***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
سرنخ‌هایی از یک جنایت کیهانی!

سرنخ‌هایی از یک جنایت کیهانی!
شنبه 17 اسفند 1392 - 08:36 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4799 بازدید | 0 دیدگاه
سرنخ‌هایی از یک جنایت کیهانی!
سرنخ‌هایی از یک جنایت کیهانی!

تصویر جدید هابل، کهکشان مارپیچی ESO 137-001 را به نمایش می‌گذارد که هنگام حرکت از مرکز یک خوشه‌کهکشان، دل و روده‌اش بیرون می‌ریزد.

این خوشه کهکشانی با نام Abell 3627 به طور خشونت‌آمیزی درون این کهکشان را می‌درد و جریان‌های نور آبی به جامانده، ردپاهای سخن‌چین این جنایت کیهانی هستند.

جسم ESO 137-001 در جنوب «صورت فلکی مثلث» واقع شده و کهکشان مارپیچ زیبا و ظریفی است که چنین راز وحشتناکی را در دل خود پنهان کرده است. تصویر ارائه‌شده نه تنها کهکشان را به صورت دقیق شکار ، بلکه جریانات نور آبی را آشکارسازی می‌کند که از درون آن به سمت بیرون تراوش می‌کنند و در نور فرابنفش به طور شفافی قابل‌رویت هستند.

این جریانات در واقع، ستارگان جوان داغی هستند که به هنگام حرکت کهکشان در فضا توسط پیرامونش از آن کنده می‌شوند. این عریان‌کردن خشن کهکشانی به دلیل فرآیندی موسوم به «فشار برخوردی تهی‌کننده» رخ می‌دهد.

این پدیده، نیرویی کششی است که توسط جسمی که از خلال مایعی عبور می‌کند، حس می‌شود. در این جا مایع مورد بحث گاز فوق‌داغی است که در مراکز خوشه‌های کهکشانی کمین کرده است.

مطالعه این نوع فشار به منجمان در درک بهتر مکانیسم‌های هدایت‌کننده تکامل کهکشان‌ها کمک می‌کند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون