایشگاه رازهای شب ایران


نمایشگاه رازهای شب ایران
نمایشگاه رازهای شب ایران


مهمانان نمایشگاه رازهای شب ایران
مهمانان نمایشگاه رازهای شب ایران


نمایشگاه رازهای شب ایران
نمایشگاه رازهای شب ایران


نمایشگاه رازهای شب ایران
نمایشگاه رازهای شب ایران


نمایشگاه رازهای شب ایران
نمایشگاه رازهای شب ایران

نويسنده : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مریم
(مهمان)
يكشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 22:13

مثل همیشه عالی بود.خیلی ممنونم از خانم کریمی نژاد عزیز.از زحماتتون سپاسگزارم.
علی پزشکپور
(دیدگاه‌ها: 0)
يكشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 23:06

از گزارش کامل و جالب خانم کریمی نژاد بسیار ممنون.
عکس های بسیار زیبایی که در گزارش هستند گوشه ای از زیبایی این نمایشگاه را نشان میدهند و افسوس از دست دادن دیدن این زیبایی از نزدیک را بر دل میگذارند.
برای آقای مرادلی هم آرزوی موفقیت روزافزون دارم.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون