***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
تولد ستارگان جدید در لبه کهکشان راه شیری

تولد ستارگان جدید در لبه کهکشان راه شیری
شنبه 23 فروردین 1393 - 11:18 | شاخه : | منبع : ایسنا | 18482 بازدید | 0 دیدگاه
تولد ستارگان جدید در لبه کهکشان راه شیری
کهکشان راه شیری

برای نخستین بار اخترشناسان آمریکایی موفق به کشف ستارگان جدید در یک جریان عظیم گازی، جاری شده توسط ابرهای ماژلانی شدند که تا لبه کهکشان راه شیری کشیده شده است.

ابرهای ماژلانی (Magellanic Clouds) دو کهکشان درخشان در اطراف کهکشان راه شیری که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده‌اند، دارای فرآیند فعال شکل‌گیری ستاره‌ای هستند.

ابر ماژلانی بزرگ در فاصله 160 هزار سال نوری از زمین و ابر ماژلانی کوچک در فاصله 200 هزار سال نوری از زمین و 75 هزار سال نوری از ابر ماژلانی بزرگ قرار دارد.

جریان بلند گازی که تا پشت دو کهکشان امتداد دارد، جریان ماژلانی (Magellanic Stream) و یک جزء گازی کوچک‌تر که منجر به شکل‌گیری ابرهای ماژلانی شده است، بازوی پیشرو (Leading Arm) نامیده می‌شوند و این رشته گازی غول پیکر از ابتدای بازوی پیشرو تا انتهای جریان ماژلانی بیش از نیم میلیون سال نوری از فضا را در بر می‌گیرد.

اخترشناسان دانشگاه ایالتی کانکتیکات جنوبی برای نخستین‌بار موفق به کشف شواهدی از تولد ستارگان جدید در دم غول‌پیکر گازی این دو کهکشان شده‌اند که دنباله آن تا لبه کهکشان راه شیری امتداد پیدا کرده و باعث ایجاد درخشش تازه در راه شیری شده است.

این ستارگان تازه متولد شده، بینش جدیدی درخصوص وقایع صورت گرفته در ابتدای شکل‌گیری کائنات در اختیار محققان قرار می‌دهد.

به گفته «دیوید نیدو» از محققان دانشگاه میشیگان، این نتایج نخستین شواهد معتبر از ستارگان مرتبط با جزء گازی Leading Arm محسوب می‌شود.

نتایج این کشف در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون