***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
ساخت قطعه موسیقی با داده‌های فضاپیمای وویجر

ساخت قطعه موسیقی با داده‌های فضاپیمای وویجر
شنبه 26 بهمن 1392 - 09:52 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4121 بازدید | 0 دیدگاه
ساخت قطعه موسیقی با داده‌های فضاپیمای وویجر
ساخت قطعه موسیقی با داده‌های فضاپیمای وویجر

محققان با استفاده از داده‌های فضاپیمای وویجر موفق به ساخت یک قطعه موسیقی کلاسیک شده‌اند.

«دومنیک ویچینانزا» از فیزیکدانان شبکه پر سرعت GEANT اروپا 320 هزار اندازه‌گیری صورت گرفته توسط فضاپیماهای وویجر 2 و 1 را انتخاب و از این داده‌ها برای ساخت یک قطعه موسیقی استفاده کرد.

داده‌های آشکارسازهای پرتو کیهانی هر دو فضاپیما که بطور همزمان در فواصل زمانی یک ساعته از فواصل چند میلیارد کیلومتری اقدام به ارسال اطلاعات می‌کردند، برای ساخت این قطعه موسیقی مورد استفاده قرار گرفت.

نتیجه نهایی ساخت یک قطعه موسیقی کلاسیک پنج دقیقه‌ای است؛ هدف از ساخت این قطعه موسیقی، گرامیداشت حدود چهار دهه فعالیت علمی این دو فضاپیما عنوان شده است.

این محقق پیش از این نیز با استفاده از داده‌های فضاپیمای وویجر 1، برخورد دهنده بزرگ هادرونی (LHC)، اسکن‌های مغزی و فعالیت‌های آتشفشانی اقدام به ساخت قطعه موسیقی کرده بود.

فضاپیمای دوقلوی وویجر 2 و 1 ناسا با هدف بررسی سیارات مشتری و زحل در سال 1977 میلادی به فضا پرتاب و موفق به کشف جزئیات جدیدی در خصوص ماهیت حلقه‌های زحل و شناسایی قمر آیو سیاره مشتری شدند.

فضاپیمای وویجر 1 پس از گذشت 36 سال از آغاز مأموریت بررسی سیارات منظومه شمسی در اوت 2012 میلادی (مرداد 91) وارد فضای بین ستاره‌ای شده است و در حال حاضر در فاصله 20 میلیارد کیلومتری از خورشید و در بخش تاریک و سرد فضا در میان ستارگان قرار دارد.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون