***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
سفینه رزتا دنباله دارش را پیدا کرد

سفینه رزتا دنباله دارش را پیدا کرد
شنبه 30 فروردین 1393 - 09:15 | شاخه : | مترجم : الهه نجفی | 12101 بازدید | 0 دیدگاه
سفینه رزتا دنباله دارش را پیدا کرد

سفینه فضایی دنبال کننده دنباله دار از آژانس فضایی اروپا  بعد از 957 روز از خواب بیدار شد و اولین تصویر از هدف خود را ارسال نمود.

دایره کوچک دور نقطه سفید را می بینید؟ آن نقطه دنباله داری است که رزتا در حال تعقیب آن حول منظومه شمسی  طی ده سال بوده است.

در این  تصویر با زاویه بسته ، دنباله دار 67p/چوریوموف-جراسیمنکو ، بیشتر شبیه یک نقطه  روشن در زمینه ستارگان به نظر می رسد ، اما  این بدین خاطر است که رزتا هنوز ماهها فاصله دارد تا  به آن برسد. این اولین تصویری است که رزتا پس از بیدار شدن از خواب الکترونیکی خود در ژانویه 2014 آن را ارسال می کند.

این تصویر در 12 مارس 2014 توسط  دوربین زاویه بسته اوزیریس سفینه گرفته شده است. دوربینهای زاویه باز و زاویه بسته اوزیریس برای گرفتن تصاویر با وضوح بالا از  هسته دنباله دار  67p/چوریوموف-جراسیمنکو هنگامیکه  سقینه با دنباله دار مواجه می شود ، طراحی شده اند.  اوزیریس چشمانی خواهد بود که  مکان نشستن محموله رباتیک رزتا  ( کاوشگری به نام فیلای ) را دیده بانی کرده و تحت نظر خواهد داشت.

رزتا و فیلای به نظر می رسد که در آگوست امسال به مقصد خود (دنبله دار) برسند، اما در این فاصله آنها برنامه بسیار پرکاری دارند. قسمتی از این برنامه جستجو و تحت نظر گرفتن یک مکان برای فرود فیلای است زیرا دانشمندان هیچ تصویری از سطح دنباله دار ندارند و بنابراین نمی توانند از قبل مکانی را انتخاب کنند. حرکت رزتا در این چند ماه به این سفینه اجازه می دهد که  کره یخی به  گستردگی 4 کیلومتر ( 2.5 مایل) را با تصویر عرضی بالای 2000 پیکسل ارائه نماید که عوارض سطحی را  مشخص سازد .

تنها مکان فرود باید ظرف چند هفته انتخاب شود. این به معنی رصد جهت دنباله دار، چرخش، نشانه هایی در سطح دنباله دار و دیگر ویژگیهای اساسی خواهد بود تا سطح دنباله دار  به اندازه کافی  نقشه برداری شود و مکانی ایمن برای لحظه فرود فیلای  تعیین شود. فیلای سپس لنگر خود را پایین می اندازد ( جاذبه دنباله دار بی اندازه کم است)  تا برخی اقدامات را در محل بر سطح یخی دنباله دار انجام دهد.

چنانچه همه چیز مطابق با برنامه پیش رود، ماموریت فیلای در حدود ماه آگوست تاریخ ساز خواهد شد. فیلای اولین شیء ساخت بشر خواهد بود که تا کنون بر سطح هسته یک دنباله دار به آرامی فرود خواهد آمد. بعد از  انداختن محموله خود بر دنباله دار (فیلای)، رزتا  دنباله دار را در سفر طولانیش به سمت خورشید دنبال خواهد کرد تا  چگونگی تبدیل شدن تکه ای از سنگ و یخ و گذار از یک تخته سنگ فضایی آرام را به یک دنباله دار درخشان  بطور دسته اول رصد نماید.

منبع: Sky & Telescope

مترجم : الهه نجفی
دانشجوی مقطع دکترای معماری و مدرس دانشگاه


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون