***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
آسمان هفته اول اسفند 92

آسمان هفته اول اسفند 92
يكشنبه 4 اسفند 1392 - 09:45 | شاخه : | نويسنده : گروه نجوم رصدی | 4898 بازدید | 0 دیدگاه
آسمان هفته اول اسفند 92
آسمان هفته اول اسفند 92

ماه پایانی از فصل پایانی سال نیز فرا رسید و به همین سرعت طومار سال 92  پیچیده شد و هرگز نه این سال و نه رویدادهای خاص آن تکرار نخواهد شد. پس بیاییم باز هم همان جمله تکراری اما با محتوای وقت ارزشمند تر از طلاست را یاد کنیم و امیدوار باشیم در سال نو، تفکرمان، برنامه ریزی هایمان و ... تغییر نماید.  به سراغ رویدادهای هفته اول سپندارمذ می رویم:

از جمله رویدادهای شاخص این هفته تربیع آخر ماه در ساعت 20:46 روز شنبه سوم اسفند 92 بود.  علاقمندان دقت داشته باشند با گذشت این روزها به مرور از طول شب کاسته وبه طول روز اضافه خواهد شد؛ بنابراین ساعت طلوع خورشید هرروز عقب و عقب تر  رفته و لحظه غروب خورشید نیز به سمت ساعات شامگاهی جلو خواهد رفت.

*چهارشنبه 7 اسفند 92:  سیارک 2 پالاس ساعت 17 دقیقه بامداد پنج شنبه به مقابله می رسد یعنی زمین بین این سیارک و خورشید بود، و شرایط بالنسبه مناسبی برای رصد سیارک مذکور وجود دارد. فاصله پالاس از زمین 2/1 واحد نجومی خواهد بود و قدر روشنایی آن به 3/6 خواهد رسید.

همچنین در بامداد چهارشنبه هلال زیبای کاهنده ماه همنشین ملکه آسمان صبحگاهی یعنی سیاره ناهید خواهد شد. هر چند کمترین جدایی این دو جرم در نور  روز خواهد بود و دنبال کردن این دو جرم به نسبت درخشان امکان پذیر بوده و خالی از لطف نیست، اما در لحظات اولیه صبح چهارشنبه و قبل از روشنی هوا رصد و عکاسی از همراهی این اجرام بسیار جذاب می باشد. ساعت 8:48 به وقت ایران همنشینی ماه و ناهید 20 دقیقه کمان و عبوری بسیار خراشان خواهد بود. قدر ماه 7/10- و قدر ناهید5/4 -خواهد بود. این دیدار در برج فلکی کمان رخ خواهد داد.

به خاطر داشته باشید در این هفته سیاره تیر یا همان غزال تیزپای منظومه خورشید در صبحگاهان قابل رصد بوده و کم کم در آسمان صبحگاهی  به حضور ملکه آسمان سیاره ناهید شرفیاب می شود.

سیاره سرخ بهرام در برج خوشه و از لحظات میانه شبانگاهی طلوع خواهد نمود. کیوان در برج ترازو و برجیس غول پیکر در صورت دو پیکر نیز چنین شرایطی داشته و تا پاسی از شب و حتی بامدادان قابل رصد هستند. به این نکته توجه داشته باشید که همین دنبال کردن شبانه و یا لااقل هفتگی سیارات است که افراد تازه کار  را توانمند می سازد تا مابین این همه ستاره آسمان، سیارات را که ستاره مانند در بین آنها غوطه ور هستند از دیگر ستارگان تشخیص داده ورصد نمایند.

تا درودی دیگر بدرود



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون