***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
سبزیجات در فضا

سبزیجات در فضا
يكشنبه 18 اسفند 1392 - 08:58 | شاخه : | منبع : ایسنا | 9254 بازدید | 0 دیدگاه
سبزیجات در فضا
پرورش سبزیجات در فضا با پالس نوری

دانشمندان به دنبال پرورش سبزیجات مغذی در فضا با استفاده از پالس‌های نوری هستند.

هم‌اکنون که انسان‌ به مستعمره کردن مریخ فکر می‌کند، پرسش‌هایی در خصوص چگونگی تغذیه‌ و سلامت وی مطرح است. در این راستا، ناسا به دنبال پرورش‌دادن سبزیجات در فضاست اما شیوه اطمینان از سلامت و کیفیت این غذاها و ارزش‌های غذایی‌ آن‌ها در مقایسه با غذاهای زمینی مشخص نیست.

یکی از جوانب جانبی مسافرت فضایی، قرارگرفتن در معرض تشعشع است که می‌تواند به بینایی فضانوردان آسیب برساند؛ بنابراین، محققان در مطالعاتشان همواره به دنبال افزایش تولید zeaxanthin، نوعی کارتینوئید شناخته‌شده برای تقویت سلامتی چشم، بوده‌اند.

گرچه فضانوردان می‌توانند zeaxanthin را در شکل قرص برای مبارزه با آسیب‌های چشم مصرف کنند، بدن انسان مواد غذایی را در غذاهای واقعی بهتر جذب می‌کند و دانشمندان نیز به دنبال تولید سبزی‌هایی با سطوح بالای zeaxanthin هستند.

مشکل مطالعات حاضر در رشددادن سبزیجات فضایی این است که آن‌ها روی مغذی‌بودن گیاهان متمرکز نشده‌اند و بیشتر روی مقدار و پرورش‌دادن سریع ‌آن‌ها در فضا تمرکز کرده‌اند.

گرچه مقدار بزرگ و سریع‌بودن رشد آن‌ها برای مزرعه‌داری فضایی مهم است، مغذی‌بودن نیز به عنوان مولفه‌ای اساسی، به ویژه با در نظرگرفتن بار دشواری که سفرهای فضایی روی بدن انسان وارد می‌کند، باید مهم تلقی شود.

محققان دانشگاه کلرادو با آگاهی از این نکته که گیاهان زمانی که تحت فشار هستند (به ویژه هنگامی که گیاهی نور خورشید را بیش از حد نیاز دریافت می‌کند) zeaxanthin تولید می‌کنند، مطالعاتشان را آغاز کردند. مولفه Zeaxanthin به عنوان یک مکانیسم دفاعی عمل می‌کند.

در آزمایش جدید از گیاهی به نام Arabidopsis به دلیل شباهت‌هایش با بسیاری از گیاهان خوردنی، استفاده شد. محققان این گیاه را در معرض پالس‌های نور شفاف روزانه قرار دادند و ارگانیسم نیز در پاسخ، zeaxanthin تولید کرد که آن‌ را برای مصرف مغذی‌تر می‌کرد.

محققان همچنین دریافتند تا زمانی که پالس‌های نوری کوتاه نگه داشته شوند، تمامی دیگر شرایط رشد برای گیاه ایده‌آل باقی می‌ماند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون