پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
ناکامی فضاپیمای ناسا در کشف «سیاره ایکس»

شنبه 17 اسفند 1392 - 12:53 | شاخه : | منبع : ایسنا | 5366 بازدید | 0 دیدگاه
ناکامی فضاپیمای ناسا در کشف «سیاره ایکس»

اخترشناسان با استفاده از داده‌های فضاپیمای WISE موفق به کشف ساکنان جدید منظومه شمسی شدند، اما در این بین هیچ نشانه‌ای از سیاره ایکس (Planet X)‌ بدست نیامد.

کاوشگر نقشه‌بردار مادون قرمز میدان وسیع (WISE) ناسا که سال 2011 پس از تکمیل مأموریت اولیه خاموش شد، از سپتامبر 2013 (شهریور 92) فعالیت مجدد خود را آغاز کرد.

فضاپیمای WISE در دور جدید تحقیقات خود موفق به شناسایی هزاران ستاره جدید شد، اما هیچ نشانه‌ای از اجرام آسمانی موسوم به سیاره ایکس (Planet X) بدست نیامده است.

پیش از این محققان فرضیه‌هایی را در خصوص وجود اجرام آسمانی بسیار بزرگ در مکانی بین مدار پلوتو ارائه کرده بودند، اما هیچ نشانه روشنی از سیاره ایکس با نام‌های مستعار Tyche و Nemesis مشاهده نشده است.

در مطالعه اخیر، محققان داده‌های فضاپیمای WISE در طول موج فرابنفش را مورد بررسی قرار دادند که هیچ جرمی در اندازه زحل یا بزرگتر در فاصله 10 هزار واحد نجومی و هیچ جرمی بزرگتر از مشتری در فاصله 26 هزار واحد نجومی (AU) مشاهده نشد.

یک واحد نجومی برابر با 149 میلیون کیلومتر است و فاصله زمین و پلوتو از خورشید به ترتیب یک و 40 واحد نجومی است.

به گفته «کوین لومان» از مرکز سیارت فراخورشیدی و قالب سکونت در دانشگاه پنسلیوانیا، خارج منظومه شمسی شمال سیارات غول‌پیکر گازی یا ستارگان کوچک نیست.

در بخش دیگری از این مطالعه، محققان موفق به شناسایی هزاران ساکن جدید در حیات خلوت منظومه شمسی شدند که شامل 3525 ستارگان و اجرام سرد موسوم به کوتوله قهوه‌ای در فاصله 500 سال نوری هستند.

نتایج این مطالعه در مجله Astrophysical منتشر شده است.