***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
آسمان هفته دوم اسفند92

آسمان هفته دوم اسفند92
يكشنبه 11 اسفند 1392 - 22:40 | شاخه : | نويسنده : گروه نجوم رصدی | 6422 بازدید | 0 دیدگاه
آسمان هفته دوم اسفند92
آسمان هفته دوم اسفند92

هفته دوم ماه آخر سال نیز فرا رسید. کم کم می توانید صدای پای بهار را بشنوید و خوب است نگاه آماری داشته باشید به سال 92 و اینکه چه میزان به علاقمندی های خود از جمله دانش جذاب ستاره شناسی در این سال پرداخته اید؟ کلاسهای آموزشی، شبهای نجومی، تهیه کتاب و نرم افزار، خرید تجهیزات رصدی و... از جمله فرصتهایی بوده اند که برای توانمند شدن شما نقش اساسی می توانند داشته باشند.
آیا از اینها چقدر بهره گرفته اید؟ در هر حال این فرصتها باز هم هستند اما شاید مشغله در آینده مجال استفاده از آنها را بویژه با تغییرات سنی و تحصیلی از شما بگیرد. امیدواریم این بیان ساده، صمیمانه و در عین حال کوتاه تلنگری باشد به کسانی که اظهار شیفتگی به این دانش کهن می کنند اما گامی برای پیشرفت واقعی در آن بر نمی دارند!
نجوم تنها یک واژه و چند نوشتار محدود و اعداد وارقام صرف نیست؛ محکم کردن دانش پایه، مشاهده اجرام آسمانی با چشم غیر مسلح و نهایتا مطالعات علمی کاربردی عمیق تر می تواند در نگاه شما به این علم تغییر ایجاد نماید و حتی پرداختن به آنها  مسیر تحصیلات دانشگاهی نوجوانان وجوانان را در آینده و در رقابتهای جهانی و یا پژوهشهای رصدی، منجر به نتایج خاص و هموار نماید. گاهی اوقات شاید رویدادهای آسمانی چندانی برای ارایه نداشته باشیم اما آسمان هفته دریچه ای می تواند باشد برای بیان دیدگاهها و یادآوری برخی مناسبتهای زمینی که خود چراغی برای راه شما  برای سیر در  آسمانها می تواند قلمداد شود. ما یادمان هست که برای ارایه سیلابسهای دانشگاهی این راه را پیش نگرفته ایم چرا که آن مهم نیز جایگاه خاص خود را دارد و اعتقاد داریم که در راه ترویج و آموزش دانش ستاره شناسی از هر فرصت، بیان ساده  و ارایه نقطه نظر بویژه برای آنان که این راه را تازه شروع با پیمایش نموده اند، استفاده نماییم.

اگر پنجم اسفندماه هر سال را روز بزرگداشت خواجه طوسی و روز مهندسی نام نهاده اند، یاد این نکته مهم باشیم که برای ماندگار کردن خواجه نصیرها باید نسل امروز گام های جدی بردارند. با این کلام دوستانه به سراغ رویدادهای این هفته می رویم:

*شنبه 10 اسفند92: ساعت 17:59 مهر تابان سر در نقاب سیاهی شب می کشد و شبی زیبا از زمستان92 با هوای نسبتا متعادل تر نسبت به شبهای سرد گذشته پیش روی شما برای یک مطالعه کاربردی قرار     می گیرد. ساعت 11:30 صبح این روز ماه نو می شود و  پس از وداع با هلال زیبای صبحگاهی که شاید بامداد روزهای قبل داشته اید، شامگاه یکشنبه 11 اسفند92 متوقع رویت هلال جذاب جمادی الاول 1435 قمری هستید.

این هفته شرایط سخت تری برای تیر تیزپا دارید اما ناهید درخشان 4 صبح طلوع و تا پس از روشنی هوا به راحتی با چشم قابل مشاهده است.

بهرام  خون ریز در برج فلکی خوشه ساعت 21:30 طلوع و تا صبح همراه رصدگران تیزی بین به رنگ قرمز در منطقه البروج قابل مشاهده است. برجیس غول آسا که قبل از غروب و حدود ظهر طلوع کرده است تا دمادم طلوع ناهید همراهتان بوده و 03:30 بامداد با صورت دو پیکر غروب می کند. کیوان حلقه بر گردن قبل از نیمه شب در برج ترازو طلوع کرده و تا حضور روشنایی صبحگاهی در آسمان به رنگ زرد قابل تشخیص است. جالب است فکر کنید که همه این اجرام خلاف جهت عقربه های ساعت و از غرب به شرق در حقیقت حرکت می کنند اما به علت گردش وضعی زمین(گردش زمین بدور خود) آنچه ما مشاهده می کنیم طلوع ماه و سیارات از شرق و حرکت به سمت غرب است.

*سه شنبه 13 اسفند92: علاقمندان شکار دنباله دار ها، در این شبها می توانند دنباله دار c/2012x1  از سری معروف لینیر را با تلسکوپ رصد کنند و در ساعت 03:30 بامداد این روز به پر نورترین وضعیت خود می رسد. این زمان فرصت مناسبی است که با تلسکوپهای نسبتا توانمند آماتوری این دنباله دار را باقدر 11.5 و در فاصله 240 میلیون  کیاومتری خورشید(300 میلیون کیلومتری زمین) در صورت فلکی عقاب مشاهده نمایید.

جدایی Linear از منظومه به 52 درجه رسیده و به مرور بیشتر و بیشتر می شود. در شبانگاه 14  اسفند نیز این دنباله دار ، پایین ستاره دلتا این برج فلکی قرار دارد که از طریق نقشه آسمان ویا نرم افزارهای شبیه ساز آسمان می توانید آنرا بیابیدو ما نرم افزار استلاریوم را که در تیم نرم افزاری انجمن نجوم آماتوری ایران فارسی سازی شده است به شما توصیه می کنیم.

*پنجشنبه 15 اسفند92: هفته گذشته گزارش هوای نامناسب منطقه رصدی عاملی شد  تا برای حفظ کیفیت شب رصدی، شیفتگان با یک هفته تاخیر به دیدار اجرام زیبای آسمانی بپردازند. اما برنامه رصدی قطعا این هفته به اجرا در خواهد آمد تا ضمن دیدار زیباییهای کویر مرنجاب و تپهای شن روان، از طلوع رویایی مهر تابان در آن رصدگاه و آموزشهایی که از سطوح پایه تا پیشرفته برای رصد اجرام اعماق آسمان و عکاسی نجومی ارایه می شود شرکت کنندگان استفاده نمایند.

امید است شما در این شب نجومی با آموزه های متنوع، شب پر باری پیش رو داشته باشید.

آسمانتان صاف و بدرود



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون