***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
چرا ماه را در طول روز مشاهده میکنیم؟

چرا ماه را در طول روز مشاهده میکنیم؟
دوشنبه 12 اسفند 1392 - 17:39 | شاخه : | مترجم : حمیدرضا خاکدوست | 41741 بازدید | 1 دیدگاه
چرا ماه را در طول روز مشاهده میکنیم؟
تصویرهلال ماه

هرکس به طور کلی  می داند که ماه در شب و روز چگونه عمل نموده و به چه صورت به نظر می‌رسد. درطول روز خورشید درخشان ترین چیزیست که در آسمان وجود دارد.همچنین ما می‌دانیم که ماه در طول شب، روشن‌ترین شیئ آسمان است.اما یک دقیقه صبرکنید ، ما به چه علت ماه را در طول روز به خوبی مشاهده می کنیم؟ دلیل آن ناشی از دو عامل بزرگ می‌باشد ، روشنایی ماه و مدار ماه در اطراف زمین.این عوامل،امکان دیده شدن ماه را در طول روز ممکن می سازد. در غیر این صورت این باور که خورشید فقط مربوط به روز و ماه متعلق به شب می باشد،همچنان باقی می ماند.

ماه، روشن ترین شیئ آسمانی بعد از خورشید می باشد.اولین دلیل برای این موضوع نزدیکی زیاد به ماه به زمین در مقایسه با هر شیئ دیگر آسمانی است. خورشید تابان است به دلیل اینکه در حال سوختن با مقادیر بسیار زیادی از هیدروژن است. بنا براین برای دیده شدن احتیاج به نزدیکی زیاد به زمین ندارد.نزدیکی ماه به زمین سبب می شود که نتوانیم ماه را در طول روز نادیده بگیریم.

دومین دلیل،بازتابندگی خود ماه می باشد.اغلب ما می دانیم که ماه یک خورشید یا ستاره کوچکتر نمی باشد.در واقع ماه اساسا یک ماهواره طبیعی می باشد که 6/1  سایز زمین را دارا می باشد اگرچه سفید بودنش آن را بازتاب کننده نور می سازد.در اصل ماه اساسا یک آیینه بزرگ بازتاب کننده به سمت زمین است.دلیل دیگر چرخش ماه در مدارش به دور زمین می باشد.این در حالی است که برای بیشتر قسمت های ماه ،غروب آن از سمت غرب خورشید وطلوع آن از سمت شرق می باشد.البته همیشه این گونه نیست به دلیل اینکه یک مشاهده گر ماه  در طول زمان در یک مکان ثابت نیست.حقیقت این است که در طول چرخه قمری ، ماه یک مسیر را در سرتاسر آسمان طی می کند.در ماه کامل،ماه دقیقا در مقابل خورشید قرار دارد وهمینطور که فاز ماه به سمت ماه نو نزدیک می شود،ماه نیز به خورشید نزدیک تر می شود که این عامل سبب می شود که امکان دیده شدن ماه در طول شب کمتر اما در طول روز بیشتر دیده شود.

بنابراین پاسخ این سوال که آیا ما می توانیم ماه را در طول روز ببینیم آن است که ماه یک بازتاب کننده قوی است ونزدیکی آن به زمین قابلیت مشاهده شدن آن را در شب وروز بیشتر می گرداند.مدار ماه قابلیت دیده شدن ماه را افزایش می دهد زیرا ماه در شروع  سفر چرخش قمری خود در سرتاسر آسمان به خورشید نزدیکتر می شود. بنابراین در طول روز قابلیت دیده شدن ماه افزایش می یابد.

منبع: universetoday.com

مترجم : حمیدرضا خاکدوست
عضو انجمن نجوم آماتوری ایران- مهندس شیمی


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

آریانا
(مهمان)
شنبه 17 بهمن 1394 - 18:51

سلام ممنون

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون