***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
اندازه‌گیری فاصله 10 برابر دورتر در کهکشان راه‌شیری

اندازه‌گیری فاصله 10 برابر دورتر در کهکشان راه‌شیری
سه شنبه 26 فروردین 1393 - 14:52 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4247 بازدید | 0 دیدگاه
اندازه‌گیری فاصله 10 برابر دورتر در کهکشان راه‌شیری
اندازه‌گیری فاصله 10 برابر دورتر در کهکشان راه‌شیری امکانپذیر شد

اخترشناسان با ابداع یک روش جدید برای استفاده از تلسکوپ فضایی هابل، امکان اندازه‌گیری دقیق فاصله ستارگان تا 10 هزار سال نوری دورتر را فراهم کردند.

اخترشناسان با ابداع روش جدید موسوم به اسکن فضایی (spatial scanning) امکان اندازه‌گیری فاصله ستارگان در کهکشان راه‌شیری تا 10 هزار سال نوری دورتر – 10 برابر دورتر از دقت رصدی که پیش از این ممکن بود – را فراهم کردند.

دقت محاسباتی دوربرد جدید هابل در زمانی که دانشمندان از این تلسکوپ برای اندازه‌گیری فاصله طبقه خاصی از ستارگان درخشان موسوم به متغیرهای قیفاووسی (Cepheid variables) در فاصله 7500 سال نوری در شمال صورت فلکی ارابه‌ران (Auriga) استفاده کردند، مورد آزمایش قرار گرفت.

روش جدید بقدری موثر است که اخترشناسان در حال حاضر از تلسکوپ فضایی هابل برای اندازه‌گیری فاصله سایر قیفاووس‌های دوردست استفاده می‌کنند؛ قیفاووسی‌ها نوعی ستاره هستند که روشنایی آنها به طور متناوب تغییر می‌کند.

«آدام ریس» برنده جایزه نوبل و از محققان موسسه علوم تلسکوپ فضایی (STScI) در بالتیمور تأکید کرد: قدرت محاسباتی جدید تلسکوپ فضایی 24 ساله هابل به درک بینش جدید در خصوص انرژی تاریک کمک می‌کند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون