جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
کشف یک ثروت بادآورده سیاره‌ای توسط کپلر

سه شنبه 13 اسفند 1392 - 10:18 | شاخه : | منبع : ایسنا | 3488 بازدید | 0 دیدگاه
کشف یک ثروت بادآورده سیاره‌ای توسط کپلر

سامانه کپلر ناسا در آخرین ماموریت خود کشف 715 سیاره جدید را اعلام کرد.

این جهان‌ها حول 315 ستاره مدارگردی و سیستم‌های چندسیاره‌ای شبیه به منظومه شمسی را آشکارسازی می‌کنند. حدود 95 درصد از این سیاره‌ها کوچک‌تر از نپتونی هستند که تقریبا چهار برابر زمین است. این کشف تعداد سیارات کوچک شبیه به زمین را به بیش از سیارات فراخورشیدی افزایش می‌دهد.

از زمان کشف نخستین سیارات در خارج از منظومه شمسی تقریبا دو دهه می‌گذرد و هم‌اکنون دانشمندان تکنیکی آماری را در اختیار دارند که می‌توان به بسیاری از سیارات، درست زمانی که در سیستم‌های میزبان بیش از یک سیاره در اطراف ستاره همسان کشف می‌شوند، اعمال شود.

کپلر هم‌اکنون در حال مشاهده 150 هزار ستاره است که چند هزار مورد از آن‌ها نامزد میزبانی سیارات هستند. این فضاپیما همچنین صدها ستاره را رصد کرده که کاندیدای میزبانی سیارات چندگانه‌اند.

سیستم‌های چند سیاره‌ای کشف شده در آخرین ماموریت فضاپیمای ناسا، زمین‌های باروری برای مطالعه سیارات منفرد و پیکربندی محله‌های سیاره‌ای هستند و این موضوع سرنخ‌هایی را برای شکل‌گیری سیارات در اختیار می‌گذارد. چهار مورد از این سیارات جدید کمتر از 2.5 برابر اندازه زمین هستند و در ناحیه قابل زیست ستاره‌ میزبانشان قرار دارند. این ناحیه فاصله‌ از ستاره‌ میزبانی است که در آن، دمای سطح یک سیاره مدارگرد برای وجود آب مایع مناسب است.