***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
تخته سیاه

تخته سیاه
سه شنبه 2 تیر 1388 - 02:30 | شاخه : | 10853 بازدید | 0 دیدگاه

با شب های زیبا چه می کنید ؟

شب هایی هست که خوابتان نمی برد. شب هایی که خسته نیستید و دلتون می خواهد همپای بزرگتر ها بیدار باشید . شب هایی که حس میکنید دوست داریدبرای کسی حرف بزنید.شب هایی که خواب پلک هایتان راسنگین نمی کند . شب هایی که دردل سیاه خود سکوت دارند ، راز دارند و خیلی چیزهای دیگر دارند که در فکرتون می گذرد .

نمی دانم دراین جور شب ها چه کار می کنید . به کدام رویای سبزسفر می کنید. از چه می ترسید و یا این که به چه دل می بندید . به کتاب قصه ؟ به خوابیدن در کنار عروسک ها واسباب باز یها ؟ به فکر کردن درباره کارهای روزی که گذشت ؟ یا به فردا که چه می خواهید بکنید .

درهمین شب ها که بی خوابی به کله تان می زند ، آدم های زیادی بیدار هستند و در عمق زیبایی شب به آسمان نگاه می کنند .

عزیزان آسمونی :

دنیای اطراف ما پر از رازها ، شگفتی ها و زیبایی هاست . هر چقدر به آن بیشتر توجه کنیم ، شگفتی مان بیشتر و بیشتر می شود . از قرن ها قبل ، انسان با دیدن طبیعت به بزرگی جهان پی برده بود . در میان این همه زیبایی ، آسمان جلوه دیگری دارد .

شب ها که برای بیشتر انسان ها زمان آرامش و استراحت است ، لحظه های خوبی برای تفکر و تعمق درباره جهان اطراف است . وقتی سرمان را بلند می کنیم و آسمان پر از ستاره را  می بینیم ، از بزرگی و زیبایی این دنیا احساس عجیبی پیدا می کنیم .

علاقمندان عزیز :

دراین قسمت بیایید که با این جهان بی پایان بیشتر آشنا شویم.

اصلاً تا حالا شده که فکر کرده باشید جهان ما چه اندازه است ؟ قطره ای در دریا

فرشته های آسمونی :

ما در دنیایی پهناور و بی پایان زندگی می کنیم . به راستی ، اندازه واقعی دنیای ما چقدر است ؟ آیا اندازه مشخص و معینی دارد ؟ می توان آن را اندازه گرفت ؟

کره زمین از نظر ما بسیار بزرگ است ، به طوری که اگه بخواهیم مسافرت کنیم از این سر تا اون دور دورها با هواپیماهای امروز ، چندین ساعت طول خواهد کشید. ولی زمین قشنگ ما ، با تمام بزرگی ای که داره مانند قطره ای در دریای بیکران فضاست .

شب ها که به آسمان نگاه می کنیم ، البته اگر هوا صاف باشد و در شهرهای بزرگ هم زندگی نکنیم ، می توانیم هزازان هزار ستاره را با چشم ببینیم .

خوش بحال بچه های روستاکه هوای پاک تنفس می کنندوهمیشه آسمون شب های قشنگ رو نگاه می کنند

البته با یک دوربین دوچشمی معمولی این تعداد زیاد تر می شود و با یک تلسکوپ که کمی بزرگ است ، می توان میلیاردها ستاره و جرم آسمانی را درآسمان دید و هر چه بیشتر به عظمت این جهان پی خواهیم برد .

مشتاقان عزیز ، برای اینکه بدانیم اندازه این جهان چقدر است ، باید مثال هایی بزنیم که با زندگی مان ارتباط داشته باشد چون اگر بخواهیم فاصله زمین تا سیاره هایی منظومه شمسی ، خورشید و سایر کهکشان ها و جرم های آسمانی را با عدد ها و فرمولها یی که منجمان و فیزیکدانان آنها را به کار می برند نشان دهیم ، بجز چند عدد و رقم با صفرهای زیاد که سرمان سوت خواهد کشید چیزی به دست نخواهیم آورد .

خُب پس چکارکنیم ؟

موافقید از خورشید قشنگ آسمونی شروع کنیم ؟

فکرکنیدکه ایکاش می توانستیم خورشید را به اندازه یک توپ فوتبال چهل تیکه[که ناخواسته گاهی با شوت ها مون شیشه های خونۀخودمون و همسایه هامون رو می شکونیم] در آوریم.

اندازه توپ فوتبال هم وقتی با خط کش اندازه بگیریم 22 سانتی متر باشد .حالا فکر می کنید که زمین در مقابل آن در چه فاصله ای و به چه اندازه قرار می گرفت ؟

نه ، نه تعجب نکنید !!!

زمین به اندازه دانه کوچکی با قطرکمتر از ¼ سانتیمتر و با فاصله 24 متر از توپ قرار می گرفت.درقسمت (آشنایی با نجوم) باسیارۀ « برجیس » یا مشتری آشنا شدید . همانطور که می دانید مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی است که بزرگتر از یک گلوله به قطر 2/2  مانتیمتر است و پلوتو دورترین سیاره منظومه شمسی به اندازه ریگی کوچک تر از زمین و به فاصلۀ 80متری از آن است . دوستان خوبم یک ستاره ای هم در آسمان بنام « آلفای قنطورس » وجود دارد که نزدیکترین ستاره به خورشید است که این ستاره هم در 4/6 کیلومتری توپ فوتبال !قرار خواهد گرفت.

خُب ، حالادوباره فرض کنید که ... منظومه شمسی را در یک فنجان جای دهیم . آن موقع کهکشان راه شیری که همان کهکشان خودمان است به بزرگی قاره آمریکای شمالی یعنی به طول چهار هزار کیلومتر  می شود .

اگر بتوانیم همین کهکشان راه شیری را به اندازه یک بشقاب [ که عذاهای خوشمزه در آن می خوریم ] کوچک کنیم مثلاً با قطری حدود 3سانتیمتر در این صورت کهکشان همسایه ما که اسمش «آندرومدا» است و نزدیکترین کهکشان به ماست ، هفت متر از بشقاب فاصله خواهد داشت .

ودورترین جرم آسمانی شناخته شده که با تلسکوپ دیده شده است ، نیز از کهکشان راه شیری یا همان بشقاب ، پنجاه و یک کیلومتر [تعجب نکنید ] فاصله خواهد داشت .

آیا باز هم به نظرتون کره زمین ( خونه خودمان ) در این دنیای گسترده و پهناور بزرگ است ؟

خُب ، ستاره های قشنگ آسمونی ، ما باز هم به گشت وگذار در این دنیای بسیار بزرگ و عجیب می پردازیم ، تا درباره یکی از جذاب ترین و شگفت انگیزترین علوم تجربی یعنی همان نجوم آگاهی بیشتری پیدا کنیم .

منتظر بمانید...



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون