***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
تحقیقات صنعتی در ایستگاه فضایی بین‌المللی

تحقیقات صنعتی در ایستگاه فضایی بین‌المللی
يكشنبه 17 فروردین 1393 - 09:56 | شاخه : | منبع : ایسنا | 3038 بازدید | 0 دیدگاه
تحقیقات صنعتی در ایستگاه فضایی بین‌المللی
ایستگاه فضایی بین‌المللی

«آزمایشگاه علم مواد-سیستم معلق الکترومغناطیسی» (MSL-EML) آژانس فضایی اروپا در ماه ژوئن بر عرشه سامانه باری-فضایی بدون سرنشین «ATV-5 جورج لاتیمر» اروپا به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی خیز بر می‌دارد.

ایستگاه بین‌المللی پس از الحاق این آزمایشگاه، تحقیقات صنعتی خود را آغاز خواهد کرد. آزمایشگاه آژانس فضایی اروپا به عنوان بخشی از یک برنامه مطالعه ریخته‌گری آلیاژها در محیط بدون وزن، عازم این ماموریت می‌شود.

اکثر فلزها بلورین هستند و ویژگی‌هایشان به میکروساختاری بستگی دارد که هنگام خنک‌شدن آنها ایجاد می‌شود؛ با این حال، به طور مثال، خنک‌شدن ناگهانی، میکروساختار بلورین فولاد را دستخوش تغییر می‌کند و امکان داشتن لبه‌ای تیز را برای آن دشوار می‌کند.

فرآیند ریخته‌گری فلزات بی‌نهایت پیچیده است و زمانی هم که ماده ذوب‌شده در درون یک محفظه سرد می‌شود، فرآیند پیچیده‌تر می‌شود. تفاوت‌های دما و چگالی، نیروهای انتقال‌دهنده گرما زمانی که فلز مذاب در حال خنک‌شدن در قالب ریخته می‌شود و هر نوع مولفه دیگری از این واقعیت حکایت دارد که ریخته‌گری فلزات، به ویژه آلیاژهای عجیب، مستلزم داشتن علم و هنر است.

میکروگرانش یکی از راه‌های کاهش‌دادن این پیچیدگی‌ها است، زیرا در غیاب گرانش، هیچ نوع نیروی انتقال‌دهنده گرمایی وجود ندارد، ریخته‌گری فلز دارای یک دمای متعادل است و افزون بر این، در محیط عاری از گرانش، نمونه‌های فلزی می‌توانند در میدان مغناطیسی معلق شوند و با استفاده از سیم‌پیچ‌های رسانا حرارت داده شوند. این بدین معناست که مولفه‌های پیچیده‌کننده مانند چسبیدن نمونه ذوب‌شده به دیواره ظرف ریخته‌گری یا آلوده‌شدن توسط آن وجود نخواهد داشت.

با استفاده از میکروگرانش، دانشمندان امیدوارند درک بهتری از کشش سطحی، طیف ذوب، گرمای ویژه، گرمای هم‌جوشی، تراکم جرمی و انبساط گرمایی داشته باشند و این امر برای تمامی مولفه‌ها از ریخته‌گری پره‌های دوربین گرفته تا تولید آلیاژهای با وزن سبک‌تر از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. مشکل موجود عدم وجود میکروگرانش زیاد روی زمین است اما بر عرشه ایستگاه فضایی بین‌المللی، تمامی میکروگرانش مطلوب موجود است.

سیستم MSL-EML به وزن 360 کیلوگرم، از اتاقک خودکاری تشکیل شده که نمونه‌هایی را از خلا یا ترکیب گاز کنترل‌شده جمع‌آوری می‌کند. افزون بر الکترومغناطیسی و سیم‌پیچ گرمایش القایی، این فضاپیما دارای یک دوربین مشاهده ویدیویی دیجیتالی، دوربین داده‌های با سرعت بالا برای شکار بیش از 30 هزار تصویر در هر ثانیه و همچنین یک آذرسنج است.

یافته‌های حاصل از MSL-EML را می‌توان با مدل‌های رایانه‌ای و یافته‌های آزمایش‌هایی مقایسه کرد که بر روی نمونه‌های مشابه در زمین و در پروازهای سهمی‌وار انجام می‌گیرند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون