*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
پمپ‌بنزین فضایی به واقعیت می‌پیوندد؟

پمپ‌بنزین فضایی به واقعیت می‌پیوندد؟
شنبه 17 اسفند 1392 - 12:49 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4616 بازدید | 0 دیدگاه
پمپ‌بنزین فضایی به واقعیت می‌پیوندد؟
پمپ‌بنزین فضایی به واقعیت می‌پیوندد؟

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) به تازگی پیشنهاد استفاده از نوعی پمپ‌بنزین را در فضا ارائه کرده‌اند.

رفتن به فضا فرآیندی هزینه‌بر است و در آن، هر بار اضافی (هر چند اندک) که شامل تامین سوخت فضاپیما نیز می‌شود، میلیون‌ها دلار به هزینه ماموریت می‌افزاید.

اکنون تیمی از محققان ام‌آی‌تی استفاده از نوعی پمپ‌بنزین‌ را در فضا به عنوان شیوه ممکن برای کمک به کاهش هزینه‌های ماموریت‌های آتی به ماه پیشنهاد داده‌اند. این محققان بر این باورند که فضاپیماها در ماموریت سفر به ماه، با خود «سوخت‌های احتمالی» را حمل می‌کنند که مانند افزودن کانتینر گاز اضافی به یک قایق برای استفاده در مواقع اضطراری است.

به جای باقی گذاشتن این سوخت پشتیبان روی ماه، تیم ام‌آی‌تی پیشنهاد داده که فضاپیما در سفر به زمین، این سوخت را در یک مخزن بین زمین و ماه بر جای بگذارد. بدین ترتیب، ماموریت‌های بعدی می‌توانند جهت برداشتن مخزن گاز برای استفاده از آن به عنوان سوخت احتمالی خود و پیش از ادامه سفر به ماه، به این پمپ‌بنزین ملحق شوند.

همچنین در راه بازگشت، یک فضاپیما می‌تواند سوخت را در صورتی که استفاده نشده، دوباره در این ایستگاه بر جای بگذارد. تیم علمی این شیوه را رویکرد «وضعیت پایدار» نامیده است.

افزون بر این، مخزن مزبور قادر خواهد بود سوخت ماموریت‌های چندگانه را ذخیره کند تا یک ماموریت بزرگ در آینده بتواند این سوخت را برای سفرش به ماه به کار برده و در نتیجه میزان سوخت حمل‌شده به مقصد را به حداقل برساند.

تیم علمی مدعی است چنین رویکردی مقرون‌به‌صرفه‌تر از پیشنهادهای دیگر برای ارسال مخازنی برای بازپرکردن مدارگرد یا ساخت ایستگاه‌های تولیدکننده سوخت روی ماه خواهد بود.

جزئیات پیشنهاد ارائه‌شده در مجله Acta Astronautica منتشر شد.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون