***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
شبی فراموش نشدنی با هولمز

شبی فراموش نشدنی با هولمز
سه شنبه 17 دی 1387 - 19:03 | شاخه : | 3311 بازدید | 0 دیدگاه
ساعت 13:3دقیقه عصر روز پنج‌شنبه 24 آبان سال‌ 86 تقریباًً حدود 2نفر از 41 نفر افراد پذیرفته شده در  این شب رصدی در محل انجمن نجوم آماتوری ایران حاضرند اما هنوز تعدای از دوستان نیامده‌اند.
در کنار دوستان چهره و نام آشنای انجمن عده‌ای نیز بار اولی است که به رصد آمده‌اند این موضوع را از نوع وسایل همراهشان می‌توان فهمید اما چیزی که در همه‌ی آنها مشترک است همان علاقه به بیداری برای یک شب رصدی است.
تا ساعت 14:3دقیقه صبر می کنیم تا آخرین نفرات که به هر دلیل از برنامه جا مانده اند ملحق شوند و تمامی دوستان حاضر شده‌اند که مهندس عتیقی توصیه‌های لازم را به من به عنوان مسئول برنامه می‌کند بیشتر این توصیه‌ها انجام برنامه های آموزشی و رصدی جامع و کامل و همینطور کمک به نفراتی است که برای اولین بار به رصد آمده‌اند و می‌گوید: رجبی مواظب باش دوستان با برنامه ریزی مناسب ترجیحاً سختی نکشند و برای ایشان شب پر خاطره ای باشد ، نمی‌خواهیم از نجوم زده شوند.
اتوبوس حرکت می‌کند مقصد کاروانسرای تاریخی قصر بهرام در مسیر جاده تاریخی ابریشم است 56 کیلومتر در دل پارک  کویر ملی ایران،جایی که روزگاری بهترین رصدگاه برای رصد اجرام اعماق آسمان بود.
در طول مسیر همه گونه پرسشی به میان می‌آید از حد قدر آسمان تا چگونگی کار با تلسکوپ. چندین نفر هم در خصوص عکاسی سوالاتی دارند که به آنها با توجه به بضاعت علمی پاسخ داده می‌شود.
سرانجام در ساعت 20:15 دقیقه اتوبوس یا بهتر بگوییم 4۲ عاشق نجوم و زیباییهای آسمان،به محل کاروانسرای قصر بهرام می‌رسند. طبق برنامه ریزی اول  بچه ها با محیط بیشتر آشنا می شوند و کمی نگاه به آسمان و سپس مشغول صرف شام شده تا هم خستگی راه بر آنها هموار شود و هم آمادگی برای استفاده بهتر از آسمان فراهم گردد.
ابتدا تلسکوپها برپا شده پس از رصد ماه به عنوان جرم دوست داشتنی آسمان شب و برخی اجرام آسمان شامگاهی ،در ساعت 22 کار اصلی گروه آغاز می‌شود و اولین جسم میهمان آسمان یعنی دنباله دارهلمز که در صورت فلکی پرساووش قرار گرفته است در تلسکوپ نمایان می‌شود.
بقدری دیدن این دنباله دار لذت بخش است که هیچ کدام از دوستان حاضر نیستند از دیدن آن دل بکنند و تلسکوپ را به سمت دیگری از آسمان نشانه روند.
بالاخره گروه از دیدن این دنباله دار دست کشیده و به سمت دیگر اجرام آسمانی می روند در این بین دیدن سیاره مریخ سرخ رو از نظر بچه غافل نمی‌شود.
تقریبا ساعت 2 بامداد سرما تا حدود زیادی بر فعالیت دوستان غالب شده است به گونه‌ای که این سرما باعث شده شور هیجان ابتدای شب رصدی از بین بعضی ازدوستان تازه کار رخت بر بندد.
اما هنوز هم بارقه‌های استفاده بهینه از این شب در دل برخی بچه ها موج می‌زند به گونه‌ای که با خوردن یک لیوان چای گرم بازهم همان شور هیجان به پا می‌شود.
سرانجام سپیده دم می‌زند و طاقت دوستان نیز تمام می‌شود .با جمع کردن وسایل گروه آماده ترک کاروانسرا و عزیمت به تهران می‌شود اما در این میان گرفتن عکس یادگاری نیز فراموش نشده اما نکته جالب توجه این است که در مسیر تهران در بخشی از مسیر تنها فرد بیدار مجموعه راننده همیشه خندان انجمن است بطوری که یکی از دوستان به شوخی به وی می‌گوید آقای راننده اینها که همه خوابند برای چه کسی رانندگی می‌کنید.
با رسیدن اتوبوس به جلوی درب انجمن این رصد خاطه انگیز و شبی با هولمز هم پایان می‌پذیرد به امید آنکه علاقه به نجوم در بین دوست داران آن افزایش یافته باشد. برنامه بعدی انجمن در پایان آذر ماه خواهد بود.
آسمانتان پر ستاره


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون