***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 28 فروردین 1403 | 6 شوال 1445 | 16 آوریل 2024
»
»
»
حضور پژوهش سرای دانش آموزی شهر ری در کنفرانس بین المللی

حضور پژوهش سرای دانش آموزی شهر ری در کنفرانس بین المللی
شنبه 13 تیر 1388 - 02:30 | شاخه : | 2588 بازدید | 0 دیدگاه

 

بنا به گزارش پژوهش سرای دانش آموزی محمدبن زکریا رازی ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر ری، به مناسبت سال جهانی نجوم ارائه مقاله "نجوم درفوق برنامه مدارس "درکنفرانس اکسایت درایتالیا توسط آقای غلامحسین رستگارنسب،‌ کارشناس مسئول این پژوهش سرای دانش آموزی انجام پذیرفت.  ایشان مقاله خود را تحت عنوان نجوم در فوق برنامه مدارس (An Extra-curricular astronomy Program at School Levels) در بیستمین کنفرانس سالیانه اکسایت ارائه کردند. مقر این کنفرانس در بروکسل بوده و هر سال یکی از کشورهای اروپایی میزبان آن است. امسال میزبان این کنفرانس کشور ایتالیا، شهر میلان، موزه لئوناردو داوینچی بود و از تاریخ 13/خرداد/88 لغایت 15/خرداد/88 برگزار شد.  شرکت کنندگان در این کنفراس، ‌مدیران ارشد مراکز علمی و موزه ها بودند.

کنفرانس اکسایت ( The Ecsite Annual conference) همایش سالانه ای است که در آن مراکز علمی و موزه های کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای سراسر جهان گرد هم می آیند. در این کنفرانس افراد حرفه ای در زمینه مدیریت مراکز علمی و موزه های علمی کشور های اروپایی و سایر کشورها نشست هایی دارند و تجربه های موفق خود را در زمینه ترویج علم در بین نوجوانان و جوانان که مهمترین هدف کنفرانس است در اختیار یکدیگر قرار می دهند . در سال جاری محور اصلی این کنفرانس فعالیت های تکاملی و دگرگونی هایی بود که در رابطه با مراکز علمی و موزه ها به وقوع پیوسته است. دست آوری به نظریات مختلف از نقاط مختلف دنیا به این کنفرانس جذابیت ویژه ای داده بود.

در کنفرانس امسال 49 کشور جهان شرکت داشته و 92مدیر ارشد از مراکز علمی و موزه ها حضور یافته بودند.

در بخش مراکز علمی، ‌سه جلسه تخصصی و در بخش موزه ها نیز سه جلسه تخصصی تشکیل شد. کلیه شرکت کنندگان بخش مراکز علمی، با توجه به نوع مرکز علمی که مدیریت آن را بر عهده دارند و خدمات علمی که ارائه می دهند و همچنین سن دریافت کنندگان این خدمات علمی و فعالیت های ترویجی، به یکی از این سه جلسه دعوت شده بودند و مقالات نیز بر همین اساس ارائه می شد. در جنب کنفرانس نیز نمایشگاهی از حدود 9شرکت و کمپانی که آخرین دستاورد ها و تکنولوژی خود را با هدف برقراری ارتباط  بهتر بین علم و جوانان ارایه کرده بودند، تشکیل شده بود. در این نمایشگاه، ‌علوم تا سر حد امکان ساده سازی شده و نوجوانان و جوانان از طریق تعامل بین مغز و چشم و اعضای بدن می توانستند کشف مجدد را تجربه کنند و خود عامل به وجود آورنده قوانین ساده باشند. همچنین اتفاقات علمی غیر قابل دسترس برای جوانان نیز از طریق تکنولوژی پیشرفته در نمایش دهنده های سه بعدی و سایر وسایل و تجهیزات مدرن جهت فهم بهتر قوانین علمی و یادگیری پایدارتر طراحی و عرضه شده بود. در این نمایشگاه مدیران ارشد مراکز علمی و موزه ها،‌ آنچه را که نیاز داشتند به صورت قرار داد با کمپانی های مختلف خریداری می کردند .

یکی از سه جلسه مراکز علمی با عنوان « محوری کردن شبکه های آموزشی علمی – محلی مراکز علمی » بود که به ریاست پروفسور شارلوت شولز از آلمان تشکیل شد. غلامحسین رستگارنسب در این جلسه مقاله خود را با عنوان نجوم در ساعات فوق برنامه ارائه داد و با توجه به نتایجی که این فعالیت ترویجی به همراه داشت مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت. از مهمترین اثرات این فعالیت علمی ترویجی می توان به چهار آزمایش بین المللی که توسط دانش آموزان ایرانی با همکاری سایر کشورها مانند کره جنوبی،‌ تایلند،‌ هندوستان،‌ ایتالیا و امریکا انجام شده بود،‌ نام برد. نمایش انعکاس این فعالیت ها در روزنامه ها و ژورنال های علمی خارج از ایران،‌ نگاه جدیدی از فعالیت های علمی توسط دانش آموزان در جمهوری اسلامی ایران را به سایر مدیران ارشد مراکزعلمی از دیگر کشورهای جهان ارائه داد.

( لازم به توضیح است که غلامحسین رستگارنسب به خاطر همین فعالیت علمی ترویجی در سال 1385 از طرف انجمن ترویج علم ایران به عنوان مرد ترویج علم در کشور شناخته شد و تندیس و جایزه ویژه و لوح ویژه در تالار فناوری دانشگاه تهران به وی اهدا شد . همچنین در آذر 87 به عنوان یکی از نخبگان شهرری انتخاب و سیمرغ طلایی توسط استاندار تهران در اختیار وی قرار گرفت).

غلامحسین رستگارنسب بسیار امیدوار است که بتواند پس از 15 سال فعالیت، علاوه بر بودجه ای که سالانه از طرف وزارت آموزش و پرورش در اختیار این مرکز علمی و سایر مراکز علمی مشابه که در ایران تحت عنوان پژوهش سراهای دانش آموزی فعالیت دارند قرار می گیرد،‌ با توجیه مسئولین محلی از حمایت آن ها نیز برخوردار شود و مرکز علمی تحت مسئولیت خود را با توجه به تجاربی که از شرکت در این کنفرانس ها به دست آورده، همچون نگینی بر حلقه تابناک مراکز علمی ترویجی کشور قرار دهد.

لازم به توضیح است شرکت غلامحسین رستگار نسب دراین کنفرانس با موافقت مقام عالی وزارت و هیات نظارت برسفرهای خارجی کارکنان دولت درحوزه معاون اجرایی  ریاست جمهوری و پرداخت هزینه ها توسط سازمان آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران و همچنین اداره کل امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش که تعاملات لازم را در مورد این سفر با سایر دفاتر و سازمانها و وزارتخانه ها بر عهده داشت انجام پذیرفت.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون