***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 | 8 شوال 1445 | 18 آوریل 2024
»
»
»
پرتاب دقیق‌ترین ماهواره اندازه‌گیری بارش و برف

پرتاب دقیق‌ترین ماهواره اندازه‌گیری بارش و برف
سه شنبه 13 اسفند 1392 - 10:20 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4733 بازدید | 0 دیدگاه
پرتاب دقیق‌ترین ماهواره اندازه‌گیری بارش و برف
پرتاب دقیق‌ترین ماهواره اندازه‌گیری بارش و برف

ماهواره مشترک امریکا-ژاپن با ماموریت ارائه دقیق‌ترین اندازه‌گیری‌های زمینی از برف و باران به فضا پرتاب شد.

این ماهواره 933 میلیون دلاری، تلاش مشترک ناسا و «آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن»(Jaxa) است و روز پنج‌شنبه (هشتم اسفند) در ساعت 18:37 به وقت گرینویچ (22:07 به وقت تهران) از مرکز فضایی تانگاشیما در جنوب غربی ژاپن پرتاب شد.

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط ماهواره «جی‌پی‌ام» (GPM) می‌تواند پیش‌بینی‌های دشوار آب و هوایی، تخمین‌ منابع آب شیرین و پیش‌بینی‌های تغییر آب و هوایی آینده را ارتقا بخشد.

زمانی که ماهواره مزبور در مدار بالای زمین قرار بگیرد، از رادار و ابزار میکروموج برای نقشه‌برداری میزان بارش در هر سه ساعت، از چرخه قطب شمال گرفته تا چرخه قطب جنوب (تقریبا 65 درجه عرض جغرافیایی شمالی تا 65 درصد عرض جغرافیایی جنوبی) استفاده می‌کند. این رادار دو بانده، اطلاعاتی را در خصوص اندازه قطرات باران و دانه‌های برف و همچنین تراکم آن‌ها در لایه‌های مختلف جو ارائه می‌دهد.

تصویرگر میکروموج ساخته‌شده توسط ناسا بر شدت باران و برف نظارت خواهد کرد.

پوشش وسیع ماهواره جدید به دانشمندان امکان رهگیری شرایط آب و هوایی را در مناطقی مانند اقیانوس‌ها و سلسله جبال جهان، بخش اعظمی از افریقا، آسیا و امریکای جنوبی خواهد داد. مقامات مسئول این سامانه را یک «سی‌تی اسکن» از جو توصیف کرده‌اند.

محققان امیدوارند از داده‌های «جی‌پی‌ام» برای مطالعه تکامل توفان‌های عظیم خارج از مناطق حاره‌ای و توسعه هشدارهای زمان واقعی در خصوص لغزش زمین و سیلاب‌ها استفاده کنند. این سامانه، سوخت کافی برای پنج تا 12 سال را بسته به شرایط آب و هوایی خورشیدی حمل می‌کند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون