** اول امرداد و تشکیل انجمن نجوم آماتوری ایران، یادآور شکوه همراهی اعضای فعال شیفته آسمان برای تقسیم عشق آسمانی خود با همه مردم خوبمان، بر کلیه همراهان صمیمی مروج این دانش کهن و جذاب فرخنده باد. روابط عمومی**
 جمعه 6 اَمرداد 1396 | 4 ذي القعده 1438 | 28 جولاي 2017
کشف محافظ پلاسمایی زمین

شنبه 23 فروردين 1393 - 12:14 | شاخه : | منبع : ایسنا | 3323 بازدید | 2 دیدگاه
کشف محافظ پلاسمایی زمین
کشف محافظ پلاسمایی زمین در برابر توفان‌های خورشیدی

دانشمندان موفق به کشف پلوم پلاسمایی ناشناخته‌ای شدند که از زمین در مقابل توفان‌های خورشیدی محافظت می‌کند.

میدان مغناطیسی زمین یا مغناطوسفر، از هسته این سیاره تا فضای بیرون گسترش یافته و در آنجا در مقابل باد خورشیدی، که جریانی از ذرات باردار گسیل‌شده از جانب خورشید است، صف‌آرایی می‌کند.

مغناطوسفر بیشتر به عنوان سپری برای حفاظت از زمین در مقابل فعالیت خورشیدی پرانرژی عمل می‌کند؛ با این حال، زمانی که این میدان در تماس با میدان مغناطیسی خورشید (فرآیندی به نام «اتصال مجدد مغناطیسی») قرار می‌گیرد، جریان‌های الکتریکی قدرتمند خورشید به درون جو زمین جاری می‌شوند و توفان‌های ژئومغناطیسی و پدیده‌های آب و هوایی فضایی ایجاد می‌کنند که بر سامانه‌های با ارتفاع بالا و همچنین فضانوردان حاضر در ایستگاه بین‌المللی تاثیر می‌گذارند.

هم‌اکنون تیمی از دانشمندان ناسا و دانشگاه ام‌آی‌تی، فرآیندی را در مغناطوسفر زمین شناسایی کرده‌اند که اثر حفاظتی آن را تقویت کرده و انرژی خورشیدی ورودی را پس می‌زند. با ترکیب مشاهدات زمینی و فضایی، تیم تحقیقاتی توده‌ای از ذرات پلاسمای کم‌انرژی را مشاهده کرده که اساسا در طول خطوط میدان مغناطیسی زمین قرار دارد. این خطوط از جو پایین‌تر زمین تا هزاران کیلومتری بالای سطح آن، جایی که میدان مغناطیسی زمین به میدان مغناطیسی خورشید متصل می‌شود، جاری می‌شوند.

در این ناحیه که دانشمندان آن را «نقطه ادغام» می‌نامند، حضور پلاسمای سرد و متراکم فرآیند اتصال مجدد مغناطیسی را کند کرده و اثرات خورشید روی زمین را آهسته می‌کند.

جزئیات این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

جویبار
يكشنبه 24 فروردين 1393 - 18:23

من فکر میکردم درست این کلمه طوفان باشه نه توفان
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 11:23

سلام هر دو عبارت طوفان و توفان صحیح هستند. کلمه طوفان معرب کلمه توفان است.
توفان از کلمه توفیدن که مصدری فارسی است گرفته شده است و به معنای فریاد کننده است