***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
دانشمندان هشدار دادند

دانشمندان هشدار دادند
دوشنبه 5 اسفند 1392 - 10:30 | شاخه : | منبع : ایسنا | 12230 بازدید | 1 دیدگاه
دانشمندان هشدار دادند
دانشمندان هشدار دادند
دانشمندان هشدار دادند ماهواره‌ای به اندازه اتوبوس که در فضا رها شده است، ممکن است متلاشی شده و میدان مخربی از پسماندها را به جا بگذارد.

این تهدید از جانب سامانه‌ای به عرض 9 متر به نام «انویست» (Envisat) اعلام شده که در سال 2012 تماسش را با زمین از دست داد و اکنون در ارتفاع کمتر از 790 کیلومتری مدارگردی می‌کند.

دانشمندان معتقدند شانس تصادم این سیستم با دیگر ماهواره‌ها وجود دارد و انتظار می‌رود پسماندهای حاصل از این برخورد به مدت 150 سال در فضا بمانند؛ گفته می‌شود، بازگرداندن این فناوری به زمین می‌تواند بیش از اندازه هزینه‌بر باشد.

به گفته محققان، هر سال دو شی از فاصله 200 متری این ماهواره عبور می‌کنند و برخورد با «انویست» می‌تواند به اثر واکنشی زنجیره‌ای موسوم به «سندرم کسلر» منجر شود؛ این اثر به زمانی اشاره می‌کند که در آن، ابری از پسماندهای پر سرعت موجب بروز تصادم‌های دیگر می‌شود.

پروفسور جورج فریزر، مدیر مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه لستر، گفت: مسیر انویست در اکثر مدارهای ماهواره‌ها و تقریبا در تمامی زوایا تداخل ایجاد می‌کند.

بر اساس این مقاله، حدود 140 کیلوگرم سوخت برای حرکت‌دادن ماهواره مزبور به نقطه‌ای که در آنجا به طور طبیعی ظرف 25 سال به زمین بازگردد، لازم است.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

ادوین ادراکی
(مهمان)
يكشنبه 21 اردیبهشت 1393 - 23:09

کاش میشد آدم ایده هاشو واسشون فرستاد
به نظرم اینا میتونن یه چیزی مثل کیسه طراحی کنن که وقتی به خلأ رسید کیسه کم کم خودشو باز کنه و شبیه دستکش بیس بال ماهواره رو تو خودش نگه داره و از پخش شدن ضایعاتش جلو گیری کنه, و با سرعتی که داره اونو از زمین دور کنه, چون اگه کمی هم بتونه جهتشو به سمت بیرون از زمین هدایت کنه خیلی عالیه و چون تو فضاست استاپ نمیکنه
چون وجودش تو مدار بعید میدونم هزینه اش از این کار کمتر باشه

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون