***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
آشنایی با PixInsight - بخش اول

آشنایی با PixInsight - بخش اول
شنبه 26 بهمن 1392 - 07:00 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 14015 بازدید | 1 دیدگاه
آشنایی با PixInsight - بخش اول
بسیاری از عکاسان نجومی غالباً از تعداد زیادی نرم افزار "پردازش تصویر" استفاده می کنند(اکثراً از برنامه‌ی Adobe Photoshop) ، اما یک نرم افزار به تنهایی دارای تمام ابزارهای لازم جهت انجام کارها نیست. این روند و نظام کاری دیگر با وجود Pleiades Astrophoto's PixInsight Core تغییر می کند . به منظور پیشرفت در ظاهر سازی عکسهای نجومی توسط عکاسان این رشته، PixInsight ابزارهایی را داراست که می تواند تصاویر نجومی مورد نظر شما را توسط دوربین نجومی تان با یک نتیجه ی بسیار زیبا به شما تحویل دهد ؛ همانند این تصویر بسیار زیبا از سحابی Rossete با جزئیات بسیار کامل . تمام عکسها به صورت اهدایی از جانب نویسنده می باشد.

به عکاسان نجومی پیشنهاد یادداشت برداری می شود : یک تازه وارد نسبتاً جدید در دنیای تصویر پردازی از عمق آسمان وجود دارد . اما نه ، این مدل نه از جدیدترین نوع adobe است و نه از به روز ترین نرم افزارهای معروف نجومی . این مدل Pleiades Astrophoto's PixInsight است (http://pixinsight.com) ، یک برنامه ی قوی تصویر پردازی توسط شرکت نرم افزاری توسعه خدمات اسپانیایی Juan Conejero .

PixInsight از سال 2004 به عنوان یک نرم افزار رایگان با ویرایش محدود شروع شد . این نرم افزار در سال 2007 با مشارکت بسیاری از مددکاران چه در انجمن های آماتوری و چه حرفه ای ، شکل گرفت و به صورت یک محصول تجاری کامل تحت عنوان PixInsight Core در آمد . این برنامه در ویندوز Mac OSX ، Linux و سیستم های عامل FreeBSD قابل اجرا می باشد ، اما با عرضه ی نوع 1.8 Ripley ، PixInsight تنها در یک مدل 64 بایتی در دسترس خواهد بود. اینکار آن را قادر می سازد تا از پردازش گرهای چند هسته‌ای در کامپیوترهای مدرن ، که لازمه ی بکار انداختن برنامه هایی با الگوریتم های فشرده است ، استفاده کند .

به عنوان یک سری مجموعه ی تصویر پردازی با ویژگی کامل ، PixInsight قادر است تا تمام احتیاجات شما را در عکاسی اعماق آسمان از مدرج کردن ( کالیبراسیون ) و دسته بندی تصاویر FITS گرفته تا شدیدتر نمودن تماس های نهایی ، نا پیچیدگی و تنظیمات برگزیده که اغلب در بیشتر نرم افزارهای عکاسی به کار رفته شده را کنترل نماید . این برنامه بیشتر مانند یک سیستم عامل به گونه ای سازماندهی شده ، که به کاربرها این امکان را می دهد تا بتوانند ماژول های پردازشی خود را که از زبان برنامه نویسی C++ استفاده می کند، گسترش دهند و همچنین به  شرکت های مادر نیز این اجازه را می دهد تا دخل و تصرفی در برنامه داشته باشند که تنظیمات بهتر و بیشتری را برای عرضه محصول به بازار در سالهای آتی ارائه دهند .

هم اکنون بیش از 125 مرحله حاشیه زنی و متن سازی منحصرأ تحت عنوان " تصویر پردازی توسط عکاسان نجومی " ، با پیشنهادات بسیاری به صورت آنلاین و با هر به روز رسانی ، در نظر گرفته شده است .

رابط کاربری نرم افزار یک آرایشی از فهرست نزولی  و زیر فهرستهایی بسیار گیج کننده را پیشنهاد می کند که هدایت آنها بدون وجود اسناد کافی بسیار دشوار است . با اینکه  فایل کمکی رسمی تا حدودی با این نوشته نامتجانس است ، یکسری اطلاعات مفید و ارزشمند در mouseover ها وجود دارد که به صورت مکان نمایی که از روی دیالوگ های پردازشی می گذرد ، نمایان می شوند . منبع عالی دیگری که اغلب جدیدترین دوره های آموزشی را نیز شامل می شود ، گردهمایی کاربران  PixInsight می باشد ( http://pixinsight.com/forum) . تقریبأ هر کاربر موفق PixInsight قسمتی از مهارتش را به ویدیوهای آموزشی Harry Page مدیون است  (www.harrysastroshed.com/pixinsighthome.html) ؛ نمایش اینها قبل از کند و کاو برنامه ، از هر نوع سر در گمی می کاهد و بسیار پیشنهاد می شود .

ویژگی های برجسته

برخلاف دیگر برنامه های تصویر پردازی ، غالبأ PixInsight یک تصویر جدید برای برخی پردازش ها ایجاد می کند ، مانند پوشش های چهره ای ستارگان ، یا دسته بندی نتایج . همین که شما هر قدم در مسیر انجام پروژه تان بر می دارید ، این برنامه سریعأ بسیاری از فایل های باز بر روی دسک تاپ کامپیوتر شما را ذخیره می سازد . این برنامه چنین فایلهایی را جهت استفاده ی چند منظوره ی workspaces مدیریت می کند و به شما این امکان را می دهد که کارتان را به صورت یک پروژه ذخیره کنید (FILE/Save Project) . پروژه ها هر یک از تصاویر باز شده را نگه داری می کنند ، و همچنین هر مرحله اجرایی در طول دوره های پردازش را ذخیره می نمایند .

ویژگی مفید دیگر آن ، فرآیند صفحه یا میز فرمان است . این پنجره نمایش خط کنترل ، علاوه بر دیگر اطلاعات مفید ، روند هر فرآیند را نشان می دهد . مکالمه با هر فرآیندی که شما فعال کنید باز می شود ، و می توانید آنرا با کلیک کردن بر روی دکمه ی مربعی آبی رنگ " Stick" در سمت راست بالای پنجره ، باز نگه دارید . هر فرآیند مکالمه توسط New Instance که با یک دکمه مثلثی آبی رنگ پایین در سمت چپ هر ابزار پنجره می باشد ، بیان شده است .

وقتی شما یک New Instance را به روی یک تصویر باز شده می کشید ، فرآیند اعمال شده ؛ و وقتی شما آنرا بر روی دسک تاپ می کشید ، یک آیکون پردازش ایجاد می شود . شما می توانید بجای باز نمودن منوی Pull-down ستینگ فرآیندهای عمل نشده ، از New Instances ذخیره شده استفاده کنید تا آنها را در آخرین ستینگ استفاده شده باز نمایید . این کار بی اندازه در دستیابی سریع به محیط های اختصاصی شما کمک می کند . شما می توانید تمام پروژه های زمانی New Instances را ذخیره نمایید و در طول مراحل پردازش لودشان کنید .

کالیبراسیون ، صف بندی و الگوریتم های دسته بندی شده یPixInsight همگی در نسخه ی Batch Preprocessing گروه بندی شده اند که توسط Kai Wiechen و Juan Conejero نوشته شده است که توانسته تمام مراحل پیش پردازشی را قادرسازد تا در یک گذرگاه جداگانه ایفای نقش کنند . فعال سازی این سلسله نسخ ، پنجره ای را باز می نماید که به شما این اجازه را می دهد تا نوردهی های bias ، تاریک ، ثابت و روشن مورد نظر خود را انتخاب کنید . پس از انتخاب نمودن ، نسخه به طور اتوماتیک ، داده ها را توسط فیلتر ، دوربین اندازی و نوردهی ، مرتب می سازد . و سپس فایل های رنگی دوربین را کالیبره ، ترتیب و تغییر میدهد و بسیاری از تصاویر را به صورت فایلهای برگزیده ی ذخیره شده بر اساس انتخاب شما و آماده برای دیگر پردازش ها ، دسته بندی می کند .

تصویر پردازهای کارآزموده ، به این نکته واقفند که یک تصویر نجومی 16 بیتی نشان داده شده در وضعیت خطی ، عمومأ دارای یک کیفیت ضعیف است . اکثر نرم افزارهای پردازشی نجومی قادر به بررسی این موضوع نیستند که یک داده چگونه می تواند بعد از یک کشیدگی غیر خطی اعمال شده ، آشکار شود .

شما باید منتظر بیان مشکلاتی نظیر شیب ، ناتوازنی رنگی و پارازیت ، تا زمانی که دوره های غیر خطی نمودار ستونی آنها را نشان می دهد ، باشید . با این وجود ، PixInsight STF (Screen Transfer Functions) ، تغییر دهنده ی توابع نیز می باشد .

کاربرها قادرندکه تصاویر را قبل از کشیدگی شان اصلاح کنند . توسط STF AutoStretch ذخیره شده ، هر تصویر یک پیش برنامه ای از داده های کشیده شده نشان می دهد که شما را قادر می سازد تا شیب ها را ببینید و آنها را کاهش دهید ، توازنی در تنظیم رنگها ایجاد نمایید و کاهش پارازیت در هنگام ماندن داده های واقعی تان در حالت خطی را داشته باشید .

نویسنده: Warren Keller
برگرفته از مجله Sky and Telescopes نوامبر 2013

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

پورایوانی
(مهمان)
پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 01:01

برنامه فوق العاده ای هستش..... به دوستان پیشنهاد میکنم
از بابت معرفی و ‌شرح متشکرم.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون