***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
گشت‌زنی بر فراز سیاره داغ «زهره» با بالن رباتیک

گشت‌زنی بر فراز سیاره داغ «زهره» با بالن رباتیک
چهارشنبه 28 اسفند 1392 - 13:47 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4769 بازدید | 0 دیدگاه
گشت‌زنی بر فراز سیاره داغ «زهره» با بالن رباتیک
گشت‌زنی بر فراز سیاره داغ «زهره» با بالن رباتیک

یک بالن رباتیک بزرگ با پرواز بر فراز سیاره زهره (ناهید) برای بیش از یک سال، به دانشمندان دیدگاه بی‌سابقه‌ای را از این سیاره داغ ارائه خواهد داد.

طی یک سال گذشته، مهندسان شرکت‌های هوافضای نورثروپ گرومان و L'Garde روی یک مفهوم بدون سرنشین موسوم به «پلت‌فرم جوی با قابلیت‌مانور زهره» (VAMP) فعالیت داشته‌اند.

با استفاده از ترکیبی از پرواز نیرودهی شده و شناوری مجهول، فناوری جدید می‌تواند برای مدت‌های طولانی در آسمان بماند و طیفی از داده‌ها را در خصوص سیاره زهره و جو آن جمع‌آوری کند. سامانه VAMP یک سیستم هوایی بزرگ اما فوق‌العاده سبک و قابل‌شناورشدن است و وزن آن 450 کیلوگرم گزارش شده است.

در معماری ماموریت پیش‌بینی‌شده، VAMP با یک سامانه هوایی حامل به مدار زهره خواهد رفت، سپس در آنجا با هیدروژن یا گاز شناور دیگری، مستقر و باد می‌شود؛ این در حالیست که همچنان به فضاپیمای مادر متصل خواهد ماند. پس از آن، این فناوری از فضاپیمای مادر جدا شده و به سمت سیاره زهره به صورت مارپیچ پایین می‌آید و با فرودی مسطح و آرام، به جو آن وارد می‌شود.

بالن مزبور در آسمان زهره و در ارتفاع بین 55 تا 70 کیلومتر گشت‌زنی می‌کند، در حالی که از پروانه‌ها برای بالاماندن در طول روز و شناورشدن مجهول در ارتفاعات پایین‌تر پس از غروب بهره می‌برد. پنل‌های خورشیدی نیز پروانه‌های این سامانه را نیرودهی می‌کنند، در حالی که عملیات شبانه با باتری‌ها یا «مولد رادیوایزوتوپ چرخان پیشرفته» (ASRG) پشتیبانی می‌شود.

بادهای قوی زهره، بالن VAMP را هر شش روز یا بیشتر، یک بار در اطراف این سیاره حرکت خواهند داد؛ این سامانه می‌تواند سیاره زهره را برای بیش از یک سال و پیش از تحلیل رفتن تدریجی گاز شناور برای پایان‌دادن به ماموریتش، مطالعه کند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون