***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
آسمان هفته سوم اسفند92

آسمان هفته سوم اسفند92
شنبه 17 اسفند 1392 - 12:46 | شاخه : | نويسنده : گروه نجوم رصدی | 8594 بازدید | 0 دیدگاه
آسمان هفته سوم اسفند92

گشت رصدی آموزشی انجمن نجوم آماتوری ایران با موفقیت در شبانگاه 15 اسفندماه جاری و با حضور تعداد زیادی از شیفتگان آسمان برگزار گردید و خاطره کویر نوردی روز جمعه در ذهن دوستداران طبیعت که همان عاشقان آسمان بودند با جمع آوری زباله‌هایی که متأسفانه چهره تپه‌های زیبای شنی را زشت کرده بود، ماندگار شد.

به سراغ رویدادهای این هفته می رویم:

*‌شنبه 17 اسفند92: ساعت 16:58 این روز ماه به تربیع اول می رسد و رصدگران گرامی فرصت مناسبی برای مشاهده دهانه‌ها و ناهمواری‌های آن در این شب از پشت تلسکوپ و یا دوربین‌های دو چشمی نجومی در اختیار دارند. مهر تابان ساعت 18:05 در افق غرب فرو می‌رود و ستارگان منظره رؤیایی خود را در پیش چشمان رصدگران قرار می‌دهند.

سیارات داخلی تیر و ناهید صبحگاهی و اجرام بیرونی منظومه خورشیدی یعنی برجیس، بهرام و کیوان شبانگاهی هستند و طبق آموزه‌های گذشته که در این بخش داشته‌ایم آنها را می توانید دنبال کنید.

خورشید عالم افروز ساعت 06:24 صبح یکشنبه 18 اسفند از افق شرق سر بر می آورد.

*‌دوشنبه 19 اسفند92: قران مه و مشتری در این شب رخ می‌دهد. البته در نجوم قدیم، قران عموما‌ً به رسیدن دو جرم به کمتر از یک درجه‌ای نسبت به یکدیگر اطلاق می‌شده است اما امروزه از کمترین فاصله زاویه‌ای بین دو جرم آسمانی به عنوان قران یاد می‌کنند. بعد از غروب خورشید جرم ستاره مانند در شمال ماه پس از تربیع، همان سیاره غول پیکر برجیس است که در صورت فلکی دو پیکر به ملاقات یکدیگر می‌روند.

*پنجشنبه 22 اسفند92: اگر ساعت 06:30 صبح این روز و در دمادم طلوع مهر تابان، ماه غروب نکرده بود شاید یک اختفای زیبا را از کوژ ماه افزاینده با جرم مسیه M67  می‌توانستید شاهد باشید اما در هر صورت مشاهده یک همراهی زیبا و نزدیک از ماه همسایه زمین و این جرم غیر ستاره‌ای، را در این بامداد از دست ندهید. به ویژه آنکه عکاسی از همنشینی این اجرام با یکدیگر از پشت تلسکوپ می‌تواند تجربه خوبی برایتان باشد. یادتان نرود نور زیاد ماه مزاحم عکاسی شما خواهد بود.

جرم  M67  و یا NGC2682  جرمی غیر ستاره‌ای و یک خوشه باز ستاره‌ای است که در برج فلکی خرچنگ (سرطان) در فاصله تقریبی 800 تا 900 پارسک قرار دارد و  بین 3.2 تا 5 میلیارد سال قبل شکل گرفته و ستارگان از خورشید جوان‌تر هستند.

آسمان زندگیتان صاف

تا درودی دیگر بدرود



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون