*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
کاوشگر فرصت در یک قدمی تعدیل!

کاوشگر فرصت در یک قدمی تعدیل!
چهارشنبه 28 اسفند 1392 - 13:28 | شاخه : | منبع : ایسنا | 2558 بازدید | 0 دیدگاه
کاوشگر فرصت در یک قدمی تعدیل!
کاوشگر فرصت در یک قدمی تعدیل!

کاوشگر فرصت ناسا دیدگاه‌های قابل‌توجهی در خصوص سیاره مریخ معماگونه ارائه داده است؛ در دهمین سال از حضورش روی مریخ، این سامانه شواهدی از آب را یافته است، با این حال، اکنون ناسا با توجه به جزئیات منتشرشده بودجه سال 2015 این آژانس، در حال قطع بودجه این سامانه برای همیشه است.

به دنبال انتشار جزئیات بودجه سال 2015 ناسا، این آژانس فضایی شاید مجبور به قطع بودجه کاوشگر «فرصت» شود.

بودجه 17.5 میلیارد دلاری ناسا که هنوز به تایید کنگره نرسیده، همچنین پایانی بر ماموریت «اودیسه» مریخ در سپتامبر سال 2016 خواهد بود.

«فرصت» در ژانویه سال 2004 و چند هفته پس از همتایش، کاوشگر «روح» بر سطح مریخ فرود آمد. هر دوی این سامانه‌ها سال‌ها خدمت کرده‌اند اما «روح» در سال 2010 و پس از گیرافتادن در شن‌ها، ارتباطش را با زمین قطع کرد.

کشف‌های آغازین این کاوشگرها به سیاره‌ای اشاره داشت که زمانی حاره‌ای و مرطوب بوده؛ با این حال، نشانه‌های آب، از محیطی اسیدی حکایت دارد که برای میکروب‌ها بیش از اندازه خشن بوده است. اخیرا هم مریخ‌نورد فرصت شاهدی زمین‌شناسانه را از آب در «دهانه اندیور» یافته که برای آشامیدن مناسب‌تر است.

در بودجه ناسا، کاوشگر کنجکاوی بودجه پیشنهادی بهتری معادل 59.4 میلیون دلار را در اختیار خواهد داشت تا عملیات این سیستم را در سال آینده میلادی پشتیبانی کند و یک بودجه 58 میلیون دلاری مداوم نیز یک سال پس از آن، در اختیار این سیستم خواهد بود.

بودجه سال 2015 همچنین حاوی پیشنهاد 92 میلیون دلاری برای نوعی سامانه جدید و بدون سرنشین مریخ است که در سال 2020 پرتاب می‌شود.

هم‌اکنون آژانس فضایی حدود 13 میلیون دلار را برای پشتیبانی از کاوشگر فرصت هزینه می‌کند؛ با این حال، چنانچه کنگره آمریکا، پیشنهاد اوباما مبنی بر متمم بودجه درخواستی را تایید کند، ناسا خواهد توانست برای فرصت بودجه لازم را دریافت کند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون