*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
سنجش دقیق چرخش کهکشانی

سنجش دقیق چرخش کهکشانی
سه شنبه 6 اسفند 1392 - 08:58 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4466 بازدید | 0 دیدگاه
سنجش دقیق چرخش کهکشانی
سنجش دقیق چرخش کهکشانی

برای نخستین بار ستاره‌شناسان توانسته‌اند بطور دقیق سرعت چرخش یک کهکشان نزدیک را با اندازه‌گیری حرکات ریز ستارگان تشکیل‌دهنده آن محاسبه کنند.

مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل ناسا نشان داده که بخش مرکزی کهکشان نزدیک ابر بزرگ ماژلانی هر 250 میلیون سال یک دور کامل می‌چرخد؛ جالب اینجاست که بر حسب تصادف، همین میزان زمان طول می‌کشد که خورشید یک دور کامل در اطراف هسته کهکشان راه شیری گردش کند.

ابر بزرگ ماژلانی یکی از نزدیکترین همسایه‌های کهکشان راه شیری بوده و فاصله آن تنها 170 هزار سال نوری است. این کهکشان از یک میله مرکزی اما با شکل نامنظم برخوردار است که نشان می‌دهد زمانی مانند راه‌شیری به شکل مارپیچی بوده و در اثر تعاملات گرانشی، شکل خود را از دست داده است.

در پژوهش جدید، تیم تحقیقاتی از دوربین میدان گسترده 3 و دوربین پیشرفته نقشه‌برداری هابل برای اندازه‌گیری حرکت صدها ستاره ابر بزرگ ماژلانی در طول یک دوره هفت ساله استفاده کردند.

به گفته دانشمندان، هابل تنها ابزاری است که از دقت کافی برای انجام چنین رصدهایی برخوردار است.

داده‌های جدید هابل به تکمیل مشاهدات قبلی از این ابر بزرگ پرداخته که سرعت چرخش کهکشان را با اندازه‌گیری تغییرات در طیف نور ستارگان آن تخمین می‌زدند.

کهکشان ابر بزرگ ماژلانی یک هدف جالب برای ستاره شناسانی است که به ساختار و تکامل کهکشانی علاقه دارند چرا که به اندازه کافی برای بررسی دقیق نزدیک بوده و از سوی دیگر به اندازه کافی برای مشاهده کل این جسم، دور است.

نتایج این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون